Waarom piept een V-snaar?

De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carpardoo.nl

Wat te doen tegen een piepende V-snaar?

Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tuning-gids.nl

Hoe weet je dat de V-snaar kapot is?

Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vaartland.nl

Kun je met een kapotte V-snaar rijden?

Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inkoopautos.com

Wat kost het vervangen van een V-snaar?

Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Wat te doen wanneer de riem piept | AUTODOC tips

21 gerelateerde vragen gevonden

Is V-snaar hetzelfde als distributieriem?

De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op 100procentonderhouden.nl

Kan ANWB V-snaar vervangen?

Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op auto-onderdelenexpert.nl

Hoe lang gaat een V-snaar mee?

Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carpardoo.nl

Hoe klinkt een versleten distributieriem?

Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem

Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op scherpenzeelsekrant.nl

Hoe meet je een V-snaar op?

De V-snaar meter

De breedte van een V-snaar meten kan op verschillende manieren. Eén daarvan is met een de profielmeter, een handige tool van Optibelt. Hierop staat de breedte aan de linkerkant in millimeters aangeven. Als voorbeeld zie je hier de SPZ/Z-riem en waarbij deze bij 10 millimeter blijft hangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.indi.nl

Wat kost een nieuwe distributieriem vervangen?

De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Wat kost het om een distributieketting te vervangen?

De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inkoopautos.com

Hoe lang kun je met een distributieriem rijden?

Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op serviceonly.nl

Waarom piept mijn auto?

Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum. Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Wat voor geluid maakt een kapotte dynamo?

Dynamo auto maakt gek geluid

Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inkoopautos.com

Wat drijft de V-snaar aan?

De v-snaar zoals iedereen hem kent, loopt langs de dynamo en eventueel de waterpomp om deze aan te drijven. Hedendaags beschikken alle auto's over stuurbekrachtiging en hebben ze een aircosysteem.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bogijn.nl

Welke km stand distributieketting vervangen?

Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op serviceright-autos.nl

Hoe herken je een uitgerekte distributieketting?

De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mvwautotechniek.nl

Welke km stand distributieriem vervangen?

Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vanmossel.be

Wat gebeurt er als de multiriem knapt?

Wanneer de multiriem knapt, werkt de aircopomp niet meer, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt de accu niet meer opgeladen. Als de waterpomp op de multiriem is aangesloten, valt ook de motorkoeling uit. Zolang de motor niet oververhit raakt kun je nog een korte afstand afleggen om bij de garage te komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op multimerk.nl

Hoe gaat een multiriem kapot?

De multiriem is alleen breder, platter en heeft geen ribbeltjes. Eens in de zoveel tijd moet een V-snaar of een multiriem vervangen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een versleten geleider of dynamo, een hoge luchtvochtigheid of een v-snaar die wegens ouderdom aan vernieuwing toe is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op serviceright-autos.nl

Hoeveel speling V-snaar?

Je moet de snaar net aan een kwartslag kunnen draaien. Als je hem heen en weer trekt, moet er ongeveer een cm of 1,5 aan weerzijden speling op zitten (dus totaal 2-3 cm kunnen bewegen). Een te losse snaar flubbert een beetje en slipt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vct2.nl

Wat gebeurt er als de dynamo kapot is?

Oorzaken dynamo auto stuk

De dynamo levert dan geen stroom meer. Het gevolg is dat onder meer de accu niet wordt opgeladen. Een dynamo kan stuk gaan door enkele oorzaken. Als eerste kan de oorzaak liggen bij de v-snaar of multiriem.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op site4cars.nl

Wat is het verschil tussen een distributieriem en een multiriem?

De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dewaalautogroep.nl

Waarom distributieketting vervangen?

Waarom distributieketting vervangen? Een distributieketting gaat met de trekbelasting veel langer mee. De distributieketting zelf wordt echter vaak niet vervangen, maar de aangetaste geleiding en spanrails en de aandrijfwielen wel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carpardoo.nl

Populaire vragen