De structuur is het tastbaarste stuk van het project. Aan de HET-kant staan bijvoorbeeld de gemaakte afspraken over de resultaten, de organisatiestructuur van het project, de procedures, tijd en geld. Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen.
Bij de zuivere projectstructuur, worden de medewerkers uit de organisatie gehaald en werken zij voor de duur van het project alleen maar in het project. Deze vorm is het meest geschikt voor grote, zware projecten. Het projectteam is in hoge mate autonoom en de teamleden hebben alleen de projectleider als baas.
De projectorganisatie wordt tijdelijk opgezet om de aansturing van een project zo soepel mogelijk te laten verlopen. Daar horen verschillende rollen bij, met eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Hoe die zich tot elkaar verhouden en welke verantwoordelijkheden daarbij horen, lees je hier.
Een project kan worden opgedeeld in vijf fases van projectmanagement: het begin, de planning, de uitvoering, de controle en de afsluiting.
Een project is een tijdelijke managementomgeving die is gevormd met als doel om één of meer businessproducten voor een specifieke business case te leveren. Een project is een unieke opgave, begrensd in tijd en middelen en afgesloten met een projectresultaat.
Projecten zijn uniek wat betreft doel, doelstellingen, locatie, structuur, middelen, activiteiten en andere projectvariabelen . Hierdoor onderscheidt elk project zich van de andere.
P6-Methode omvat de volgende zes stappen: r opstarten van het project (stap 1); r inrichten van het project (stap 2); r maken van het Plan van Aanpak (stap 3); r uitvoeren van het project (stap 4); r opleveren van het projectresultaat (stap 5); r afsluiten van het project (stap 6).
Ontwikkel een gedetailleerde projectverklaring van vereisten (projectprogramma) inclusief (1) definitieve scope, (2) budget en (3) projectplanning. Ontwikkel schematische ontwerpfaseplannen en specificaties. Bereid ontwerpontwikkelingsfaseplannen en voorlopige (schets) specificaties voor.
Schrijf al je ideeën op in de vorm van een takenlijst. Schep vervolgens orde in de chaos door de taken in verschillende lijsten te verdelen en/of ze op een tijdlijn te ordenen (bijvoorbeeld Gantt-diagram). Structureer het project met behulp van mijlpalen en afhankelijkheden.
Uitgangspunten en randvoorwaarden
Een uitgangspunt is iets waar het project niet omheen kan. Het is een vertrekpunt. Randvoorwaarden zijn zijdelingse beperkingen aan het project. Randvoorwaarden stellen eisen aan het project die vanuit het project niet kunnen worden beïnvloed.
De projectstructuur omvat de strategische laag van uitvoerende sponsors en primaire belanghebbenden; het tactische niveau van het team (klinisch en technisch) en de uitvoering ervan; en projectmanagement .
Project-Based Organisations (PBO) voeren het merendeel van hun activiteiten uit als projecten en/of geven voorrang aan projecten boven functionele benaderingen . Ze zijn snel in opkomst als een serieuze trend, maar veel organisaties begrijpen nog steeds niet hoe ze zichzelf moeten structureren om effectief een strategisch voordeel te creëren uit projecten.
Vaak aangeduid als "Primavera-schema's", zoals de naam al doet vermoeden, is een Primavera P6-schema een schema (projectplan) dat is gemaakt met Primavera P6, projectportfoliobeheersoftware .
P6-Methode, Projectaanpak in zes stappen is een laagdrempelige methode om projecten succesvol aan te pakken. De methode richt zich op de voorbereiding, uitvoering en afhandeling van complete projecten en is te gebruiken door projectmanagers, opdrachtgevers, projectteamleden en andere betrokkenen.
Projectplanning verwijst naar de fase in projectmanagement waarin u de daadwerkelijke stappen bepaalt om een project te voltooien . Dit omvat het opstellen van tijdlijnen, het vaststellen van het budget, het bepalen van mijlpalen, het beoordelen van risico's en het consolideren van taken en het toewijzen ervan aan teamleden.
Project milestones geven het moment aan waarop een groep taken of een projectonderdeel is afgerond, zodat je met de volgende projectfase kan starten. Ze markeren de belangrijke momenten - de mijlpalen - in je project.
Een projectplan bevat de belangrijkste afspraken, doelstellingen en informatie voor de uitvoering van een project. Het document wordt opgesteld door de projectmanager en dient goedgekeurd te worden door de opdrachtgever. Het wordt ook wel een plan van aanpak genoemd.
Een project heeft een einddatum.
Een doorlopende activiteit zonder einddatum wordt niet als een project beschouwd. Er zijn repetitieve functies die elke projectmanager elke dag of week zou doen, die niet als een project worden beschouwd.
PMI-normen
Volgens de PMBOK ® Guide—Vierde editie (PMI, 2008a, p. 434) is de definitie van een project “ een tijdelijke inspanning die wordt ondernomen om een unieke projectdienst of -resultaat te creëren .” Projecten zijn tijdelijk en worden beëindigd zodra het werk waarvoor ze zijn gecharterd, is voltooid.
Het projectverloop moet een tevredenheidsscore halen van 80% bij de betrokken teamleden. Het resultaat moet voldoen aan alle wettelijke eisen. Het resultaat moet voldoen aan een onafhankelijke kwaliteitstest door organisatie X. Het resultaat moet een draagvlak hebben.