De CTEK BATTERY ANALYZER kan met hoge betrouwbaarheid de conditie testen van alle soorten 12V-loodzuuraccu's, inclusief natte, onderhoudsvrije, Ca/Ca-, gel- en AGM-accu's. Deze gebruiksvriendelijke accutester presenteert snel de resultaten.
Als een alkaline batterij leeg raakt dan wordt er een gas geproduceerd. Op het moment dat je een lege batterij laat vallen zal je een gedempt geluid horen en zal de batterij omvallen. Bij een batterij waar nog leven in zit duidelijk geluid en blijft de batterij staan.
Wat is een accutester? Met een accutester krijgt u inzicht in uw accu. Het is dus een handig apparaat om erachter te komen wat uw accu nog aankan. Een accutester test niet alleen de laadtoestand van de batterij, maar vaak ook de correcte werking van het startsysteem en de startcapaciteit van de accu.
Hierbij meet de elektronische testapparatuur de interne weerstand en breng deze in relatie met de staat van de accu. Dit is een volledig risicovrije manier van testen. In verband met de afwijkende interne weerstand van een AGM accu, kan het AGM accutype getest worden door middel van een speciale instelling.
Hoe werken batterijtesters? De exacte werking van batterijtesters verschilt van model tot model. Bij de goedkoopste batterijtesters maakt men gebruik van een eenvoudig ledlampje dat oplicht indien de batterij nog voldoende geladen is. De betere batterijtesters meten echter de voltage van de batterij.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Als je de accu met een digitale multimeter gaat testen, stelt je het apparaat in op DC of Gelijkstroom. Zorg ervoor dat je deze instelt op 20 volt. Een gezonde accu moet een lading hebben van ongeveer 12,6 volt. Het is voldoende om de multimeter op 20 DC volt in te stellen.
AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
Re: accutester
Maar het kan ook eenvoudiger sluit een ouderwetse auto koplamp aan op je accu van 55 Watt. En meet regelmatig de accuspanning stop als de spanning onder de 11 volt komt. Het laatste traject gaat vrij snel. Zo n lamp trekt 4,5 A Houdt je accu het 10 uur vol dan heeft hij nog ca 45Ah over.
Je kan met een multimeter ook een batterij controleren, bijvoorbeeld een van 1,5 volt. Accu meten. Zwarte meetsnoer in COMM en de en de rode in V, je kan dan spanning met op de pollen. Tussen de 12,3 en de 12,7 Volt is de accu vol en bij 11,6 is de accu leeg.
Laat gratis je accu testen bij KwikFit!
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Volledig opgeladen AA-, AAA-, C- en D-batterijen hebben een lading van 1,5 volt. Een 9 V batterij heeft een lading van 9 volt. Als de lading meer dan 1 volt lager is dan waar deze zou moeten zijn, vervang de batterij dan. Een normale lading voor lithium-ionbatterijen is 3,7 volt, maar dit kan variëren.
De meeste apparatuur vraagt over het algemeen minimaal 1 Volt spanning per cel, dit wordt ook wel het cutoff voltage genoemd. Als de batterijen in gebruik zijn dan zakt het voltage langzaam naar het cutoff voltage, waarna het apparaat zal aangeven dat de batterijen leeg zijn.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
De levensduur voor 2 Volt tractie Gel accu's is tenminste 15 jaar en het maximum aantal volledige cycli is 1000 tot 1500 bij een ontlading tot 20 % van de capaciteit. Deze accu's zijn dan ook zeer geschikt voor de grotere systemen waarbij intensief gebruik en een zeer lange levensduur wenselijk zijn.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
De acculader moet dezelfde spanning hebben als de accu, dus bij een 12 V accuspanning is een 12 V acculader nodig, en bij een 24 V accu een 24 V acculader. 3. Om de accu's veilig en snel te laden is voldoende laadstroom nodig (gemeten in Ampères).