Persoonlijke verkoop is een promotiemethode waarbij een organisatie een partij (accountmanager of verkoper) inzet om persoonlijke relaties op te bouwen met als doel toegevoegde waarde voor beide partijen te realiseren.
Persoonlijke verkoop is een methode waarin u de klant in een persoonlijk gesprek overtuigd om over te gaan tot aankoop. De basis van ieder succesvol 1 op 1 gesprek is om erachter te omen wat de pijnpunten en de behoeftes van uw klant zijn.
Een goede verkoper is méér dan iemand met een vlotte babbel. Een goede verkoper heeft commercieel inzicht, maar dat alleen is niet genoeg. Een goede verkoper moet nog een aantal andere vaardigheden hebben.
Kort gezegd is directe verkoop een mogelijkheid om klanten producten of diensten direct – dus niet in een winkel – te verkopen. In het kader van een directe verkooponderneming kunt u één of meer klanten ontmoeten en door online- resp. catalogusverkoop of telefonisch contact opnemen.
Belangrijkste verschillen direct en indirect
Een direct distributiekanaal betekent dat de producten rechtstreeks aan de eindklant worden verkocht, zonder dat daar een derde partij tussenkomt. Bij een indirect distributiekanaal worden producten via één of meer tussenschakels of distributiepartners aan de man gebracht.
Gelukkig, met de juiste vaardigheden en een beetje oefening kan iedereen een goede verkoper worden. De meeste karaktereigenschappen of vaardigheden kunnen aangeleerd of verbeterd worden.
De uitstraling van een verkoper moet passen bij het bedrijf waarvoor hij werkt en het product dat hij verkoopt. Servicegerichtheid, enthousiasme, vertrouwen wekken, openheid, degelijkheid, maar ook lichaamstaal zijn aspecten die bepalen hoe een verkoper overkomt.
Direct marketing is een vorm van adverteren waarbij de aanbieder direct promotie maakt bij de klant, niet via tussenkanalen zoals de detailhandel of webwinkels van andere partijen.
Wat is Sales Promotie? Sales promotie omvat gebruik van speciale – vaak korte termijn – technieken met als doel snelle verkoop of bepaalde doelen. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives, coupons, rebates, sampling, contests, demonstraties etc.
Direct marketing is een type marketing waarbij het bedrijf direct in contact staat met individuele (potentiële) klanten. Direct marketing vormen zijn de traditionele post (direct mail), telefoon (telemarketing), e-mail marketing en kortingsbonnen (vouchers). Deze vorm van marketing wordt below the line genoemd.
Mensen die sterk en vol zelfvertrouwen communiceren, zijn uitstekende verkopers. Vooral onderhandelingsvaardigheden zijn belangrijk en kunnen het verschil maken tussen een succesvolle verkooptransactie en het verliezen van de kans aan een concurrent. Dit zijn zeer gewaardeerde factoren in een verkoopomgeving.
Met behulp van sales zorg jij er allereerst voor dat de naamsbekendheid van jouw bedrijf groeit. Dit is echter niet het belangrijkste. Het voornaamste doel van sales is namelijk groeiende verkoopcijfers. Wanneer mensen niet weten wat jij verkoopt, kopen ze ongetwijfeld ook niets bij jou.
Techniek, ICT en bouw en vooral zorg
De tekorten aan mensen in de zorg, techniek, ICT en bouw zijn de afgelopen tijd vaak onderwerp van gesprek en zijn ook duidelijk zichtbaar op deze lijst. In de zorg is vrijwel elke baan in het primaire proces veel gevraagd, bijvoorbeeld verzorgenden en verpleegkundigen.
Een goed verkoopgesprek is een natuurlijk verlopend gesprek waarin jij jouw gesprekspartner helpt om helder te krijgen hoe graag hij of zij de huidige situatie wil veranderen. Wat jij aanbiedt is daarbij in eerste instantie nog niet relevant. De potentiële klant inzicht geven in zijn of haar situatie is prioriteit 1.
Wat een verkoper doet, komt eigenlijk al uit de naam van het beroep naar voren, namelijk iets verkopen. Het kan om verschillende zaken gaan, van producten zoals auto's tot diensten zoals cloudservices.
U wilt pionieren in plaats van managen
Als dit niet is wat u ambieert dan kan de verkoop van uw onderneming de oplossing zijn. Met het verkregen geld kunt u vervolgens een nieuw bedrijf oprichten of een bestaand bedrijf overnemen zodat u weer bezig kunt met waar u van houdt: ondernemen en pionieren.