De directe concurrenten zijn bedrijven die daadwerkelijk in hetzelfde vaarwater zitten. Het zijn de bedrijven die je regelmatig tegen komt, bijvoorbeeld in verkoopgesprekken met potentiële klanten. Het zijn bedrijven met vergelijkbare producten of diensten, die voor dezelfde doelgroep werken.
We onderscheiden twee types van concurrenten: directe en indirecte. Een directe concurrent biedt min of meer identieke producten en/of diensten aan, terwijl een indirecte concurrent een alternatief voor een productcategorie aanbiedt.
Ze zitten in jouw sector of lokale concurrenten in jouw buurt, die producten en diensten op de markt brengen die hetzelfde doen als die van jou . Je weet dat ze jouw directe concurrenten zijn omdat jouw doelgroep hetzelfde is als die van hen.
Achterhalen wat je concurrenten (zo goed) doen
De meest voor de hand liggende methode om te zien wat jouw concurrentie precies doet, is het bezoeken van hun website. Kijk dan ook eerst naar wat je zelf van de website vindt, en gebruik dit als inspiratiebron voor het optimaliseren van jouw website.
Economische marktstructuren kunnen worden onderverdeeld in vier categorieën: perfecte concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie .
Volkomen concurrentie
Er zijn veel aanbieders van een homogeen product. Hierdoor is het marktaandeel van iedere aanbieder is klein. Denk bijvoorbeeld aan de markt voor graan of suiker: dit zijn homogene producten die worden geproduceerd door veel verschillende boeren. De transparantie van de markt is hoog.
wedijver (zn) : concurrentie, competitie, rivaliteit, emulatie, ijverzucht, naijver. mededinging (zn) : concurrentie, competitie, rivaliteit.
Concurrentie kent verschillende vormen, waaronder monopolie (één dominante onderneming), oligopolie (enkele dominante ondernemingen), monopolistische concurrentie (veel ondernemingen die gedifferentieerde producten aanbieden) en volmaakte concurrentie (veel ondernemingen die identieke producten aanbieden).
Op een markt met veel concurrentie gaan de prijzen omlaag. Dat is niet alleen goed voor de consument, want als er meer mensen producten kunnen kopen, is dat voor bedrijven aanleiding om meer te produceren en voor de economie als geheel een stimulans.
- Grote concurrenten van Unilever zijn onder meer Nestle (Maggi, Kitkat, Nespresso), Procter & Gamble (Ariel, Dreft, Pampers) en Colgate-Palmolive (Elmex, Palmolive en schoonmaakmiddel Ajax).
Volgens Porter zijn de vijf concurrentiekrachten: interne marktconcurrentie, onderhandelingsmacht van leveranciers, onderhandelingsmacht van afnemers, dreiging van substituten en dreiging van nieuwe toetreders tot de markt.
Concurrenten zijn andere bedrijven die dezelfde of soortgelijke goederen en diensten aan uw klanten kunnen aanbieden .
Een concurrent is iemand of een bedrijf dat dezelfde goederen of diensten aanbiedt als een andere persoon of organisatie. Concurrerende bedrijven of personen zijn meestal in staat om met elkaar te concurreren om klanten, marktaandeel, marge of winst.
De beste zijn in iets
De absolute beste zijn in klantenservice in uw branche is slechts één manier om u te onderscheiden van uw concurrenten. Bovendien is het verrukken van uw klanten bijna een investering in marketing, aangezien uw tevreden klant uw naam ongetwijfeld zal verspreiden onder vrienden (en in klantbeoordelingen!).
Potentiële concurrenten zijn ondernemingen die nu nog niet actief zijn op een bepaalde product- en geografische markten, maar die relatief makkelijk tot die markten zouden kunnen toetreden.
1. Wat zijn concurrenten en hoe kies je ze? Concurrenten zijn vergelijkbare bedrijven die producten of diensten aanbieden die vergelijkbaar zijn met de producten of diensten die uw bedrijf ook aanbiedt. Dit kunnen lokale bedrijven zijn, maar ook andere landelijke bedrijven.
Als de toetredingskosten dalen, zullen meer bedrijven toetreden, waardoor de winsten en opslagen dalen. Het meten van toetredingskosten kan ons helpen de concurrentie te meten ; als ze dalen, duidt dit op toegenomen concurrentie. Vaak moeten we toetredingskosten afleiden uit waarneembare gegevens over bestaande bedrijven op de markt.
Simpel gezegd staat SWOT voor sterke punten (strengths), zwakke punten (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats). Elk van deze factoren is belangrijk om de groei van de organisatie goed te plannen. Dat is waar de analyse om de hoek komt kijken.
Volkomen concurrentie (ook wel volledige mededinging)
Er is sprake van de marktvorm volkomen concurrentie als veel aanbieders die een homogeen product aanbieden. Deze markvorm noemt men ook wel volledige mededinging. Een ander woord voor mededinging is concurrentie.
Volmaakte concurrentie ontstaat wanneer er veel aanbieders zijn, bedrijven gemakkelijk kunnen toetreden en uitstappen, de producten van alle aanbieders identiek zijn en verkopers prijsnemers zijn .
Elk extra verkocht product levert dezelfde opbrengst op, ook wel marginale opbrengst (MO). Daarom geldt bij deze marktvorm: P = GO = MO.