Een sollicitatiebrief is een brief waarmee iemand schrijft in aanmerking te willen komen voor een bepaalde functie bij een bedrijf of instantie. Meestal wordt een curriculum vitae meegestuurd.
De kern van een goede motivatiebrief
Je vertelt over je interesses, wat je kunt bijdragen aan het bedrijf en hoe je collega's, familieleden of vrienden je bijvoorbeeld omschrijven. De focus van deze brief is tweeledig: je vertelt wie je bent, maar ook waarom jij zo goed past bij het bedrijf.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Je merkt al dat een motivatiebrief niet altijd nodig is, maar in sommige gevallen kan ze net wél nuttig zijn: Wanneer je een carrièreswitch maakt: Als je solliciteert in een sector of rol waar je nog geen ervaring in hebt, dan kan je in een brief wel uitleggen waarom je precies in die sector of rol wil werken.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Er is dus geen ruimte voor cliché uitspraken waar de werkgever overheen leest.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Een goede moderne sollicitatiebrief is niet stijf en formeel: de brieven van vandaag gaan steeds meer naar het niveau van spreektaal toe. Schrijf dus een makkelijk te begrijpen verhaal met een logische structuur. Waarom zou je in je brief een totaal andere toon aanslaan dan dat je 'in het echt' zou doen?
Verschillen tussen sollicitatiebrieven en motivatiebrieven
Benadrukt vooral wat jouw motivatie is. Licht jouw cv verder toe en benadrukt jouw werkervaring, kennis, opleidingen en vaardigheden.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Cv staat voor curriculum vitae. Het is Latijn voor 'levensloop' en verwijst naar een document waarin sollicitanten hun werkervaring, opleiding, vaardigheden en andere kwalificaties beschrijven.
Geen herhaling van je cv
Het belangrijkste is dat je sollicitatiebrief geen herhaling is van je cv met langere zinnen of meer informatie. Je ervaring staat op je cv, je motivatie in je sollicitatiebrief. Daarom laat je brief ook meer van jouw persoonlijkheid zien.
Leg de link tussen jouw ervaring en de functie
Overtuig jouw gesprekspartner ervan hoe jouw ervaring en skills aansluiten bij het bedrijf. Geef aan wat je eerder hebt gedaan en welke zaken overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Focus dus op kennis en ervaring die relevant is.
Een vragenlijst over motivatie kan worden gebruikt om te begrijpen welke situaties uw motivatie kunnen verbeteren of schaden, en kan helpen om tevreden te blijven over uw functie.
Voorbeeld: Ik wil mezelf continue blijven verbeteren in het sales proces, zodat wij als bedrijf kunnen blijven groeien. Elke keer als ik iets verkoop geeft mij dit een boost om door te gaan. HR managers stellen de vraag om erachter te komen hoe jij het bedrijf beter kan maken door deel uit te maken van het team.