Een leerdoel geeft aan wat men met het onderwijs wil bereiken. Een leerdoel specificeert duidelijk en concreet wat men beoogt zichzelf of anderen eigen te maken op het gebied van kennis, inzichten en vaardigheden. Er is meestal in opgenomen hoe men zich dit eigen maakt en hoe men dit dient te tonen aan anderen.
Ik wil leren een goede balans te vinden tussen mijn leerinspanning en leerresultaat. Ik wil leren op tijd hulp te vragen. Ik wil leren een taak op mijn niveau te volbrengen. Ik wil leren afstand te nemen van een probleem om het beter te kunnen begrijpen Ik wil leren mijn mening met argumenten te onderbouwen.
Je professioneel ontwikkelen betekent dat je bewust je kwaliteiten inzet in situaties in je werk en soms op een andere manier dan je gewend bent. Niet alleen bereiken we meer, het versterkt ook ons zelfvertrouwen.
Je moet formuleren wat je wel wilt en je moet niet formuleren wat je niet wilt. Anders gezegd: formuleer wat je wilt bereiken en formuleer niet wat je wilt afleren. Een doel is dus niet om te stoppen met roken. Kortom: Een doel moet altijd gaan over wat je wél wilt en niet over wat je niet (meer) wilt.
Wanneer je een doel stelt op je werk, gaat het niet alleen om wat jij wilt bereiken. Het gaat ook om waar het bedrijf naartoe wilt, wat het bedrijf verder helpt en wat je baas van je verwacht. Dat betekent misschien dat je niet alles helemaal kunt doen zoals je dat zelf voor je ziet.
Als je professioneel wilt overkomen is het belangrijk dat je laat zien dat je vakkennis en kunde hebt. Een duidelijk verhaal is daarbij cruciaal. Handgebaren helpen je een verhaal te versterken en laten je charismatisch overkomen. Iemand die oogcontact maakt komt zelfverzekerd over.
Onder professioneel gedrag wordt verstaan: observeerbaar gedrag waarin de normen en waarden van de beroepsuitoefening zichtbaar zijn. Professioneel gedrag komt tot uitdrukking in woord, gedrag en uiterlijk en is van groot belang voor het basisvertrouwen dat een patiënt in een beroepsbeoefenaar moet kunnen stellen.
Bij persoonlijke ontwikkelingsdoelen gaat het om leerdoelen die je karakter, je vaardigheden en je capaciteiten verbeteren. Om aan de slag te kunnen gaan met persoonlijke ontwikkeling maak je ontwikkelingsdoelen en stel je een plan op met stappen die je gaat zetten om je doel te halen.
Ik wil effectiever denken (en hierdoor effectiever handelen), bijvoorbeeld door: minder beren op de weg te zien, minder voor anderen te denken, minder gericht te zijn gericht op het 'pleasen' van anderen, minder perfectionistisch te zijn, minder gericht te zijn op het hebben van controle, het hebben van een positiever ...
Een voorbeeld van een persoonlijke SMART-doelstelling zou kunnen zijn: Ik wil binnen vandaag en 1 januari 2022 vijftien kilogram afvallen. Deze doelstelling is SMART, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. De doelstelling is in ieder geval specifiek, meetbaar en tijdsgebonden.
Er zijn drie soorten doelen: gedragsdoelen, prestatiedoelen en leerdoelen. Het meeste onderzoek is gedaan naar prestatiedoelen, doelen die betrekking hebben op gewenste resultaten. In de praktijk van leidinggeven wordt vaak gebruik gemaakt van een combinatie van gedragsdoelen en prestatiedoelen.
In plaats van een vaag doel, wordt het een concreet plan waarbij je precies weet wat je moet doen om het doel te behalen.
Personal branding draait er niet om dat je alles mooier maakt dan het is, het gaat erom dat je als professional echt gedreven met je ontwikkeling bezig bent. Jouw personal signature vormt zich door de ambities die je hebt, hoe en wat je communiceert en vooral de manier waarop je jouw werk doet.
Wat zijn professionele vaardigheden of professionele competenties? Professionele vaardigheden zijn overkoepelende vaardigheden die nodig zijn op de werkvloer. Bijvoorbeeld adviseren, besluiten nemen, overtuigen en timemanagement.
Je attitude wordt gevormd door: karaktereigenschappen, opvoeding, invloed van anderen, kennis, levenservaring. Een aantal aspecten speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een goede grondhouding. Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid.
Professionele mensen zijn altijd positief en gemotiveerd in alles wat ze doen. Een positieve houding betekent dat je bereid bent om door te zetten, ook als dingen niet gaan zoals ze zouden moeten gaan. Het betekent dat je altijd optimistisch bent over het werk dat je moet doen.
In en door zijn beroepshouding maakt de zorgverlener zichtbaar vanuit welke persoonlijke betrokkenheid hij in de zorg staat, hoe moreel gevoelig hij is en door welke waarden hij zich laat motiveren en inspireren.
Een doel is een gewenste situatie, iets dat je wilt bereiken. Als leidinggevende kun je het gedrag van een individu, groep of organisatie besturen door doelen te stellen. Een goede doelstelling is belangrijk en zinvol.
Kwantitatieve doelstellingen zijn bijvoorbeeld omzet(groei), marktaandeel, margegroei, aantal klantbezoeken, nieuwe klanten, nieuwe orders, enz. En kwalitatieve doelstellingen zijn o.a. klanttevredenheid, naamsbekendheid en grotere leverbetrouwbaarheid.
Wat is ambitie? Ambitie is het kruispunt tussen dromen en plannen. Een ambitie kan bijvoorbeeld zijn: 'Ik wil over 5 jaar van productiemedewerker opklimmen tot leidinggevende op mijn afdeling, en uiteindelijk wil ik zelf een bedrijf beginnen in mijn vakgebied.