Een auto met een instaphoogte vanaf 60 centimeter noemen we een auto met hoge instap. Het voordeel van zo'n hoge entree is dat je minder je knieën en rug belast als je in je auto plaatsneemt. De hoge zit die bij een hoge instap hoort, geeft een goed zicht over de weg.
Jazeker! Een kleine auto met hoge instap is bijvoorbeeld de Fiat Panda of Suzuki Ignis. Ook de Toyota Aygo X is een kleine auto met hoge instap.
De Toyota Yaris is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Wist u dat het ook een prima auto met hoge instap is? Geen overdreven instaphoogte, maar genoeg voor optimaal zitcomfort en overzicht. Juist dat maakt het een perfecte optie voor alledaags gebruik.
Citroën met hoge instap: Citroën Berlingo. Citroën C3 Aircross. Citroën C4 Spacetourer.
Op de vraag welke kleine auto komt het beste uit de test, antwoorden wij; de Hyundai i10. Dit is voor ons zowel de beste kleine auto van 2020 en de beste kleine auto van 2019. En nu is die ook in 2021 verkozen tot winnaar.
Deze Hyundai IX20 rijdt erg prettig en is door zijn hoge instap en praktische indeling een allemans vriend.
De Kia Picanto heeft een compact uiterlijk, maar de auto is allesbehalve basis. De hoge instap geeft het idee van een SUV, terwijl u toch profiteert van zijn kleine afmetingen.
De nieuwe pechstatistieken van de Adac, de Duitse evenknie van de Wegenwacht, laten zien welke auto's bijzonder vaak pech hebben of zelfs niet eens willen starten. De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd.
De Hyundai i10 heeft een instaphoogte van 60.8 cm en dus een hoge instap.
Ruimte alom
De toegenomen wagenhoogte komt de instap ten goede, wanneer je gesteld bent op een hoge instap en zithoogte, dan is de Stepway zeker te verkiezen boven de normale Sandero. De stoelen zijn opvallend zacht, het kenmerkende Franse zitcomfort is in ruime mate aanwezig.
1. Renault Espace (81 cm) Met 81 cm heeft de Renault Espace de hoogste instap uit deze serie. De auto van Franse makelij werd voor het eerst geproduceerd in 1984 en staat in de boeken als een van de eerste Multi Purpose Vehicles (MPV).
Wat er onder de motorkap ligt wordt door vrouwen meestal minder belangrijk gevonden en de uitstraling des te meer. Het type auto dat vooral populair is bij dames is de compacte stadsauto. Dit heeft onder andere te maken met het simpele feit dat vrouwen minder kilometers maken dan mannen.
De Suzuki Celerio: Compact vanbuiten, groots vanbinnen.
Daarnaast ook nog zuinig, verrassend praktisch en bijzonder veilig. Met een hogere instap en zitpositie, lage tildrempel en grote achterklep is het een echte alleskunner! De Celerio is de spiritueel opvolger van de Alto en is ontworpen voor alle inzittenden.
De auto beschikt over een hoge instap, wat in- en uitstappen voor iedereen makkelijk maakt. Wat dit nog makkelijker maakt, is dat er vijf deuren in de Renault Twingo zitten.
De Panda heeft een instaphoogte van minimaal 60 centimeter, maar er is ook nog een Cross-uitvoering die hoger op zijn poten staat en een SUV-achtige uitstraling heeft.
U moet bijna altijd kiezen voor een grotere auto, omdat deze meestal een soepelere rit bieden. Auto's als de Volvo XC60, Range Rover, BMW X5, Audi Q5, BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes Benz S-Klasse en de Lexus LS zijn allemaal geweldige auto's voor mensen met rugklachten.
Zelfs mensen met lange benen vinden voldoende plaats voor- of achterin. Ondertussen leent de Niro het beste van een SUV: de hoge instap en de iets hogere zit.