Een leervraag is een vraag die jij als student aan jezelf stelt. Je weet of kan nog iets niet wat je wel wil leren omdat dat hoort bij jouw toekomstige beroep van verzorgende en verpleegkundige. Zo'n leervraag moet een theoretische én een praktische component hebben.
Voorbeelden van leervragen
Hoe moet ik een verandering doorvoeren waar ik eigenlijk zelf niet achtersta? Mijn leidinggevende spreekt mijn mensen direct aan. Hoe kan ik dat veranderen? Hoe kan ik de effectiviteit van mijn team verbeteren?
Een goede leervraag bestaat uit zowel een theoretische als praktische component. Leervragen zijn gericht op het toepassen van de kennis die je hebt opgedaan door jezelf kennisvragen te stellen. Leervragen zijn ook het vertrekpunt van een leer- of reflectieproces. Ze gaan over visie en barrières.
Een leervraag zelf is een zin die enerzijds verwoordt welke visie iemand heeft en welk doel wordt nagestreefd, en anderzijds benoemt welke barrière het bereiken daarvan belemmert. Een leervraag geeft dus altijd uitdrukking aan een dilemma: dít is waar ik heen wil, maar dát staat het in de weg.
Bij de leerwensen werk je vooral vanuit wat je zelf wilt bereiken, je vertelt wat je zelf al kunt en welke kwaliteiten je wilt inzetten. Of juist de kwaliteiten die je tot nu toe niet inzet, maar die je wel wilt gaan inzetten.
Ik wil mezelf nog beter leren kennen. Ik wil meer inzicht in mijn drijfveren, passie, talenten, kwaliteiten, doelen en mijn persoonlijke kracht. Ik wil meer inzicht in hoe ik kan veranderen en stappen kan zetten in mijn ontwikkeling. Ik wil mijn persoonlijke kracht, talenten en kwaliteiten meer benutten.
Persoonlijk leerdoel
Een algemeen doel is bijvoorbeeld een persoonlijke eigenschap waar je in je werk tegenaan loopt, zoals je assertiviteit of empathie. Je doel kan ook over aan het vak gerelateerde vaardigheden gaan, zoals het opdoen van extra vakkennis of specialistische zorghandelingen aanleren.
Voor individuen kun je denken aan een persoonlijk leerdoel, terwijl een leerdoel voor een groep bijvoorbeeld organisatie breed kan zijn. Bij leerdoelen ligt de focus niet op het eindresultaat, maar op het leerproces waarin je de kennis en vaardigheden opdoet.
Als je geen doelen hebt, maakt het niet zoveel uit wat je doet. Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden kunt maken.
Een leerdoel is een doel dat iemand zichzelf stelt en dat geformuleerd is in termen van aan te leren kennis en vaardigheden. Die laatste eigenschap is het verschil tussen leerdoelen en resultaatdoelen.
Leerdoelen beschrijven wat leerlingen moeten kennen, begrijpen en doen aan het eind van een thema of periode.
Leerdoelen geven aan wat een student moet kennen/kunnen op het einde van een leersituatie (les, practicum, sessie,…). Het geeft de student een aanduiding welk onderwerp (leerinhoud) op welk niveau (kennis, inzicht,…) gekend moet zijn op het einde van de les.
Allereerst: wat zijn didactische vaardigheden eigenlijk? Simpel gezegd zijn dat vaardigheden die we nodig hebben om anderen iets te kunnen leren. ´Didactiek´ betekent zoiets als onderwijskunde. Het houdt zich bezig met de vraag hoe kennis, vaardigheden en houdingen kunnen worden onderwezen aan leerlingen.
Je moet formuleren wat je wel wilt en je moet niet formuleren wat je niet wilt. Anders gezegd: formuleer wat je wilt bereiken en formuleer niet wat je wilt afleren. Een doel is dus niet om te stoppen met roken. Kortom: Een doel moet altijd gaan over wat je wél wilt en niet over wat je niet (meer) wilt.
Persoonlijke ontwikkeldoelen
Eenpersoonlijk ontwikkelingsdoel bevat standaard vier elementen: wat, hoe, wanneer en waarmee. Wat? De 'wat' wordt ingevuld door de werknemer zelf. Wat wil hij leren, welke functie wil hij ooit vervullen, welke loopbaanwensen heeft hij, enzovoort.
Zelfontplooiing geeft je een goed gevoel over jezelf en vergroot je gevoel van welzijn. Je leert bijvoorbeeld anders over het leven te denken of op een positieve manier naar jezelf te kijken waardoor je beter in je vel komt te zitten en je je gelukkiger voelt.
SMART-doelen: een uitgewerkt voorbeeld
Meetbaar: minimaal 3 oefengesprekken met collega's. Acceptabel: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt haalbaar. Realistisch: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt realistisch. Tijdgebonden: tussen week 20 en week 30 van 2023.