Richt kwaliteitscontroles primair op de onderdelen van het constructief ontwerp met de grootste risico's. Denk bijvoorbeeld aan bijzondere belastingen en zettingen, robuustheid van het ontwerp, gevoeligheid voor bouwafwijkingen, enzovoort.
Bij een kwaliteitscontrole, ook wel kwaliteitsinspectie genoemd, draait het om de controle van producten op kwaliteit en correctheid. Hierdoor is de importeur altijd verzekerd van kwaliteit, en dat eventuele fouten in het productieproces in een vroegtijdig stadium opgespoord en opgelost worden.
Overweeg om alle data van de kwaliteitscontrole te centraliseren in één enkele database. Automatiseer de applicatie die de tests inplant. Definieer je steekproefplan in duidelijke en beknopte taal. Laat je logistieke software, zoals je ERP of magazijnsoftware, bepalen wanneer je het best monsters neemt.
Met kwaliteitscontrole meet en beoordeel je de prestaties van jouw producten of diensten tegen de gestelde kwaliteitsnormen. Zo kun je eventuele afwijkingen opsporen en corrigerende maatregelen nemen om te voorkomen dat ze zich in de toekomst voordoen.
Interne kwaliteitscontrole (IQC) De IQC omvat alle SQC methoden welke dagelijks/ binnen een run worden toegepast, gebruikmakend van de analytische systemen en bijbehorende reagentia, standaarden en controlematerialen.
Als je geen controles laat uitvoeren, is het altijd maar de vraag of je producten bij aankomst aan jouw wensen voldoen, en liggen gebreken op de loer. Als je deze dan pas ontdekt, is het al te laat. Dit leidt tot problemen die je met onze inspecties gemakkelijk had kunnen voorkomen.
Het kwaliteitsplan bestaat over het algemeen uit twee delen: een organi- satorische deel en een keuringsdeel. Het organisatorische deel beschrijft hoe de opdrachtnemer de organisatie van het werk zal gaan beheersen en het keuringsdeel beschrijft hoe het productieproces op het werk zal wor- den beheerst.
Kwaliteitsmanagement is de tak van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van het management van een onderneming.
Kwaliteitsmanagement helpt u streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit binnen uw bedrijf. Een goed kwaliteitsmanagementsysteem, audits en bijbehorende kwaliteitsverbeteringsprogramma's helpen u verbeterpunten te identificeren, de kwaliteit te optimaliseren en te beheersen.
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
Hoe ziet een kwaliteitsmanagementsysteem eruit? Een kwaliteitsmanagementsysteem is een beschrijving van je bedrijf. Het bestaat uit verschillende onderdelen, zoals strategie, heldere interne organisatie, primaire procedures en ondersteunde procedures.
De kwaliteit van een organisatie of totale kwaliteitsmanagement kan worden gedefinieerd als de mate waarin de algemene prestatie van een bedrijf of organisatie voldoen aan alle rationele of relationele vereisten en verwachtingen.
Arbeidskwaliteit, ook wel kwaliteit van de arbeid of kwaliteit van werk, betreft de eigenschappen van de arbeid zelf - de intrinsieke kwaliteit - en de gevolgen daarvan voor de werknemer. Het laatste wordt bepaald door de mate waarin het werk aan de behoeften van de werknemer kan voldoen, de afstemming of fit.
Soorten kwaliteitszorgsystemen
In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Waar moet een kwaliteitsmanagementsysteem aan voldoen? Zoals gezegd moet een goed kwaliteitsmanagementsysteem de structuur en kwaliteit verbeteren en moet het systeem vóór de organisatie werken en vooral niet als een keurslijf voelen.
ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Met een ISO 9001 certificaat toont u klanten en prospects dat uw processen voldoen aan internationale normen en dat u veel waarde hecht aan continue verbetering. Kiwa heeft ruime ervaring met ISO 9001 certificering.
Een kwaliteitssysteem verbindt alle onderdelen die bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Denk aan het vinden van kritieke processen in de organisatie, het juist en tijdig verwerken van klant aanvragen en natuurlijk de uiteindelijke tevredenheid van uw klanten waarborgen.
Kwaliteiten zijn persoonlijke eigenschappen die iets zeggen over wie je bent, bijvoorbeeld 'gestructureerd', 'expressief' of 'empathisch'. Het zijn kenmerken die niet zijn aangeleerd, maar die je van nature in je hebt. Je hoeft er dan ook niet je best voor te doen om ze in te zetten.
Mate waarin iets goed of slecht is. Kwaliteit is het voldoen aan de gebalanceerde eisen en verwachtingen van alle betrokken belanghebbenden. De kwaliteit van iets is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet.
Kwaliteit is een belangrijk element in de maatschappelijke positie en de marktpositie van organisaties. Om succesvol te zijn, is het van groot belang dat processen efficiënt verlopen en dat klanten vertrouwen hebben in de organisatie. Kortom, dat de organisatie een goede reputatie heeft.
Een kwaliteitsmodel is een model met als doel het beschrijven, bepalen en/of voorspellen van kwaliteit (Wagner, 2013).
Een kwaliteitssysteem is verplicht, het hebben van een keurmerk niet. De wet verplicht tot een intern systeem voor kwaliteit. De kwaliteitstoets door een externe partij zoals bijvoorbeeld bij het HKZ keurmerk plaatsvindt is geen verplichting.
Als kwaliteitsmedewerker ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van een product of dienst van je werkgever. Een kwaliteitsmedewerker wordt ook wel QA-medewerker genoemd. Jij zorgt dat de kwaliteit die wordt gevraagd ook écht gemaakt en geleverd wordt!