We lichten een paar vormen uit. Cabriolet (cabrio) is de standaard benaming voor een auto zonder dak, maar eigenlijk is cabriolet de definitie van een 4-persoons auto waarvan je het dak kunt inklappen. Dit dak kan een hardtop of softtop zijn.
Een cabriolet is een carrosserievorm voor een auto en vernoemd naar een open rijtuig. De uitvoering is voorzien van een inklapbaar (opvouwbaar) dak. Ook de Engelse term convertible wordt in Nederland wel gebruikt.
Een goed onderhouden kap kan minimaal 10 jaar mee. Uiteraard zijn er een aantal variabelen die de levensduur van een cabriokap in positieve of negatieve zin kunnen beïnvloeden. Allereerst gaat dat om de plek waar je je auto parkeert. Als de auto in een garage staat, is de levensduur duidelijk langer.
Een cabrio zwaarder is dan een normale auto? De verstevigingen die nodig zijn om het gemis van een dak op te vangen zijn aanzienlijk. De voorruitomlijsting, de extra rolprotectors achter de stoelen, de elektromotoren en de mechanismen om het dak op te vouwen zijn veel zwaarder dan een normaal dak.
Voor cabrio's met een hard dak en bij de meest recente modellen is het winterseizoen geen probleem. Maar vooral bij oudere cabrio's met een softtop kun je het beste de kap in de winter verwijderen en een hardtop plaatsen.
Soms ontkom je er niet aan om ook in de wintermaanden met je cabrio te rijden. Daarom in dit artikel de vraag: zijn cabrio's te koud om in de wintermaanden mee te rijden? Het antwoord is nee, een cabrio is niet te koud voor de winter. Hard top cabrio's zijn qua isolatie te vergelijken met een dichte auto.
“Veel handleidingen van autofabrikanten adviseren om cabrio's niet door een carwash schoon te laten maken”, zegt Eliëns Carwash Area in Veldhoven op de eigen website. “De vezels van het stoffen dak zouden beschadigd kunnen worden. Maar in onze wasstraat kunt u gewoon terecht met uw cabrio, zelfs met soft-top.”
Het Amerikaanse IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) heeft de ongevalstatistieken van cabrio's vergeleken met die van gesloten wagens. En de conclusies zijn opmerkelijk. Als je het aantal ongevallen bekijkt op eenzelfde aantal gereden kilometers, dan zijn cabrio's 6% minder vaak betrokken bij een aanrijding.
De hard draaiende borstels beschadigen namelijk de stof van het dak, waardoor deze sneller slijt en eerder zal gaan lekken. Bij een cabrio met een stalen dak (hardtop) maakt het vrijwel niks uit. Het is dus sterk af te raden om een softtop door de wasstraat te halen.
Ons advies luidt dan ook om minstens 1 keer per jaar het stoffen cabriodak te laten reinigen en impregneren, een dienst die het hele jaar door beschikbaar is.
Voor overtuigde cabriorijders maakt een graad meer of minder niet uit. Vanaf een buitentemperatuur van plusminus 18 graden wordt met open dak gereden, zo gezegd om van de vrijheid en van het contact met de natuur te kunnen genieten.
De klassieke bandana is een vierkante katoenen sjaal met patroon. Door de praktische vorm kan de doek op veel verschillende manieren worden gebruikt en gecombineerd. Of het nu gaat om een ritje in een cabriolet á la Hepburn of om het hoofd gebonden als bij een piraat - de hoofddoek kan alles.
De cabrioletkap dient met water en zachte zeep te worden schoongemaakt. Als de cabrio dagelijks gebruikt wordt, is het aan te raden om iedere twee tot vier weken de cabrioletkap te wassen met een zachte zeep en een zachte borstel. Zachte zeep is bijvoorbeeld groene zeep, opgelost in water.
Japanse auto's behoren tot het meest betrouwbare soort. Hoewel een Japanner niet automatisch een voorbode is tot succes, staan de eerste twee generaties van de cabrio MX-5 erg goed bekend. Zowel de 1.6 als 1.8 liter motoren zijn erg betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.
Wanneer u 30 km/u rijdt in een stevige regenbui, is het aan te raden om het dak toch dicht te doen. Zo ook bij 50 kilometer per uur. Echter zult u, in de voorzijde van de auto, in de meeste cabrio's wél droog blijven bij een snelheid van 80 km/u. Ook de regen heeft een beslissende rol.
Er zijn speciale wasstraten, die beter geschikt zijn voor cabrio's, namelijk de zogenaamde 'lappenwasstraten'. U mag met een cabrio met een glazen ruit wel door de wasstraat, maar niet te vaak. Neem altijd het goedkoopste wasprogramma zonder cold- of hotwax.
Hybride cabrio's
Er was tot voor kort de BMW i8 Spyder, maar die is inmiddels uit productie. En dat is ook een auto die voor de meeste mensen buiten het budget valt. De Ferrari SF90 Spider met 1.000 pk is nog wel in productie, maar die is helemaal onbereikbaar.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Dus het is belangrijk om de auto niet op de handrem te zetten. En de automatische rol-beveiliging uitzetten. Welke stand automaat in wasstraat? Als je met je auto door onze wasstraat komt, zet een automaat dan in 'N'.
Je cabrio laten wassen in een carwash is volkomen veilig, zegt Vanhaelewyn. “Het dak van je cabrio is bestand tegen de hoge druk en borstels van een carwash. Ook de sluitingen zijn waterdicht, zodat er geen water kan binnensijpelen.”