Een interactieve presentatie is een presentatie waarmee je interactie creëert met het publiek. Dit kan door middel van het stellen van vragen, maar ook bijvoorbeeld door het publiek live te laten stemmen bij een stelling. Op deze manier houd je het publiek enthousiast en gefocust en komt de boodschap beter over.
Gebruik interactieve tools om het publiek nog sterker te betrekken bij jouw presentatie. Met een interactieve PowerPoint kan het publiek reageren op die momenten dat jij een vraag op jouw slide toont.
Interactief betekent letterlijk 'in beide richtingen verlopend'. Een communicatieproces verloopt interactief wanneer de verzender tijdens de communicatie ook ontvanger wordt en omgekeerd.
Waarom een interactieve presentatie? Het voordeel van een interactieve presentatie is dat het publiek te allen tijde geboeid blijft luisteren naar jouw verhaal. Doordat je het publiek betrekt tijdens de presentatie is er geen tijd om afgeleid te worden.
Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
Keus te over: een powerpoint, een prezi, een speech of een pitch, een pecha kucha, een interview, of een verhaal vertellen, aan de hand van een voorwerp, een film, of een casus…. Maar er is maar één persoonlijke stijl die het lekkerst bij jou past.
In plaats van het vertellen van jouw verhaal kun je het publiek hun verhalen laten delen. Kom met een paar grappige en persoonlijke vragen: “Naar welk tijdperk zou je willen terugreizen als je een tijdmachine zou hebben?”, “Wat zou je de eerste dag van je pensioen doen?” of “Wat vond je als kind moeilijk om te delen?”.
Een goede inleiding heeft vaak verschillende functies: De interesse opwekken bij je publiek. Je onderwerp en/of hoofdgedachte introduceren. Duidelijk maken wat je wil bereiken (je doel). ... Sluit af met een pakkende uitsmijter:
Check aan het begin van de meeting met elkaar in: Begin de meeting niet direct met de inhoud, maar vraag aan je collega's hoe ze zich vandaag voelen. ...
Gebruik break-out rooms: In Zoom en Microsoft Teams heb je de mogelijkheid om mensen in break-out rooms bij elkaar te zetten.
Omdat het je interne communicatie menselijk maakt. Door interactie mogelijk te maken, kunnen collega's met elkaar chatten, reageren op berichten en ideeën en bedenkingen met elkaar delen.