Een goede elevator pitch bevat informatie over jouw kernwaarden als mens en professional, of in het geval van een dienst of product over de meerwaarde daarvan voor de luisteraar. Hoewel een goede inhoud essentieel is, is het belangrijkste onderdeel van een elevator pitch, de manier waarop je presenteert.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Trek mensen in je verhaal
Een elevator pitch hoort vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet. Schrijf een spannende, verhalende opening.
Wat is het? De pitch betekenis. De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
Hoe lang duurt een elevator pitch? Een elevator pitch duurt ongeveer zestig seconden. Afhankelijk van de inhoud en de boodschap van de pitch, is het mogelijk dat de pitch iets langer of korter wordt.
Betrek je publiek bij je pitch door je verhaal en zinnen kort en bondig te houden, interactie aan te gaan en goed aan je lichaamstaal te werken. Zo houd je de aandacht van je luisteraar vast en voelen zij zich betrokken bij je verhaal. Zorg dat je publiek zich belangrijk voelt, want zij zijn je doelgroep.
Een voorbeeld van een elevator yell is: “lk help mensen efficiënter gebruikt te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.” Een vervolgvraag kan zijn: “Klinkt interessant. Hoe doe je dat?” Het antwoord op deze vraag is jouw elevator pitch!
Voorbeeld antwoord
Wat mij onderscheidt van anderen is dat ik het heel leuk vind om aan nieuwe dingen te beginnen. Veel mensen zien op tegen verandering, maar ik krijg daar juist energie van. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik veel durf. Ik ben niet zo snel bang bijvoorbeeld.
Jezelf verkopen doe je door voorbeelden te geven van situaties waarin je bepaalde taken uitvoerde. Vertel over de resultaten die je behaalde door jouw kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten in te zetten. Sollicitatievaardigheden zijn onmisbaar voor een goed sollicitatiegesprek.
Elevator pitch voor freelancers - Een elevator pitch of kortweg 'pitch' is een boodschap van een minuut waarin je een zakelijk contact vertelt wat voor werk jij als ondernemer doet, of graag wilt doen, en in welke sector je ervaren bent. Je verkoopt hierin je sterke punten.
De Elevator Pitch is dus een korte krachtige presentatie (+/- 1 min) waarin je prikkelt en enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. De basis voor een Elevator Pitch is zelfkennis. Een pitch kan je voorbereiden, waardoor die op een sollicitatie krachtiger kan overkomen.
Sluit je pitch af met een vraag. Op deze manier kan je gesprekspartner inhaken op je verhaal en vermijd je pijnlijke stiltes. Je vraag sluit meestal aan op datgene waar je naar op zoek bent.
In tegenstelling tot pitchen in het echt zijn er bij digitaal pitchen veel minder toehoorders. In totaal kunnen er maar 7 personen deelnemen, waarvan de pitcher, de coach en de organisatie elk ook 1 persoon vertegenwoordigd. Dan blijven er nog maar 4 kansen over. “
Een sales pitch is een verhaal waarmee jij jouw product of idee verkoopt aan anderen. Meestal zijn dit hele korte en strakke verhalen waarmee jij de ander van de waarde van jouw product overtuigt. Echter, het kan ook een langere presentatie zijn met bijvoorbeeld slides of een filmpje.
De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten. De term werd in eerste instantie gebruikt bij ondernemers die een idee proberen op te werpen om bij een durfkapitalist (ook wel venture capitalist) financiering los te krijgen.