Empathisch zijn en je goed kunnen inleven in de zorgvraag. Flexibel zijn en emotioneel stabiel. Respect hebben voor de wensen van cliënten en je kunt je verdiepen in de zorgvraag. Oplossingsgericht kunnen denken en kunnen inspelen op ontwikkelingen.
Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid. Morele waarden vormen de fundamenten van de morele normen.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
Werken vanuit je drijfveren vergroot je betrokkenheid en motivatie. Het geeft je energie en je hebt het gevoel iets bij te dragen. In de zorg zijn de medewerkers ware helden. Ze helpen mensen bij het herstellen van hun gezondheid en levenskwaliteit en bieden ondersteuning aan mensen in hun meest kwetsbare momenten.
Een vaardigheid is iets 'kunnen'.Als je een vaardigheid laat zien, is het een competentie. Om een competentie goed uit te voeren heb je een combinatie van talent, kennis, ervaring en vaardigheden nodig. Sommige competenties zijn moeilijk ontwikkelbaar omdat je er ook talent voor moet hebben.
Welke kwaliteiten heeft een goede werknemer? Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
Voorbeelden van persoonlijke eigenschappen kunnen zijn: gedisciplineerd, gedreven, enthousiast, gestructureerd, flexibel, empathisch enzovoort. In de video leer jij hoe je persoonlijke eigenschappen en kernkwaliteiten kunt ontdekken én vasthouden.
Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid.het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen. Wanneer je de ander in zijn waarde laat, toon je dat in de manier waarop je een ander behandelt.
Een zorgprofessional is iedere natuurlijke persoon die, in het kader van de zorg en ondersteuning die hij aanbiedt, betrokken is bij keuzes over gebruik, aanschaf, selectie en dergelijke van medische hulpmiddelen.
Checklist motiverend gedrag
Geef regelmatig een compliment, ook wanneer het werk niet perfect is. Toon belangstelling voor zowel werk- als privéleven. Vraag door wanneer u een uitspraak van uw medewerker niet begrijpt. Geef bij de medewerker aan, dat u altijd voor hem klaarstaat.
4 waarden voor zorgprofessionals zijn autonomie, niet schaden, weldoen en rechtvaardigheid.
Kwaliteit is eigenlijk heel simpel. Het draait erom dat je aan de verwachtingen van de cliënt voldoet bij het verlenen van diensten. Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter.
Eind jaren 70 van de vorige eeuw beschreven de Amerikaanse bio-ethici Tom Beachamp en James Childress de 4 ethische principes die leidend zouden moeten zijn voor ons medisch handelen in de individuele patiëntenzorg. Deze principes zijn: (a) respect voor autonomie; (b) weldoen; (c) niet schaden; en (d) rechtvaardigheid.
Voorbeelden van ethische dilemma's
Wat is een goede balans tussen het geven van autonomie (vrijheid, eigen regie) aan cliënten en het beschermen van deze kwetsbare mensen door vrijheidsbeperking op te leggen om risico's te voorkomen?
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);de Wet BIG;de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen;de Wet toelating zorginstellingen.