U vraagt of het normaal is dat remschijven warm worden. Tijdens het rijden kunnen remschijven warm worden omdat bewegingsenergie door wrijving omgezet wordt in warmte. De remschijven koelen door rijwind ook weer af. Na een normale rit kunnen remschijven lichtjes warm aanvoelen.
Remschijven raken voornamelijk oververhit vanwege frictie. Dit is de basis van het remsysteem, en het neemt toe wanneer er agressiever gereden wordt. Temperaturen kunnen daarbij oplopen tot 6-700 graden Celsius.
De voornaamste oorzaak van oververhitte remschijven is frictie. Aangezien de werking van het remsysteem op basis van frictie is, neemt deze bij een agressieve rijstijl toe. Hierdoor kan de temperatuur van de remschijf stijgen tot 600-700°C.
Meestal wordt de remklauw niet zo warm... maar als je een keer de berg af ragt, dan KAN die wel makkelijk boven de 200 graden worden!
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Begint uw auto te trillen wanneer u remt? Dan is de kans groot dat u te maken heeft met een of meerdere kromme remschijven voor of remschijven achter. Remschijven kunnen vervormen door zware slijtage of door oververhitting. In plaats van een vlakke schijf treft u dan een kromgetrokken schijf aan.
Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Zijn werking garandeert de efficiëntie van het remsysteem, en daardoor uw veiligheid, en die van anderen. De eerste symptomen van defecten aan remklauwen negeren, kan leiden tot het breken van de remschijf en het volledig falen van de remmen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer.
Beste merk remschijven
Kies dan altijd voor Brembo remschijven en remblokken. Brembo is de wereldwijde leider en al jaren het beste merk als het gaat om remonderdelen. Dit is ook de reden dat wij Brembo hebben opgenomen als ons premium merk. Brembo produceert haar remonderdelen volgens haar eigen formule.
To fade betekent afnemen of verwelken. Dit wil zeggen dat bij remfading de wrijvingscoëfficiënt tussen de remvoering en de remtrommel of de remschijf afneemt. De remkracht daalt daardoor aanzienlijk. Veelal gebeurt dat bij afdalingen in de bergen waarbij de remmen veel worden gebruikt.
De temperatuur van de F1-remschijven varieert tussen de 400 en 1000 graden Celsius. Wanneer de coureur vol in de remmen zou gaan, nog voordat de remschijven op een temperatuur gebracht zijn van circa 400 graden, dan kunnen de remschijven exploderen als gevolg van thermische spanningen.
Een goed moment om de remblokken te vervangen, is wanneer ze minder dan drie millimeter dik zijn. Uiterlijk, echter, als u een slijpend of schrapend geluid waarneemt tijdens het rijden. Dan zijn uw remblokken echt versleten en moeten ze meteen vervangen worden.
De remschijven worden meestal gemaakt van staal. Wanneer staal oververhit raakt, dan verandert het van kleur. Je zult dan zien dat de stalen remschijf fel oranje/rood is. Na het afkoelen zal de schijf veranderen naar een donker paarse kleur.
Het kan daarom best zijn dat je met precies dezelfde remschijven 100.000 kilometer op de snelweg kan rijden en dat je na 40.000 kilometer in de stad al last hebt van versleten remschijven.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Remschijven zijn dus onderhevig aan slijtage door de constante druk die wordt uitgeoefend door de remblokken die er tegenaan gedrukt worden. Hierdoor werken remschijven en remblokken op elkaar in.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Hoe kun je kromme remschijven voorkomen? In elk geval is het erg belangrijk dat je je voet van het rempedaal haalt als je stilstaat. Dit geldt zeker als je net een paar keer flink hebt moeten remmen. Als je je rempedaal ingedrukt houdt, dan kan de warmte achter de remblokken geen kant op.
Een voorbeeld is een resonantie in de motorruimte. Door de trillingen van de motor kan bijv. een schroefverbinding of een steuntje van het luchtfilterhuis mee gaan trillen. Daardoor ontstaat een resonerend geluid dat bij bepaalde toerentallen van de motor te horen is.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.