Het bedrag dat een werkgever per zakelijke kilometer onbelast kan vergoeden aan de werknemer is per 1 januari 2023 van € 0,19 per kilometer naar € 0,21 per kilometer gestegen. In 2024 stijgt dit verder naar € 0,23. Het zijn de eerste verhogingen sinds 2006.
Wat is de reiskostenvergoeding voor 2023? Sinds 1 januari 2023 werd de onbelaste reiskostenvergoeding verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer.
Een redelijke vergoeding per kilometer is op dit moment rond de 30 cent. Dit dekt gemiddeld de variabele kosten en een vergoeding voor casco verzekering.
Meestal wordt gekozen voor € 0,19 per kilometer, omdat dit bedrag onbelast mag worden betaald. Het staat iedereen echter vrij om een hoger of lager bedrag te vragen. Alles boven die 19 cent per kilometer wordt dan wel aan de inkomsten toegevoegd en daarop moet belasting worden betaald.
Forfaitaire kilometervergoeding
De nieuwe forfaitaire, maximale kilometervergoeding hiervoor bedraagt sinds 1 juli 2021 0,3707 euro per kilometer.
Volgens gegevens van 2023 bedragen de gemiddelde kosten per kilometer voor een middenklasse auto €0,46 en voor een grote auto €0,52. Houd er rekening mee dat deze kosten kunnen variëren afhankelijk van factoren zoals het type auto, het brandstofverbruik, je rijstijl en de afstand die je aflegt.
Kom je met het eigen vervoer naar werk, dan is het verstandig om een bedrag per kilometer af te spreken, met een minimum van € 0,23 per kilometer.
Als uw werknemer in zijn eigen auto zakelijke ritten maakt voor uw onderneming, kunt u hem daarvoor een belasting- en premievrije kilometervergoeding betalen van maximaal € 0,21 per kilometer.
De vakbonden en werkgever Rijk hebben afgesproken dat per 1 april 2023 de hoge kilometervergoeding voor woon-werkverkeer wijzigt in 21 cent per kilometer.
Bijvoorbeeld als je naar een klant gaat. Sommige werkgevers betalen een vast bedrag per kilometer, ook wel een kilometervergoeding genoemd. Andere werkgevers betalen een vast maandelijks bedrag. Je vindt de reiskostenvergoeding terug op je loonstrook.
Is die terugbetaling van kosten belastbaar? De kilometervergoeding die uw werkgever u geeft als terugbetaling van de autokosten die u voor zijn rekening heeft gemaakt, is niet belastbaar wanneer zij niet meer bedraagt dan die welke de staat aan zijn personeel toekent.
De kilometervergoeding maakt namelijk deel uit van de factuur die je naar je opdrachtgever verstuurt en over de hele factuur, inclusief kilometervergoeding, moet je btw in rekening brengen. Het btw-tarief van de kilometers volgt het btw-tarief van jouw gedeclareerde uren.
10 cent per kilometer erbij
Een gemiddelde kilometervergoeding van €0,31 zou meer in de buurt komen. Dit jaar is de onbelaste kilometervergoeding verhoogd van €0,19 naar €0,21 per kilometer. In 2024 komt daar weer €0,01 bij.
Belangrijk is dat je de tank vult tot het moment waarop de pomp zelf automatisch stopt. Vermenigvuldig het aantal getankte liters met 100 en deel het resultaat door de gereden kilometers. Het resultaat is je brandstofverbruik in liter per 100 kilometer.
Het nieuwe bedrag van toepassing vanaf 1 juli 2023 bedraagt € 0,4237/km (onder voorbehoud van bevestiging door de FOD Financiën). Als de kilometervergoeding die de werkgever toekent niet meer dan € 0,4237/km bedraagt, wordt zij beschouwd als een niet-belastbare terugbetaling van eigen kosten van de werkgever.
Tot 31 december 2022 werd de kilometervergoeding voor federale ambtenaren vastgelegd op €0,4170 per kilometer.. Maar dat tarief stijgt dus vanaf 1 januari 2023 naar €0,4259 per km.
Sinds juli 2020 betaalt je werkgever vanaf de eerste kilometer woon-werkverkeer verplicht een deel van je vervoerskosten terug als je naar het werk pendelt met de bus, tram of metro. Hoeveel je werkgever terugbetaalt aan reiskosten hangt af van het soort abonnement je hebt.
Een liter diesel kost momenteel zo'n €1,61 aan de pomp en een dieselauto is met gemiddeld 1 op 20 ook wat minder gulzig. Doet u vervolgens dezelfde berekening, dan kost de dieselauto ongeveer €0,08 per kilometer.
Kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen in 2022
Dat stelt de VZR op basis van eigen berekeningen. Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 39 cent moeten zijn. Nu is de maximale onbelaste kilometervergoeding 19 cent.
Wat is een normale kilometerstand voor een tweedehands auto? Dat verschilt per occasion met kilometerstand. Zo heb je voor benzine een gemiddelde van 12.500 kilometer per jaar, voor diesels 30.000 kilometer per jaar en voor elektrische auto's 20.000 kilometer per jaar.
De beste kilometerstand voor jou
Maak een schatting van het aantal kilometers dat je jaarlijks denkt af te leggen. Als het meer dan 25.000 is, ga dan eerder voor een tweedehands auto met weinig kilometers. 'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar.
Levensduur auto
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.