Rijke teksten zijn zowel literaire (fictie, non-fictie en poëzie) als zakelijke teksten uit heden en verleden, zowel niet-canoniek als canoniek. Ze hebben verschillende verschijningsvormen: mondeling, schriftelijk, digitaal en multimodaal. Kenmerkend voor rijke teksten zijn de rijke inhoud en de goede taalkwaliteit.
Welkom op rijketeksten.org!
Op deze website geven we je informatie over wat rijke teksten zijn, hoe je ze herkent en waarom het zo belangrijk is ermee te werken. Daarnaast vind je hier ook voorbeelden van rijke teksten voor leerlingen van 6 tot 18 jaar om jouw taal- en zaakvaklessen mee te verrijken.
Rijke taal bevat geen traditionele verdeling in taaldomeinen, maar de hoofdstukken zijn afgestemd op het creëren van rijke contexten, het kiezen van rijke teksten en het vormgeven van actief denken over taal en interessante onderwerpen.
Een authentieke tekst is een tekst die niet bewust is aangepast om te gebruiken in een onderwijscontext. Leerlingen willen het gevoel hebben dat wat ze in de klas lezen, ook in de praktijk kan worden toegepast.
Authentiek betekent oorspronkelijk, gelijk aan het origineel, gelijk aan hoe iemand is. Een authentiek persoon is trouw aan zijn eigen persoonlijkheid.
Die aanleiding moet aan de taal betekenis geven, zodat de leerlingen herkennen wat de functie is van woorden, zinnen en teksten in die context. Pas dan lukt het om over die taal na te denken, variaties uit te proberen en eigen vaardigheden op dat punt te versterken.
Het verbinden van taalonderwijs, zaakvakonderwijs en eigen ervaringen is effectief. Verder leidt aandacht voor technieken die verbindingen tussen tekstelementen leggen of expliciteren tot beter onthouden. Visuele ondersteuning kan hierbij helpen. De kwaliteit van de geboden input is relevant.
Kenmerken van een goede instructie bij begrijpend lezen
Noem de strategie, vaardigheid of taak; 2. Geef het doel van de strategie, vaardigheid of taak aan; 3. Leg uit wanneer de strategie of vaardigheid wordt gebruikt; 4. Leg een relatie tussen de voorkennis en wat nieuw geleerd moet worden; 5.
Een goede begrijpende lezer denkt na over de inhoud van de tekst en stelt zichzelf voor, tijdens en na het lezen voortdurend vragen. Begrijpend lezen is dus in de eerste plaats een denkproces en de lezer geeft in interactie met de tekst, daar aan betekenis. Dit betekenisverlenende proces is de essentie van lezen.
- Een leesstrategie is een hulpmiddel om iets in een tekst beter te begrijpen. Een leesstrategie is dus geen leesdoel. Het doel van lezen is immers om iets in de tekst beter te begrijpen. - Tekstkenmerken zoals kopjes, alinea's, en dergelijke zijn ook geen leesstrategieën.
Het is belangrijk dat voldoende tijd op het rooster staat en daadwerkelijk wordt besteed aan lezen en taal. De inspectie geeft aan dat de tijd voor taal en lezen ongeveer 8 uur per week zal moeten bedragen.
Je kan de taalontwikkeling van je kind op verschillende manieren stimuleren. Een liedje zingen voor je kind, gezellig een boek lezen, een verhaal vertellen of samen spelen zijn allemaal leuke manieren om samen met je kind bezig te zijn met taal!
' De NT2-didactiek van Josée Coenen bestaat uit vijf stappen waarin een anderstalige leerling zijn kennis van bijvoorbeeld klanken, woorden of zinnen op kan bouwen. In eerste instantie wordt dit alleen door de leerkracht aan de leerling aangeboden. Bij de vijfde stap kunnen leerlin- gen het zelf toepassen.
Rijke leeromgeving
Diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten, ook m.b.t. ICT. Verschillende contexten die de nieuwsgierigheid opwekken. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. Ruimte om samen te werken.
In een 'rijke rekenomgeving' verrichten leerlingen authentieke en voor hen betekenisvolle rekenactiviteiten, bespreken die met elkaar en doen ervaring op met het praktisch toepassen van rekenvaardigheden in alledaagse situaties.
Waarom is een rijke leeromgeving belangrijk? Betsy van der Grift schrijft in haar boek 'Kinderkoppie' over de rijke leeromgeving. Zij stelt dat het kind ervaringen nodig heeft om het brein te helpen bij de ontwikkeling. De aanleg om te leren is 'gegeven' en gaat dus voor een deels vanzelf.
Puur betekent immers dat er geen sprake is van invloeden van buitenaf. Alles wat je bent en doet komt volledig van binnenuit. Vanuit je hart en ziel, de innerlijke bronnen van goedheid voor jezelf en voor de ander. En alles wat direct uit de bron komt is immers zuiver.
Je bent authentiek als je trouw bent aan je innerlijk, aan je morele principes en op een oprechte manier handelt. Als je verantwoordelijkheid neemt voor je gevoelens en daden en ook doet wat echt belangrijk voor je is.
Authentiek betekent echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig. Als we dat vertalen in gedrag, dan betekent het zoveel als congruent zijn in denken en doen. Een authentiek persoon is trouw aan zijn eigen persoonlijkheid.
Er wordt vooral getoetst wat een leerling begrijpt van een tekst. Gatenteksten worden ook wel openplaatsopgaven genoemd. In de teksten wordt op een of meerdere plekken een woord of een deel zinsdeel weggelaten. Er moet vervolgens gekozen worden wat het best past op de open plaats in de tekst.
De categorie A-boeken omvat boeken met niveau AVI Start (voor beginnende lezers in groep 3) tot AVI E5. B = boeken voor kinderen van 9 tot 13 jaar. Dit zijn boeken voor groep 6, 7 en 8, dus van AVI M6 tot AVI Plus niveau. Het komt overigens vaak voor dat er op kinderboeken staat: AVI-E6 en hoger.
Grip op lezen is een compacte methode, vooral dankzij de efficiënte didactiek. Kinderen leren begrijpend en studerend lezen met de 7 evidence-based leesstrategieën. Zo krijgen ze handvatten om elke tekstsoort te kunnen lezen en interpreteren. En elk jaar bouwen ze hun begrip verder uit volgens het concentrische model.