Nike is een Amerikaans bedrijf dat in 1964 is opgericht als Blue Ribbon Sports. Het concern, dat tegenwoordig sportschoenen, -kleding, -accessoires en -apparatuur verkoopt, veranderde in 1978 haar naam in Nikè, naar de Griekse godin van de overwinning.
(officieel uitgesproken als [ˈnaɪki], maar buiten de Verenigde Staten ook wel als [ˈnaɪk]) is een Amerikaans concern en fabrikant van sportschoenen, sportkleding, sportuitrustingen en accessoires. Nike, Inc. verkoopt zijn producten onder andere onder de merknamen Air Jordan, Nike Air Max, Nike Golf en Team Starter.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
De eerste schoenen verkochten de twee in 1964 uit de kofferbak van Knight's Volkswagen-busje. Een paar jaar later veranderden ze de naam van hun bedrijf in Nike, naar de Griekse godin van de overwinning. Knight liet in 1971 het legendarische Swoosh-logo ontworpen door een studente.
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
De focus van de positionering van Nike is niet vanuit het product, maar vanuit hun merk. Innovatie bieden aan iedere atleet. Van hun statement Just do it tot alle communicatie- en reclame-uitingen komen terug op de begrippen doorzettingsvermogen, talent en innovatie.
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
3. Nike. Het is naaik, toch? Nee, het is naikie.
Het befaamde Nike Swoosh-logo werd in 1971 ontwikkeld door Carolyn Davidson.
Nike was de Griekse godin van de overwinning. In tegenstelling tot de bekendere Griekse goden had zij geen uitgesproken persoonlijkheid, die in allerlei mythes aan bod kwam, en geen eigen cultus. Zij was eerder een symbool, een abstractie van de overwinning, zowel op militair als op sportief vlak.
Zo bieden schoenen zoals Nike Flyknit hardlopers met smalle voeten de aansluitende pasvorm die ze nodig hebben voor perfecte stabiliteit en ondersteuning, kilometer na kilometer. De schoenen hebben een Flyknit bovenwerk dat de voeten omsluit als een ademende, ondersteunende sok die zich naar je voet vormt.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Met een budget van duizend dollar ontstaat op 25 januari 1964 het bedrijf Blue Ribbon Sports (BRS) in Beaverton, Oregon USA. Vijf jaar later wordt al een omzet gemaakt van een miljoen dollar! In eerste instantie worden geen sneakers zelf gemaakt, maar geïmporteerd uit Japan.
Nike had in mei 2017 985 brandstores over de hele wereld. Het jaar ervoor waren dat er 919. De grootste Nike-winkel ter wereld is de flagshipstore in SoHo, New York met vijf verdiepingen en ruim 5.100 vierkante meter vloeroppervlak.
De oorsprong van de swoosh
Bij het NIKE logo is dit ook het geval. Het begon namelijk allemaal in 1971. In 1971 was het Carolyn Davidson die de swoosh voor het eerst tekende. Als studente grafisch ontwerp in Portland in de Verengde Staten kreeg ze van ene Phil Knight de opdracht om voor hem een logo te ontwerpen.
'I was just doing what I did', zegt de ontwerper. Ze kreeg slechts 35 dollar voor het ontwerpen van het wereldberoemde logo van sportmerk Nike. Toch heeft de Amerikaanse Carolyn Davidson van haar ontwerp 'goed kunnen leven'. 'I don't love it, but I think it will grow on me.
DE SHOP OM EEN NIEUW PAAR NIKE AIR MAX 1 TE KOPEN! Bij Swooshop.nl ben je aan het juiste adres wanneer je op zoek bent naar een nieuw paar Nike Air Max 1 voor heren, dames en kinderen! Wij doen ons best om de meest gewilde sneakers van dit moment voor een normale prijs aan jou te kunnen aanbieden.
In 2012 bracht Huawei onderstaande video al uit, waarin de uitspraak van 'Huawei' op de proef werd genomen. We moeten Huawei dus uitspreken als 'wah-way'.
Bose was wel degelijk een Amerikaan. De merknaam wordt uitgesproken als "booz".
Dat moet dus anders: Daar heb je het: 'ie-KIE-ja', is hoe ze de naam oorspronkelijk bedoelden. Gewoon, dat je het weet.
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.