Wat is een goede samenwerking?

Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclopedie.medicinfo.nl

Hoe ziet een goede samenwerking eruit?

Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op icm.nl

Wat is de definitie van goede samenwerken?

Samenwerken is een competentie.

Je kunt zowel geven als ontvangen, je kunt jouw inbreng en idee geven maar je waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Waar zorgt een goede samenwerking voor?

Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gezondverbond.nl

Wat is er nodig voor een succesvolle samenwerking?

11 tips voor succesvol samenwerken
  • Formuleer de missie en het doel.
  • Zorg voor een veilige en vertrouwde omgeving.
  • Geef aandacht en steun.
  • Beperk de belasting.
  • Zorg voor goed persoonlijk contact.
  • Moedig oplossingsgerichte communicatie aan.
  • Faciliteer open dialoog.
  • Luister naar elkaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

3 goede voorbeelden van goede samenwerking

34 gerelateerde vragen gevonden

Welk gedrag hoort bij samenwerken?

10 gedragsindicatoren van de competentie samenwerken
  • Zoekt de samenwerking op.
  • Helpt anderen waar nodig.
  • Stelt gezamenlijk belang boven het persoonlijk belang.
  • Stemt het eigen werk af op anderen.
  • Levert een bijdrage, idee of voorstel voor een groepstaak, ook wanneer hij daar zelf geen voordeel bij heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cvster.nl

Hoe werk je goed samen met collega's?

Hoe verbeter ik de samenwerking met mijn collega's?
  • Verdiep je in je collega's. Probeer je in te leven in je collega's. ...
  • Maak duidelijk wat jouw rol en bijdrage is. ...
  • Maak helder wat je bindt. ...
  • Ga met elkaar in gesprek. ...
  • Vergader efficiënt. ...
  • Stel prioriteiten. ...
  • Praat met elkaar en niet over elkaar. ...
  • Sta open voor nieuwe initiatieven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nouvellecoaching.nl

Hoe noem je iemand die goed kan samenwerken?

Kenmerken. Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Wat zijn goede collega's?

Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ad.nl

Wat is de valkuil van samenwerken?

Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cabcoaching.nl

Wat zijn de Samenwerkingsvaardigheden?

Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op studenttheses.uu.nl

Welke waarden zijn belangrijk in een team?

Voorbeelden van teamwaarden
  • alertheid.
  • balans.
  • beheersing.
  • betrokkenheid.
  • bescheidenheid.
  • bezieling.
  • comfort.
  • competitie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Hoe ga je om met collega's die negatief zijn?

7 tips om met negativo's om te gaan
  1. Blijf uit hun buurt. Is dat niet mogelijk? ...
  2. Luister niet naar hun gezaag. Ook al hebben ze een reden voor hun pessimisme, ga daar niet op in. ...
  3. Laat je niet beïnvloeden. ...
  4. Zeg hen dat je over iets positief wilt praten. ...
  5. Verwijs hen door naar hr, de manager of de directie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jobat.be

Wat is een goede teamplayer?

Een goede teamplayer is iemand die:
  • goed kan luisteren.
  • onderwerpen op een positieve en rustige manier bespreekbaar maakt, ook als het duidelijk is dat er verschillende meningen over bestaan.
  • eerlijke feedback geeft.
  • ongevoelig is voor 'groepsdenken' en het ermee eens zijn, alleen maar om anderen tevreden te houden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op randstad.nl

Hoe herken je een goede werkgever?

Hier komen de 6 kenmerken van goed werkgeverschap:
  • Aandacht hebben voor de mens. ...
  • Waardering tonen voor het goede. ...
  • Een goede balans bieden tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. ...
  • Betrokkenheid creëren bij (het belang van) de organisatie. ...
  • Persoonlijke ontwikkeling faciliteren. ...
  • De basis op orde.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op happyholics.com

Wat is een voorbeeld van samenwerken?

Pakt ideeën van anderen positief op. Stelt het belang van het team boven het eigen belang. Zet zich in voor de belangen van anderen (de teamleden). Zet zich in voor het bereiken van win/win situaties.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op reynaarde.nl

Hoe kan je effectief samenwerken?

De 10 tips voor effectief samenwerken
  • Zorg voor een gezamenlijk bepaald, helder doel.
  • Spreek jouw gedachten en gevoel uit naar de ander.
  • Vier behaalde successen samen.
  • Zie kritiek als een luxe om te groeien.
  • Ken elkaars verschillen en zie deze als een geschenk.
  • Bewust luisteren is 95% van een succesvolle samenwerking.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op icm.nl

Wat doe je als je een collega niet mag?

Frenemies op de werkvloer: Hoe ga je om met een collega die je...
  • Check-in met jezelf. Ga eerst kritisch na bij jezelf waarom je die collega niet mag. ...
  • Houd het professioneel. ...
  • Niet roddelen. ...
  • Ga het gesprek aan met je frenemy. ...
  • Hulp van een derde partij. ...
  • Focus op jezelf & behoud de balans.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thenextlabel.nl

Wat te doen als de werksfeer niet goed is?

Omgaan met een slechte werksfeer: 6 tips
  1. Schaam je niet. Je vindt misschien dat je wat beter bestand zou moeten zijn tegen de situatie. ...
  2. Neem de situatie serieus. ...
  3. Praat erover. ...
  4. Maak de situatie niet erger. ...
  5. Laat je niet lam slaan. ...
  6. Zoek eventueel hulp.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op intermediair.nl

Hoe communiceer je met je collega's?

Communiceren met collega's: zo doe je dat
  1. Luister naar elkaar. Effectieve communicatie is tweerichtingsverkeer. ...
  2. Respecteer elkaars communicatievoorkeuren. ...
  3. Durf feedback te geven. ...
  4. Kies het juiste moment. ...
  5. Vergader efficiënt. ...
  6. Bouw aan relaties, maar blijf professioneel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op roberthalf.nl

Wat zijn 3 waarden?

De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zelforganisatiefabriek.nl

Wat zijn teamwaarden?

Een teamwaarde is iets wat jullie belangrijk en wenselijk vinden, iets wat jullie na willen streven. Teamwaarden maken helder 'hoe doen we het samen? ' Dit vertaald naar concreet zichtbaar gedrag, principes en afspraken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op daadwerkelijk.nl

Wat zijn goede kernwaarden?

Lijst met voorbeelden van kernwaarden
  • Aandacht.
  • Aanpassingsvermogen.
  • Aanwezig en profilerend.
  • Accuraat, nauwkeurig en precies.
  • Actieveling (bezige bij)
  • Ad hoc.
  • Afspraak is afspraak.
  • Afwisseling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Hoe begin je een samenwerking?

Ja, maar hoe dan?
  1. Stap 1: Maak voor jezelf duidelijk waarom je wil samenwerken. ...
  2. Stap 2: Leer andere partijen kennen en begrijp elkaars motivatie. ...
  3. Stap 3: Neem de leiding en ga samen ontwikkelen. ...
  4. Stap 4: Maak afspraken over rollen, structuren en processen. ...
  5. Stap 5: Aan de slag!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hellonewday.nl

Is rust een kernwaarde?

Wanneer je jouw kernwaarden concreet hebt, heb je als het ware je eigen kompas. Je weet heel snel wat goed voor je is, wat bij je past, en wat niet. Mogelijke kernwaarden zijn positiviteit, groei, samen delen, rust en gezondheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fullcharge.nl

Populaire vragen