Een pitch is een korte presentatie waarin je in een paar minuten vertelt over jezelf, je dienst of product. Een pitch duurt maximaal 3 minuten.
Een elevator pitch is een korte presentatie waarin je vertelt wie je bent, wat je toegevoegde waarde is en wat je zoekt. De presentatie is zo kort, dat je verhaal klaar is in 30 tot 60 seconden. Dat is de tijd die hebt als je met je beoogde werkgever, een investeerder of je jeugdliefde in de lift staat.
Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert. Je vertelt wie je bent, waar je naar op zoek bent, wat je kunt en wat je toegevoegde waarde is. Je kunt de pitch ook goed gebruiken wanneer er gevraagd wordt om iets over jezelf te vertellen.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt.Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Een pitch is kort en krachtig, gebruik maximaal 3 minuten; Bedenk een prikkelende opening waardoor de ander direct luistert. Dat kan een stelling zijn, iets uit de actualiteit over die organisatie of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner; Een goede pitch gaat in op de behoefte of het probleem van de ander.
Meestal gebruik je een pitch om jouw bedrijf of idee voor te leggen aan een investeerder. In een pitch vertel je heel kort over jouw bedrijf of idee en probeer je degene aan wie je presenteert te overtuigen om met jou in zee te gaan en te investeren.
Om je pitch over jezelf niet abrupt te eindigen en het gesprek meteen te sturen, eindig je met het beste met een vraag. Zo kan je gesprekspartner gelijk dieper ingaan op wat je daarvoor hebt verteld. Stel een vraag over het bedrijf of de functie die je koppelt aan je eigen verhaal.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.
De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
In Nederland is Pitch & Putt nog vrij jong, maar het concept bestaat elders al bijna 100 jaar! In 1929 is de sport namelijk ontstaan in Ierland.
Wat is pitchen? Heel veel golfers weten het verschil niet tussen pitchen en chippen. Pitchen is de P van pols gebruiken en chippen is met strakke pols. Volgens het klok systeem is chippen van 8.00 uur tot 4.00 uur en pitchen van 9.00 uur tot 12.00 uur (zie foto).
Een pitch, ook wel een elevator pitch genoemd, is een unieke korte marketingboodschap waarmee jij aan klanten, opdrachtgevers en anderen laat weten wat jij voor hen kunt doen. Een pitch is kort, een pitch is prikkelend, een pitch nodigt uit.
Tip 1: Je PowerPoint als basis
Het is effectiever om je pitch eerst op post-its te schrijven en die op een muur te hangen. Zo kan je aan je presentatie bouwen en makkelijk schuiven tussen onderwerpen omdat je de spanningsboog van je verhaal recht voor je ziet.
Een goede openingszin bevat een vleugje mysterie. Als de zin vragen oproept door een woord of naam die om nadere uitleg schreeuwt, dwing je de lezer bijna om ook de tweede zin te lezen. Journalisten en tekstschrijvers maken veel gebruik van deze techniek.
Vertel direct waarom je geïnteresseerd bent. Bijvoorbeeld: 'Toen ik uw vacature voor Personal Assistant las, werd ik onmiddellijk ontzettend enthousiast! Ik zal jullie uitleggen waarom ik denk dat deze functie binnen uw organisatie mij op het lijf geschreven staat.
De Elevator Pitch is dus een korte krachtige presentatie (+/- 1 min) waarin je prikkelt en enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. De basis voor een Elevator Pitch is zelfkennis. Een pitch kan je voorbereiden, waardoor die op een sollicitatie krachtiger kan overkomen.