De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.
2.100 kg/m3.
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
Dat is sinds 1995 niet meer toegestaan. Het beleid is er sindsdien op gericht om al het teerhoudend asfalt gaandeweg uit de keten te verwijderen. Dit gebeurt door het vrijgekomen teerhoudend asfalt thermisch te reinigen. Daarna kan het gereinigde product weer worden (her)gebruikt.
In het laboratorium wordt de opbouw van de asfaltkern gedetailleerd beschreven en wordt een test met PAK-marker uitgevoerd. Bij een 'positief' resultaat van de PAK-marker ligt het PAK-gehalte boven de 250 mg/kg en is het asfalt te teerhoudend.
Asfalt afvoeren kosten
Om de kosten te drukken, kan je zelf je asfaltresten naar het containerpark brengen. Afhankelijk of je asfalt teerhoudend of niet is, verschilt de prijs. Eén ton niet-teerhoudend asfalt afvoeren, kost zo'n 5 à 10 euro. Voor teerhoudend asfalt betaal je snel 30 à 50 euro.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Als het asfalt voldoende afgekoeld is tot ca. 50 graden is het overrijdbaar. Meestal is dat binnen een of twee uur.
Asfalt kan bij een temperatuur van 25 graden in de volle zon al opwarmen tot 50 graden Celsius. Bij tropische temperaturen, boven de 30 graden, kan dat zelfs oplopen tot 60 graden.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen.
Normaal heb je ongeveer een uur verwerkingstijd, waarin je kunt walsen en zorgt dat het goede verdichtingsniveau van het asfalt behaald kan worden. Bij vijf graden of lager wordt die tijd ingekort tot soms maar tien minuten. Dus moet de wals er sneller overheen kunnen, maar de wals moet ook met water gevuld worden.
Verbruiken liggen tussen de 8,25 m3/ton en 12,77 m3/ton.
Het zwaarste metaal dat bestaat is het zeldzame metaal osmium. Het is om en nabij 23 maal zwaarder dan dezelfde hoeveelheid water, en tweemaal zo zwaar als dezelfde hoeveelheid lood. Een voetbal van osmium bijvoorbeeld zou zo'n beetje rond de 120 kilo wegen.
Het soortelijk gewicht van een kuub is afhankelijk van het product. Een big bag zand a 1 kuub weegt gemiddeld tussen de 1400 en 1500kg. Een big bag Grind daarentegen zit al snel aan een gewicht van 1600kg. Enkele producten zoals schelpen, houtsnippers of boomschors hebben een veel lager soortelijk gewicht.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag. Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
Asfalt wordt gemaakt van een mengsel van zand, steen en bitumen. Deze basiscomponenten worden in een asfaltcentrale verhit en met elkaar gemengd. Er ontstaat dan een taaie donkere vloeistof die onder hoge temperatuur bewaard wordt. Bitumen is een aardolieproduct.
In 1870 ontwikkelde de Belgische chemicus Edward J. de Smedt het moderne asfaltbeton. De Smedt was geëmigreerd naar de Verenigde Staten en werkte aan Columbia University in New York. De eerste moderne asfaltweg kwam te liggen in Newark (New Jersey).
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
1. Asfalt is veel duurder dan tegels en klinkers.