Een goed merk moet onderscheidend zijn. Dit betekent dat consumenten, die de markt waarin jij je producten of diensten aanbiedt kennen, jouw merk herkennen dat het bij jouw onderneming hoort.
Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen. Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten.
Merkidentiteit
De basis van ieder sterk merk wordt gevormd door een sterke identiteit. Belangrijke elementen zijn de merkvisie, merkmissie, merkwaarden en merkpersoonlijkheid.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.
Het bouwen van een merk is erg belangrijk geworden. Het maakt je uniek, herkenbaar en onderscheidend ten opzichte van anderen. Doel van een sterk merk is dan ook om klanten aan je te binden. Klanten die loyaal zijn en voor jouw kiezen en je merk aan anderen aanbevelen.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten.
Het merkgedrag
Producten en diensten: Alle uitingen van het merk die direct gekoppeld zijn aan de producten of diensten die het merk aanbiedt. Voorbeeld: gebruiksaanwijzingen en verpakkingen. Externe communicatie: Alle communicatie gericht op doelgroepen buiten de organisatie; de consument, partners, etc.
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten.
Opvallend blijft dat er 56 Amerikaanse merken in de Top 100 staan met Apple als absolute koploper. Amazon is dus het meest waardevolle merk ter wereld met een groei van 64 procent tot… 684 miljard dollar.
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
De voordelen voor het voeren van het fabrikantenmerk door de detaillist zijn: De fabrikant zorgt voor reclame. De garantieverplichtingen kan hij doorberekenen aan de fabrikant. De detaillist krijgt een goede naam.
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
Het bepalen van je merkidentiteit komt voort uit de inzichten van je positionering. Twee onderdelen zijn hierin belangrijk: wat zijn de kernwaarden van je bedrijf en wat zijn de behoeften van de doelgroep. Een goede merkidentiteit is gebaseerd op deze onderdelen.
Een merkidentiteit helpt om een bedrijf van de concurrentie te onderscheiden en een merk op de juiste manier te positioneren. Het ontwikkelen van een professioneel, creatief identiteitsontwerp kan jou helpen op te vallen bij potentiële klanten.
Merkpersoonlijkheid wordt ook wel brand personality genoemd. Het is dus als het ware de persoonlijkheid van jouw merk. Goede merken zijn herkenbaar door hun 'persoonlijke' kenmerken. Ze voelen vertrouwd aan en zorgen voor een connectie met de doelgroep.
Het MDC model is een hulptool bij het proces van positioneren. Het idee achter het MDC model is dat de organisatie eerst duidelijk de identiteit van hun merk communiceert. Vervolgens dient de organisatie een weloverwogen keuze te maken welke aspecten van de identiteit benadrukt moeten worden en welke niet.
Het belangrijke van B2B is het onderhouden van de onderlinge relaties met de wederpartij. Aangezien je over het algemeen over grote orders praat is de tijd van beslissing vele malen langer dan dat we gewend zijn bij de B2C.