SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.
Goede SEO-woorden zijn zoekwoorden die relevant zijn voor de content op een pagina en die vaak worden gebruikt in zoekopdrachten. Het kiezen van de geschikte zoekwoorden is alleen mogelijk als je weet op welke zoektermen veel gezocht wordt en naar welke informatie gebruikers dan op zoek zijn.
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, of Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing.
Een goede SEO-tekst schrijf je altijd met tussenkopjes. Dit maakt de tekst goed leesbaar. Ook kan de lezer de content goed scannen op onderwerp. Belangrijke zoekwoorden zet je ook in deze headings.
Over het algemeen wordt aangenomen dat inhoud van 300-500 woorden als kort wordt beschouwd, 500-1000 woorden als middelmatig, en meer dan 1000 woorden als lang. Lange inhoud kan zoekmachine-optimalisatie voordelen bieden, zoals een hogere kans om backlinks te verdienen en betere prestaties in zoekresultaten.
Wat kost SEO-copywriting van één webpagina? Gemiddeld kost het schrijven van een nieuwe webpagina door een SEO specialist 1,5 tot 2 uur werk. Je kunt dan een tekst verwachten van rond de 600 woorden. Bij een goedkopere tekstschrijver kost het schrijven van één webpagina je in dat geval tussen de € 50,- en € 75,-.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
Als vuistregel kun je het beste 120 tot 160 tekens gebruiken, met de belangrijkste informatie en het zoekwoord in de eerste 120 tekens. Vaak wordt bij mobiele zoekresultaten namelijk alleen de eerste 120 tekens getoond.
SEO teksten combineren waardevolle content voor bezoekers, de optimalisatie voor belangrijke zoektermen en relevante informatie rondom gezochte onderwerpen. Google is er in de richtlijnen voor teksten bovendien heel duidelijk over: “maak een website vooral voor uw gebruikers, niet voor zoekmachines”.
Een SEO copywriter is kort gezegd een schrijver die precies weet wat en hoe je moet schrijven voor Google. Hij/zij is op de hoogte van alle Google-richtlijnen en zorgt ervoor dat deze op een juiste manier worden verwerkt in de tekst. Dit alles met als uiteindelijk doel een goede ranking in Google!
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
Om met SEO ('Search Engine Optimization', letterlijk: zoekmachineoptimalisatie) te beginnen heb je simpelweg een website nodig en je moet weten waarop je gevonden wilt worden. Heb je dit duidelijk voor ogen, dan kun je content gaan creëren.
SEO-tools zijn softwareprogramma's die gemaakt zijn om de zichtbaarheid en positie van websites in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Deze tools helpen bij het optimaliseren van de website op de drie pijlers: content, techniek en autoriteit om hoger te scoren in de zoekresultaten.
Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit. Alle drie deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken. En als je het ons vraagt, loont het altijd om aan zoekmachineoptimalisatie te doen.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Het salaris van een startende SEO Specialist ligt doorgaans tussen de €2.300,- en de €3.000,- per maand, op basis van een volle werkweek. Uiteraard kan het salaris afwijken per regio. Naarmate je je kennis ontwikkelt en ervaring opdoet in het werkveld stijgt je salaris.
Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd, moeite en in veel gevallen een lange adem…