Laden met een constante stroom (bulklading) en vervolgens met een constante spanning (absorptie) om de 100% laadtoestand te bereiken. Daarna wordt overgeschakeld op onderhoudslading (float) zodat door convectiestromen het zuur gemengd wordt.
Laad de accu op tot 50% of hoger voordat u de accu weglegt. Laad de accu vervolgens iedere 2 weken weer op tot 50% of hoger. Bewaar de accu altijd op een droge plek en op kamertemperatuur (tussen 10℃ en 25℃).
Blijven fietsen op een e-bike met een lege accu is geen probleem.Je krijgt alleen geen ondersteuning van de motor, wat het trappen iets zwaarder maakt. Verder is het niet slecht voor je e-bike. Hoe zwaar het trappen wordt hangt af van het type motor.
Laad altijd op in de buurt van een rookmelder, in een brandveilige ruimte buiten bereik van brandbare materialen. Houd toezicht tijdens het laden. 's Nachts opladen in een woonhuis raden we af.
De bekendste die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn: lithiumbatterijen: deze komen steeds vaker en kunnen tot 1000 laadcycli aan, of zelfs meer voor de recentste modellen met lithium/ijzer/fosfaat. nikkelbatterijen: reken op zo'n 500 laadcycli.
Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen. Dit zal invloed hebben op de vraagprijs. Mocht er tijdens het onderhoud van de fiets al materiaal vervangen zijn, dan is het goed daarvan de bonnen te overleggen.
Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen. Enige uitzondering hierop is de levensduur van de accu.
Elektrische fiets in de regen laten staan
De gevoelige onderdelen zoals de accu, motor en display kunnen wel tegen een beetje water maar niet teveel natuurlijk. Daarnaast is regen ook niet goed voor andere onderdelen van uw fiets zoals uw ketting, frame, spaken, tandwielen en andere onderdelen.
Het korte antwoord is beter niet. Je mag de accu van je e-bike zeker niet te lang blootstellen aan hitte, de levensduur zal dan verminderen. Als je je e-bike vaak en lang in de zon laat staan, zal de accu steeds meer vermogen verliezen, worden de laadcycli langer en zal ze sneller leeg zijn.
Uw elektrische fiets buiten laten staan is daarentegen een minder goed idee. Het buiten stallen van een elektrische fiets kan leiden tot waterschade, vooral bij langdurige blootstelling aan regen en vocht.
Een veelvoorkomend signaal dat uw fietsaccu aan vervanging toe is: de actieradius gaat snel achteruit. Dit betekent dat u steeds minder ver met uw e-bike kunt fietsen voordat deze leeg is. Dit merkt u waarschijnlijk alleen op als u ver fietst met uw e-bike.
Gemiddeld kost het volledig opladen van een standaard accu met 400 Wh ongeveer 16 cent. De prijs voor het opladen van een accu van 600 Wh is dan ook iets hoger (24 cent). Hoe groter de capaciteit van de fietsaccu, hoe meer het kost om deze op te laden.
Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
Eén paneel is meer dan genoeg om een fiets op te laden. ' Maar is het dan niet mogelijk een zonnepaneel op je fiets te plakken, voor bijvoorbeeld een tocht door de Australische woestijn, waar veel zon is en weinig stopcontacten.
'Die fietsaccu's zijn een stuk zwaarder en dus ook gevaarlijker. ' Van den Ende wil mensen op het hart drukken fietsaccu's alleen op te laden als er iemand bij is.
De gemiddelde actieradius op een standaard accu ligt tussen de 30 en 60 km. De belangrijkste factoren bij het bepalen van het accubereik zijn de capaciteit van de accu en het type fiets waar je voor kiest.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over.
Plotseling verlies in accucapaciteit. Treedt meestal op bij oudere fietsaccu's of-fietsaccu's in slechte conditie (te weinig gebruikt, te lang niet opgeladen etc.). → Slechte cellen kunnen vervangen worden maar reparatie is duur en meestal slechts een tijdelijke oplossing.
De accu en kou
Alleen, de accu kan niet goed tegen kou. Hoe kouder het wordt, hoe minder krachtig deze wordt. Ben je gewend dat je op een volle accu precies naar je werk en weer terug kunt, denk er dan aan dat je in de vrieskou tot wel 30% minder ver komt. Neem je (snel)lader dus mee.
Een elektrische fiets of E-bike is erg gevoelig voor water, ga daarom nooit met een hogedrukreiniger of harde waterstraal aan de schoonmaak beginnen. De elektrische onderdelen kunnen hier niet goed tegen en heb je kans dat de accu, motor of fietscomputer kapot gaat.
Fabrikanten hebben tegenwoordig de plicht om ervoor te zorgen dat een accu spatwaterdicht wordt gemaakt. Dit houdt in dat een fietsaccu moet worden gebruikt bij een normale regenbui. De accu is dus spatwaterdicht, en niet waterdicht.
Sommige merken zjin gemiddeld wat betrouwbaarder dan andere. Bekijk op het display hoeveel kilometer de e-bike heeft gereden. Gemiddeld rijden e-bikebezitters vaak minder dan 1500 km per jaar. Iemand met een grote woon-werkafstand kan echter zo meer dan 5000 km per jaar rijden.
Volgens de AD Fietstest 2023 is de Koga E-Nova PT Unlimited de beste elektrische fiets in de categorie stadsfietsen boven de 3500 euro. De fiets kwam als meest veelzijdige en comfortabele e-bike uit de test en ontving dan ook een 8,2 als eindcijfer van het testpanel.
Een Bosch middenmotor kan gemiddeld tussen de 20.000 en 30.000 km mee gaan. De levensduur hangt echter af van verschillende factoren, zoals het gebruik, het terrein, het gewicht van de berijder en het onderhoud. Regelmatig onderhoud kan de levensduur van de motor verlengen.