Wat is een leerstrategie?

Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Daarbij horen de stappen die hij zet om het leerdoel te bereiken, zoals: Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, Verbanden leggen tussen bestaande en nieuwe kennis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Wat is de beste leerstrategie?

Spreid leer- en oefenmomenten in de tijd

Dat heeft een beter effect op hun langetermijngeheugen dan 'blokken'. 3 keer een uur studeren aan een onderwerp verspreid over een week is beter dan 1 keer 3 uur studeren op dezelfde dag. Leerlingen moeten leerstof herhalen, maar het liefst niet onmiddellijk na de les.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasse.be

Hoeveel leerstrategieën zijn er?

Uit onderzoek weten we dat er veertien leerstrategieën zijn (zie kader) én dat – als leerlingen deze leerstrategieën beheersen – ze beter presteren en meer gemotiveerd zijn voor school.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Wat is een effectieve leerstrategie?

Effectieve leerstrategieën zijn altijd actief: je bent op een actieve manier met de leerstof bezig en je gebruikt daarbij verschillende activiteiten. Deze leerstrategieën lijken veel tijd te kosten, maar in de praktijk valt dat mee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op huiswerkenco.nl

Waarom Leerstrategieen?

Aanleren van leerstrategieën verhoogt motivatie en bevordert prestaties van leerlingen - reviewstudie. Om zelf hun leerproces te kunnen sturen, moeten leerlingen beschikken over verschillende leerstrategieën. Ze moeten informatie kunnen onthouden en deze laten aansluiten bij wat ze al weten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nro.nl

wat is een leerstrategie? huiswerk strategisch leren koken

26 gerelateerde vragen gevonden

Welke Leertheorieën zijn er?

Samenvattend overzicht verschillende typen leertheorieën
  • Behaviouristische theorie.
  • Cognitive theorie.
  • Constructivistische theorie.
  • Social learning theorie. Deze theorie van Albert Bandura wordt meestal omschreven als een mix van behaviorisme en cognitivisme.
  • Connectivistische theorie. ...
  • Theorie van leren van volwassenen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op te-learning.nl

Wat is leerstrategie onderwijs?

Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren die leerlingen be- wust kunnen inzetten om het leren zo soepel mogelijk te laten ver- lopen – ze leren daardoor 'hoe' ze moeten en kunnen leren. Deze strategieën helpen leerlingen zelfstandig te leren, nu en in de toe- komst, en het beste uit zichzelf te halen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op boomtestonderwijs.nl

Wat zijn cognitieve leerstrategieën?

Cognitieve leerstrategieën zijn gericht op het onthouden van informatie en het integreren van nieuwe informatie bij bestaande kennis in het geheugen. Metacognitieve leerstrategieën dienen om het leren te reguleren. Hierbij kun je denken aan plannen, monitoren (tijdens een taak de voortgang bewaken) en evalueren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leraar24.nl

Wat is een goede manier om te leren?

5 Tips om beter te leren én onthouden

Hou regelmatig pauzes zodat je hersenen de kans krijgen om de informatie te verwerken/op te slaan. Gebruik de pomodorotechniek. Herhaal, herhaal, herhaal! Zonder herhaling gaat veel informatie snel verloren (liefst tussen 1 en 9 uur de eerste keer herhalen).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anderslerenleren.nl

Wat is een didactische strategie?

Het gaat dan om strategieën waarbij de docent de leerstof verbindt met de wereld buiten de school, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij de voorkennis en interesses van leerlingen of het organiseren van excursies. Ook een groot effect heeft samenwerkend leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Wat heeft een leerling nodig om te leren?

Om goed te kunnen leren, heeft een leerling een rijke, krachtige en betekenisvolle leeromgeving nodig. In zo'n omgeving wordt het leerproces van leerlingen optimaal bevorderd. Bij een betekenisvolle leeromgeving horen: Een professionele leerkracht, van wie je kunt leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Hoe leren werkt?

Een aantal hersencellen maken contact en geven een signaal door. De hersencellen verbinden zich, een paadje vormt zich. Als je dit blijft herhalen, verandert er iets in die verbinden. De cellen kunnen gemakkelijker contact met elkaar maken en worden goede vrienden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tleerlab.nl

Wat is zelfregulerend leren?

Een belangrijke vaardigheid voor succesvolle leeruitkomsten is zelfregulerend leren. Hieronder wordt verstaan dat leerlingen zelf in staat zijn hun leerproces te plannen, te monitoren, uit te voeren en bij te sturen (Pintrich, 2004; Zimmerman, 2008).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op point013.nl

Hoe krijg je leerstof in je hoofd?

Dankzij deze 9 tips onthoud je je leerstof veel beter
  1. Vertel het aan iemand anders. Het is niet genoeg om de leerstof gewoon eens te lezen en daarna nog eens te herhalen. ...
  2. Richt een vaste studieplek in. ...
  3. Samenvatten. ...
  4. Mindmaps. ...
  5. Fluoriceren. ...
  6. Hermaak toetsen. ...
  7. Neem ook eens een pauze. ...
  8. Eet gezond.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hln.be

Hoe leer je definities?

Tips voor het “uit het hoofd leren”:
  1. Maak gebruik van lijsten (woordenlijsten, formulelijsten, definitielijsten,…) die je kan afdekken tijdens het studeren.
  2. Maak gebruik van flashcards. Aan de voorkant staat bijvoorbeeld een begrip of woord, en aan de achterkant de vertaling of uitleg. Je kan jezelf hiermee opvragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op studiecoach.vives.be

Hoe snel veel leerstof verwerken?

Probeer al je leerstof samen te voegen tot maximum twee stuks: de slides (aangevuld met je notities) en het boek, bijvoorbeeld. Om je leerstof makkelijker te begrijpen is structuur belangrijk. Wanneer je vaak te maken hebt met lange stukken tekst, lijkt de structuur al snel zoek te zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kuleuvenblogt.be

Hoe leer je te leren?

Maak leren makkelijker voor jezelf
  1. Vind jouw “meest effectieve werkwijze” ...
  2. Schrijf dingen op. ...
  3. Zorg ervoor dat je hersenen met niks anders bezig zijn. ...
  4. Wees actief vóór je gaat leren. ...
  5. Leer in intervallen. ...
  6. Maak dat wat je leert visueel. ...
  7. Zorg voor een goede leeromgeving. ...
  8. Leer samen met anderen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op soofos.nl

Hoe lang leren op een dag?

De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week

Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op legima.be

Wat maakt leren effectief?

Elaboratie: verwerk actief leerstof. Jezelf vragen stellen over de leerstof, verbanden zoeken, controleren wat je denk te weten, vergelijken, … Pas dan komt leerstof 'tot leven' en krijgt het betekenis. Gebruik de Taxonomie van Bloom als houvast om diepgaande cognitieve processen te stimuleren bij studenten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schoolmakers.be

Waarom is zelfregulerend leren belangrijk?

Het kind leert zelf doelen te stellen, initiatief en verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces, zelfregulering is daarmee het vermogen om een taak doelgericht te kunnen doen en verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen handelen. Zelfregulering is één van de 21e eeuwse vaardigheden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thomasencharles.nl

Wat is het verschil tussen cognitief en Metacognitief?

Cognitie is afgeleid van de Latijnse term cognitio. Het betekent: kennis, inzicht. Meta komt uit het Grieks en betekent: betreffende. Metacognitie is dus de studie die de kennis(verwerving) zelf tot onderwerp van studie heeft; kennis over kennis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op stibco.nl

Wat is metacognitieve vaardigheden?

Metacognitie is een veel voorkomend begrip in het onderwijs. Het geeft leerlingen de kennis en vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, te sturen en te controleren. Wanneer iemand dit proces goed beheerst, weet deze persoon welke manier van denken nodig is om een probleem op te kunnen lossen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op paragin.nl

Wat is actief leren?

Actief leren wordt in deze context een gewoonte waarbij leerlingen voordurend op zoek gaan naar manieren om meer domeinkennis te verwerven door nieuwe concepten te bestuderen en ze in de praktijk toe te passen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op benq.eu

Wat zijn Rtti vragen?

Wat is RTTI? RTTI staat voor Reproductie, Toepassingsgericht 1, Toepassingsgericht 2 en Inzicht. Dit zijn vraagsoorten. Reproductie vragen toetsen of de leerling bepaalde kennis kan reproduceren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tumult.nl

Wat is gemengd leren?

Gemengd leren gaat niet over meer huiswerk geven of een online verzameling materialen aanbieden. Het leren in de twee omgevingen moet geïntegreerd, complementair en overlappend zijn, en leerlingen moeten enige controle over tijd, plek en tempo hebben (Maxwell, 2016; Staker & Horn, 2012).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schooleducationgateway.eu

Populaire vragen

Volgende artikel  
Waarom geen tongpiercing?