Een goed pedagogisch klimaat is de basis om tot leren te komen, volgens leraren. In een goed pedagogisch klimaat kan een leerling groeien, staat hij/zij dan open en heeft hij/zij ruimte in zijn/haar hoofd om te leren. Leerlingen vertellen zelf dat het dan rustig en fijn is in de klas.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Leerkrachtgedrag hierbij kenmerkt zich o.a. door luisteren, beschikbaar zijn voor het kind, zich kunnen verplaatsen in gevoelens en de kenmerken van het kind, vertrouwen stellen, afspraken maken en nakomen, stelling nemen in woord en daad tegen racisme, discriminatie en pesten en rekening houden met behoefte aan ...
Een belangrijk fundament van pedagogisch handelen is dat men kan observeren en reflecteren. Docenten moet leerlingen werkelijk (willen) zien en in de gaten hebben welke boodschap ze afgeven. Dat vraagt goed kijken, empatisch luisteren, een attitude waarbij men ook kijkt naar zichzelf en het eigen aandeel in de relatie.
Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving. Pedagogische vaardigheden zijn bijvoorbeeld het kind ondersteunen in zijn ontwikkeling, het bieden van emotionele ondersteuning en het aangeven van grenzen.
Uitgangspunten. De pedagogische benadering is gebaseerd op het geloof in de rechtstreekse morele invloed van lectuur. Men gaat ervan uit dat kinderen de morele normen uit hun boeken overnemen: van boeken die de juiste normen bevatten, worden ze een beter mens; door verkeerde lectuur worden ze bedorven.
Een goed pedagogisch klimaat heeft veel invloed: zowel op het welbevinden en de leerprestaties van leerlingen, als op het welbevinden en het werkplezier van leraren. Als leraar heb je een belangrijke rol in het bouwen en versterken van een gezond pedagogisch klimaat binnen de klas.
3 Wat is pedagogisch tactvol handelen? Wie pedagogisch tactvol handelt, oordeelt niet over leerlingen, houdt hoge verwachtingen ten opzichte van de leerlingen en benadert de leerlingen positief.
Dit betekent dat kinderen over het algemeen de neiging zullen hebben naar je te luisteren en het voorbeeld te volgen wat jij zet. Zeker op het basisonderwijs is dit een geval, aangezien je dan gemiddeld meer tijd per dag besteed met een kind dan zij met hun ouders doen.
Pedagogisch handelen betekent het handelen van een volwassene, in dit geval de trainer, met een opvoedkundig doel: het helpen van kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, autonome personen. Als trainer heb je hierin veel verantwoordelijkheden.
Spelen met de kinderen; Het plannen en organiseren van activiteiten; Contact (onder)houden met ouders/verzorgers; Er voor de kinderen zijn wanneer zij hulp of een luisterend oor nodig hebben.
Deze brede doelstelling is gespecificeerd in de vier pedagogische doelen van Riksen-Walraven: het bieden van emotionele veiligheid, het bevorderen van persoonlijke competentie, bevorderen van sociale competentie en het overdragen c.q. eigen maken van waarden en normen. In het basisonderwijs zijn SLO-doelen maatgevend.
Als pedagogisch medewerker moet je in staat zijn om je boodschap op een heldere en begrijpelijke manier over te brengen, maar ook om goed te kunnen inspelen op de behoeften van anderen. Door goed te luisteren naar de kinderen en hun ouders, kun je immers beter begrijpen wat er speelt en waar de behoeften liggen.
Soms worden kinderen in ons ziekenhuis opgenomen omdat er thuis problemen zijn ontstaan.Met het gedrag bijvoorbeeld.Of een achterstand in de ontwikkeling. We noemen dit pedagogische of opvoedkundige problemen.
Positieve betrokkenheid. Deze pedagogische vaardigheid dient actief en oprecht van de leerkracht uit te gaan. De leerkracht toont blijvend belangstelling voor de leerling achter het gedrag en zegt hem zo dat hij er mag zijn in de klas en in de school. Het gaat hier dus om aansluiting, interesse, binding.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Hoe meten we ons pedagogisch klimaat? Wat zeggen leerlingen en ouders bijvoorbeeld over het pedagogisch klimaat? Is dit ook wat we met elkaar beogen? Welke mooie kleine momenten die bijdragen aan fijn onderwijs en een fijne school, zien we in onze school?
De pedagogisch medewerker is verantwoordelijk voor de dagelijkse opvang, ontwikkeling en verzorging van een groep kinderen in een kindercentrum. De doelgroep en soort opvang kan verschillen, zoals bijvoorbeeld kinderdagverblijven, buitenschoolse, tussenschoolse en/of naschoolse opvang.