Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Consumenten hebben AutoTrack gekozen als beste website in de zoektocht naar een tweedehands auto. Dat blijkt uit onderzoek van het onafhankelijke onderzoeksbureau WUA. Aan het onderzoek naar de online oriëntatie op een tweedehands auto namen 200 consumenten deel.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de bpm. De tarieven in de bpm-tabel zijn in 2022 verhoogd met zo'n 2,3%.
Geld lenen voor auto
In de eerste zes maanden van dit jaar leende men meer gemiddeld meer geld voor een nieuwe auto. Het gemiddelde bedrag is 12.554 euro. Dat was in 2021 nog 11.900 euro, een flinke stijging van meer dan 600 euro. De reden ervoor is simpel, want auto's worden steeds duurder.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
“Een hele makkelijke tactiek om toe te passen in bijvoorbeeld een winkel is het woordje 'zo' te gebruiken, en daarbij een stilte te laten vallen. Je gaat bijvoorbeeld een tv kopen die 495 euro kost. Herhaal dan eerst het bedrag en spreek dat heel langzaam uit.
Kijk dus goed naar je wensenlijstje en je budget. Wil je een auto met meer technische snufjes? Dan gaat uiteraard de prijs wat omhoog en zit je al gauw in een prijsklasse tussen de 3.000 en 6.000 euro. Deze auto's zijn vaak betrouwbaarder voor langere afstanden en zuiniger voor het milieu.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Voorjaar 2022 normalisatie
Door de langdurige tekorten zal de mismatch tussen vraag en aanbod op de automarkten binnen Europa tot volgend jaar voorjaar voortduren. Wij verwachten dat de autoprijzen hierdoor zullen oplopen. In Duitsland van 4 tot 10%, in Spanje van 2.4% tot 5.8%, in Frankrijk van 0.8% tot 5.0%.
Je zou misschien denken dat dit gelijk ook de lijst is van de auto's met de grootste bedragen voor de Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen (BPM). Dat klopt voor een deel, want de Chiron staat op beide lijstjes op nummertje één.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Een goede tweedehandswagen moet goed onderhouden en betrouwbaar zijn. Als u zich echter zorgen maakt over de leeftijd en de kilometerstand, kunt u het beste overwegen een auto van 3 tot 5 jaar oud te kopen. En wat de kilometerstand betreft, is een tweedehandsauto met ten minste 36.000 kilometer ideaal.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.