Vlieg je bij een maatschappij waar je voornamelijk ICA (intercontinentaal) vliegt ben je langer van huis, echter ben je dan vaak ook een langere periode thuis. Bij een Europa-vakantiecharter maatschappij (bv Transavia) kan het zo zijn dat je bijna elke avond thuis bent, maar in de zomer erg drukke roosters hebt.
Als je piloot wilt worden, moet je geen heimwee hebben. Een piloot is namelijk vaak lang van huis. Een vlucht van Amsterdam naar Johannesburg in Zuid-Afrika duurt bijvoorbeeld ruim tien uur. De piloot overnacht daar in een hotel, en vliegt de volgende dag verder.
In termen van daadwerkelijke dagen, zeggen sommige publicaties dat de meeste piloten voor korte afstanden ofwel elke dag naar huis reizen als dat mogelijk is, of vijf dagen werken en dan drie of vier dagen thuis doorbrengen . Van piloten voor lange afstanden wordt gezegd dat ze meer tijd buitenshuis doorbrengen, hoewel ze wel 10 tot 15 dagen per maand vrij krijgen om hun familie te zien.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven. In de regel start de terugvlucht na 24 uur.
Je bestuurt een verkeersvliegtuig of een helikopter en bent gezagvoerder in de cockpit. Vaak werk je samen met een copiloot en in sommige gevallen zelfs met meerdere copiloten. Het primaire doel in de burgerluchtvaart is om mensen of goederen van A naar B te brengen.
Vluchtplannen voorbereiden en indienen bij de luchtverkeersleiding . Communiceren met de luchtverkeersleiding via het radiosysteem van het vliegtuig. Vliegtuigen bedienen en besturen langs geplande routes en tijdens het opstijgen en landen. Motoren, brandstofverbruik en andere vliegtuigsystemen tijdens de vlucht bewaken.
Middenniveau (na 5-10 jaar): Een ervaren co-piloot verdient gemiddeld tussen €8.000 en €10.000 bruto per maand. Gezagvoerder (Captain): Een gezagvoerder verdient gemiddeld €11.000 tot €14.000 bruto per maand. Voor captains die op langeafstandsvluchten vliegen, kan dit oplopen tot €16.000 of meer.
Het vergt veel van je sociale leven om als piloot te werkzaam te zijn. Je werktijden zijn flexibel, je bent veel weg van huis en hebt wekelijks te maken met andere tijdzones wat resulteert in jetlags. Voor je gezin en familie is dit ook zwaar.
Voor een piloot begint de werkdag met het doornemen van het vliegplan. In het vliegtuig wordt dit plan ingeprogrammeerd en na toestemming van de vluchtleiding mag de piloot de motoren starten. Bij het opstijgen en om slecht weer heen vliegen stuurt de piloot zelf.
Piloten van luchtvaartmaatschappijen krijgen niet per se een traditioneel salaris. Commerciële piloten worden betaald per vlieguur . Dit betekent dat een piloot alleen wordt betaald als zijn vliegtuig in de lucht is.
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.
Overnachten in steden ver van huis is onderdeel van het leven als bemanningslid . Elke piloot heeft een ander schema en het schema van elke piloot verandert van maand tot maand. De hoeveelheid tijd die een bemanningslid buitenshuis doorbrengt, hangt af van de anciënniteit, voorkeuren en het vliegtuig van het bemanningslid.
We hebben gemiddeld 11-14 vrije dagen per maand en de meeste piloten vliegen meerdere weekenden en de meeste vakanties, tenzij je senior bent. Dit betekent meestal vier 4-daagse reizen (voor mij) met 2-4 vrije dagen tussen de reizen. Sommige senior piloten kunnen weekenden vrij krijgen en kiezen ervoor om slechts 60-70 uur te vliegen met 16-17 vrije dagen.
piloot, kapitein, vlieger, leider, navigator .
KLM-piloten in het buitenland mogen niet meer gratis naar werk vliegen. KLM-piloten die in het buitenland wonen, mogen niet meer gratis naar hun werk op Schiphol reizen. In plaats daarvan zullen ze maandelijks een vast bedrag aan woon-werkverkeer betalen.
Piloten starten ongeveer op een leeftijd van 25 jaar en werken circa 35 tot 40 jaar. De pensioenleeftijd verschilt per maatschappij, maar ligt in de praktijk tussen de 62 en de maximale brevetleeftijd van 65 jaar. Het carrièreperspectief van een verkeers- vlieger is niet bij elke luchtvaartmaat- schappij hetzelfde.
Het gemiddelde piloot salaris in Nederland is € 37.200 per jaar of € 19,08 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 33.192 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 58.358 per jaar.
Voor kortere afstanden is autorijden misschien haalbaar . Voor langere woon-werkverkeer is vliegen echter de meest gebruikelijke methode. Piloten maken vaak gebruik van jumpseat-overeenkomsten, waarmee ze mee kunnen rijden in de cockpit of op de passagiersstoel van vluchten die naar hun basis gaan, of dat nu met hun eigen luchtvaartmaatschappij is of met een andere.
Van oudsher zit de piloot aan de linkerzijde in de cockpit. Door de deur van het vliegtuig ook aan de linkerkant te plaatsen, heeft de piloot een beter zicht op de positie van de ingang ten opzichte van de vliegtuigslurf en op de speling tussen de vleugel en de terminal.
Vliegen is zowel mentaal als fysiek veeleisend . Piloten moeten gefocust blijven, snel beslissingen nemen en kalm blijven onder druk. Het vermogen om helder te denken in stressvolle situaties is cruciaal, net als het behouden van fysieke gezondheid om aan de eisen van de baan te voldoen.
Tijdens de vlucht houdt de piloot de systemen in de gaten en neemt eigenlijk alleen het stuur over tijdens een noodgeval. Noodgevallen vinden zelden plaats. Dit betekent dat een piloot te allen tijde alert moet blijven.
De KLM piloten – de best betaalden in Europa – verdienen tussen de €8.000 en €12.500. En piloten die werkzaam zijn bij luchtvaartmaatschappijen in Azië, China en Turkije verdienen zelfs het dubbele.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €4000 tot €5500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Hoeveel verdient een Klm cabin crew in Nederland? Als we kijken naar de Klm cabin crew salarisstatistieken in Nederland op 5 februari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 44.520; om preciezer te zijn is het salaris € 3.710 per maand, € 928 per week of € 24,41 per uur.
De opleiding tot piloot duurt 28 maanden en is daarmee een intense studie periode. Gedurende de theorie is een bijbaan lastig te combineren met de opleiding. Gedurende de praktijk periode is een bijbaan mogelijk. Het is wel een bijbaan wat dus betekend dat de studie ten alle tijden voor gaat.