De afmetingen van het Nederlandse registratieteken voor een motorboot zijn: Letters en cijfers van tenminste 150 mm hoog, 100 mm breed en met een stamdikte van tenminste 20 mm.
Titanic (schip, 1912)
“Alle boten in openbaar water moeten voorzien zijn van een naam of een kenspreuk.
Als je je woonplaat vermeld, is dat de plaats waar je woont. Waar de boot 'woont' is de thuishaven.
Altijd mooi een rood wit blauw vlag op je boot maar niet verplicht in Nederland. Ga je naar het buitenland dan is het in sommige landen wel verplicht om te laten zien uit welk land je komt en dat kan dan met deze mooie vlag.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Als je permanent en legaal op een boot wilt wonen, heb je een officiële ligplaats nodig. Deze vaste ligplaats is aangewezen door de gemeente en voorzien van basisbehoeftes zoals gas en licht.
Een boot overschrijven doe je met het registratiebewijs. Vul alle gegevens in op de site van het RDW en doe een aanvraag om de motorboot op jouw naam te laten zetten. Als de aanvraag wordt goedgekeurd krijg je een nieuw registratiebewijs de op jouw naam staat. De vorige eigenaar ontvangt een vrijwaringsbewijs.
Schoenen, aan of uit op de boot? Schoenen zijn aan boord een van de voornaamste oorzaken van spanning tussen de bemanning en duikers. Gewoonlijk loop je aan boord op blote voeten rond, daar het niet leuk is om een nat oppervlak te bevuilen met iets dat onoverkoombaar aan je voetzolen zal blijven plakken.
Een jacht is een snel en vaak luxueus ingericht schip of scheepje, uitsluitend bestemd voor personenvervoer of recreatievaart.
Op nummer 1 in dit lijstje staat de History Supreme. Dit prachtige jacht is ontworpen door Stuart Hughes en is in bezit van Robert Kuok. Opmerkelijk aan dit jacht is de prijsverhouding vergeleken met de lengte. Het schip is namelijk maar 30 meter lang, wat vrij kort is voor een jacht ter waarde van 4 miljard euro.
Azzam - €613,7 miljoen
Ook deze luxe boot is bezit van een adellijke man uit de Verenigde Arabische Emiraten. De Azzam is eigendom van Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nayan, president van de Verenigde Arabische Emiraten en emir van Abu Dhabi.
Het minuscule sleepbootje is 30 micrometer groot, wat neerkomt op 0,03 millimeter. Dat is zo klein dat hij in theorie door een mensenhaar zou kunnen 'varen'. De Leidse natuurkundigen schrijven over het vaartuig in het wetenschappelijke tijdschrift Soft Matter.
Voor het besturen van een open motorboot moet je minimaal 12 jaar zijn. Aan het besturen van een zeil- of roeiboot zit geen minimale leeftijd verbonden. Ben je nog onder de 16 jaar? Dan mag je boot niet sneller varen dan 13 kilometer per uur.
Geen vaarbewijs: €550. Ontbreken van de dodemansknop: €230.
Het HIN-nummer (Hull Identification Number), is het “chassisnummer” van het vaartuig. Vaartuigen gebouwd na juni 1998 zijn standaard voorzien van dit nummer. Doorgaans is het HIN-nummer te vinden op of rond de spiegel van uw vaartuig.
U heeft interesse om die woonboot te kopen maar u weet niet wie de eigenaar is. De naam van de boot staat op de romp of ergens anders aangegeven.Als er ook een brandmerk te zien is dan weet je dat de boot bij het kadaster een registratie heeft.
Er zijn veel risico's verbonden aan het varen, zoals aanvaringen, kapseizen en verdrinking. Milieu: Pleziervaart kan een negatieve impact hebben op het milieu. Boten kunnen vervuiling veroorzaken, zoals olielozingen en geluidsoverlast. Overbevolking: In sommige gebieden is het water erg druk.
Heb je een vaste ligplaats, dan kan je je gewoon inschrijven bij de gemeente van die plaats. Je adres is dan het dok met het kaainummer waar je boot ligt (of de aanpalende straat). Dat is ook zo als je minstens 6 maanden per jaar op 1 plek verblijft.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
De term boot werd over het algemeen gebezigd voor vaartuigen, die bij een ander vaartuig hoorden, zoals de bijboot, die de vrachtschepen hedentendage nog steeds hebben. Schippers zeiden dan ook: "de boot komt achter het schip, behalve de sleepboot, die vaart er voor."
Nederlandse uitvinder Cornelius Drebbel bedacht en ontwikkelde het eerste vaartuig dat onder water kon voortbewegen. Tussen 1620 en 1624 testte hij zijn uitvinding op de Theems. Uiteindelijk kon zijn onderzeeboot zeker 5 meter onder water.
Een gemiddeld containerschip rekent zo een 100 euro per dag. Het is zo duur omdat schepen enerzijds verplicht zijn een verzekering af te sluiten (stel, je wordt ziek aan boord en moet per helikopter worden opgehaald), en dat het anderzijds een relatief kleine markt is.