Het is van belang om de lesdoelen SMARTI te formuleren, dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend. Soms wordt er ook gesproken van SMART doelen. Een leerkracht moet voordat de les begint, duidelijk hebben wat hij deze les wil bereiken.
Het stellen van doelen stuurt je gedrag. Als je geen doelen hebt, maakt het niet zoveel uit wat je doet. Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden kunt maken.
Een leerdoel is datgene wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de leerling heeft gevolgd. Een lesdoel is een leerdoel voor 1 les. Een succescriterium is wat de leerling moet laten zien om aan te tonen of hij/zij het leerdoel beheerst.
Persoonlijke doelstellingen zijn doelstellingen die je voor jezelf stelt. Dit doe je om jezelf verder te ontwikkelen, om de dingen te doen die je graag wilt doen of om te bereiken wat je wilt bereiken. Je kunt persoonlijke doelstellingen stellen op je werk, maar ook privé, en natuurlijk ook voor beide.
Een goede leervraag gaat over jezelf, is enkelvoudig, is open, gaat over leren en is spannend. Vanuit de leervraag interpreteer je alle gebeurtenissen in je werk en in je leven. Laat de ervaring maar komen. De kennis die dit oplevert, versterkt je kwaliteit, competentie of handeling.
Enkele voorbeelden van lesopeningen zijn: De foto: met een foto in je hand of op het digibord wek je bij binnenkomst direct de interesse van leerlingen. Een mooi begin van een gesprek. De stem: laat een geluidsfragment afspelen terwijl je zelf nog niet in de klas bent.
Activeer relevante voorkennis, fris de essentiële kennis en vaardigheden uit vorige lessen op. Kader de les in een duidelijke structuur en bied kapstokken. Noem ook het lesdoel. Breng leerstof in kleine stappen aan en laat leerlingen oefenen na elke stap.
De juiste persoonlijke leerdoelen vertellen je wat je wil bereiken en hoe je daar richting aan moet geven door het vergaren van kennis en vaardigheden. Vooral dat laatste is van belang. Bij een persoonlijk leerdoel gaat het erom dat je iets leert en dus niet om een resultaat dat behaald moet worden.
Soms wordt leerdoel gebruikt als synoniem van de term eindterm. Een leerdoel specificeert duidelijk en concreet wat men beoogt zichzelf of anderen eigen te maken op het gebied van kennis, inzichten en vaardigheden. Er is meestal in opgenomen hoe men zich dit eigen maakt en hoe men dit dient te tonen aan anderen.
SMART leerdoelen voorbeelden studie en stage
Minder uitstellen: 'ik wil vanaf het begin van een blok elke week 2 uur leren voor mijn tentamen. ' Meer communicatieve vaardigheden: 'ik wil tijdens iedere projectgroep de voorzitter zijn. '
Specifiek: een concrete actie, of waarneembaar gedrag. Meetbaar: het eindresultaat moet meetbaar zijn (je moet het kunnen zien, horen) Acceptabel: het doel moet acceptabel zijn voor jezelf en anderen. Realistisch: het doel moet haalbaar zijn (niet te laag of te hoog gegrepen)
Een voorbeeld van een persoonlijke SMART-doelstelling zou kunnen zijn: Ik wil binnen vandaag en 1 januari 2022 vijftien kilogram afvallen. Deze doelstelling is SMART, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. De doelstelling is in ieder geval specifiek, meetbaar en tijdsgebonden.
SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je doelstellingen met deze methode opstelt, worden ze duidelijk en concreet.
Een effectieve docent heeft liefde voor het vak en zet zich op alle mogelijke manieren in voor het succes van zijn leerlingen. Volgens leerlingen blijkt die liefde onder meer uit aanstekelijk enthousiasme over de vakinhoud en de geestdrift waarmee hun docent voor de klas staat en zijn leerlingen ondersteunt.
Zo weet je zeker dat je over alle belangrijke didactische componenten van je les nagedacht hebt. In de volgende paragrafen worden de verschillende componenten uit het lesplan nader toegelicht: 4 beginsituatie; 4 leerdoelen; 4 inhoud van de les; Page 3 2 17 4 werkvormen; 4 organisatievormen; 4 media.
Schrijf een brief naar jezelf
Begin de eerste les met het schrijven van brieven. Laat leerlingen een brief aan zichzelf sturen. Geef eventueel een aantal aanknopingspunten voor de inhoud van de brief. Bijvoorbeeld: bedenk wat je het komende half jaar wilt leren, beleven, doen, lezen, beluisteren, behalen etc.
Vraag de leerlingen naar relevante voorkennis. Laat alle leerlingen opschrijven wat ze weten, laat het in duo's overleggen of bespreken en bespreek uiteindelijk klassikaal. Op deze manier zet je alle leerlingen aan het denken en aan het werk.
Wat is een persoonlijke leervraag? Een leervraag is een vraag die een student aan zichzelf stelt, omdat hij iets wat hij nog niet weet of kan wil leren omdat dat hoort bij het beroep van ………. In de leervraag geeft de student concreet aan wat hij wilt leren.
In plaats van een vaag doel, wordt het een concreet plan waarbij je precies weet wat je moet doen om het doel te behalen.
In je professionele doelstelling komen je talenten, werkervaring, resultaten, missie, koers en wensberoep samen. Het is je “wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik” samengevat in een paar zinnen.
Wanneer je een doel stelt op je werk, gaat het niet alleen om wat jij wilt bereiken. Het gaat ook om waar het bedrijf naartoe wilt, wat het bedrijf verder helpt en wat je baas van je verwacht. Dat betekent misschien dat je niet alles helemaal kunt doen zoals je dat zelf voor je ziet.