Een sollicitatie pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je jezelf als het ware verkoopt. Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert.
Een voorbeeld van een elevator yell is: “lk help mensen efficiënter gebruikt te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.” Een vervolgvraag kan zijn: “Klinkt interessant. Hoe doe je dat?” Het antwoord op deze vraag is jouw elevator pitch!
Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je in maximaal 60 seconden over jouw toegevoegde waarde vertelt. Of over een idee of product, want daar wordt het ook voor gebruikt.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Trek mensen in je verhaal
Een elevator pitch hoort vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet. Schrijf een spannende, verhalende opening.
Een pitch is kort en krachtig, gebruik maximaal 3 minuten; Bedenk een prikkelende opening waardoor de ander direct luistert. Dat kan een stelling zijn, iets uit de actualiteit over die organisatie of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner; Een goede pitch gaat in op de behoefte of het probleem van de ander.
Jezelf verkopen doe je door voorbeelden te geven van situaties waarin je bepaalde taken uitvoerde. Vertel over de resultaten die je behaalde door jouw kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten in te zetten. Sollicitatievaardigheden zijn onmisbaar voor een goed sollicitatiegesprek.
Een pitch biedt een geweldige mogelijkheid om een nieuwe klant, investeerder of fan aan te trekken. Je wilt ze zover krijgen dat ze iets doen: je product kopen, investeren in je bedrijf of u toegang bieden tot hun netwerk. Pitchen is de perfecte manier om snel uit te vinden of mensen bereid zijn je te steunen.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.
Voorbeeld antwoord
Wat mij onderscheidt van anderen is dat ik het heel leuk vind om aan nieuwe dingen te beginnen. Veel mensen zien op tegen verandering, maar ik krijg daar juist energie van. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik veel durf. Ik ben niet zo snel bang bijvoorbeeld.
Een pitch is een korte presentatie van jezelf, je dienst of product om opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders te overtuigen van jouw idee. Om deze decision makers te overtuigen is het belangrijk dat jij, in korte tijd, de andere kant van de tafel overtuigt van jouw aanpak.
[film] - Een pitch (Engels voor onder meer verkooppraatje) is een beknopte presentatie voor een aanbesteding. In de creatieve industrie gebeurt de presentatie voor ideeën voor films en websites meestal mondeling en soms ook visueel.
De (elevator) pitch is een korte voordracht van één tot enkele minuten waarin u de kern van uw dienst, product of bedrijf vertelt. De pitch is bedacht om te voorkomen dat uw verhaal langdradig wordt; in de korte tijd die er is (lees: voordat de liftdeuren weer openen), moet de kernboodschap duidelijk zijn.
In tegenstelling tot pitchen in het echt zijn er bij digitaal pitchen veel minder toehoorders. In totaal kunnen er maar 7 personen deelnemen, waarvan de pitcher, de coach en de organisatie elk ook 1 persoon vertegenwoordigd. Dan blijven er nog maar 4 kansen over. “
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
vraag 4: waarom moeten we jou aannemen
Geloof je dat jij de beste persoon bent voor deze baan? Laat het merken en zeg het! Zorg wel dat je dit onderbouwt door nogmaals jouw onderscheidende skills en ervaringen te noemen. Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Hoe stel je jezelf voor met een pakkende introductie
Jij bent niet alleen je baan. Vraag jezelf af wie je bent volgens je vrienden en familie en waar jij zelf voor staat. Zo zeg je niet “Ik ben [functie] bij [bedrijf]” maar bijvoorbeeld “mijn naam is [naam] en ik help mensen/heb een passie voor/sta voor].