Gelukkig hebben we tegenwoordig een internationale maataanduiding voor banden; de ETRTO-maat. Deze maat bestaat uit twee getallen. Het eerste getal geeft de breedte van de band aan in mm, het tweede getal de diameter van de velg in mm.
De inchaanduiding (b.v. 28 x 1.40) geeft ongeveer de buitendiameter (28 inch) en de bandbreedte (1,40 inch) aan. De inch-maat wordt ook nog in de aanduiding 28 x 1 5/8 x 1 3/8 (ongeveer de buitendiameter x bandhoogte x bandbreedte) gebruikt.
De maat in millimeters volgens de Europese ETRTO-norm, bijvoorbeeld 47-622, waarbij het eerste getal de breedte van de opgepompte band weergeeft en het tweede getal de binnendiameter in millimeters.
De Franse maataanduiding (bv. 700 x 35C) geeft ongeveer de buitendiameter (700 mm) en de bandbreedte (35 mm) aan. De letter aan het eind verwijst naar de binnendiameter van de band. De C staat in dit geval voor 622 mm.
De diameter van de velg en breedte van de band worden weergeven in millimeters. Inch-maat 28 x 1 5/8 x 1 1/8 wordt 28-622: Het eerste cijfer (28) is de breedte van de band. Het tweede cijfer (622) is de diameter van de draadzitting van de velg (zie afbeelding).
700x35C betekent een buitendiameter van 700mm en een breedte van 35mm.
Een smalle band past niet op een brede velg en andersom. Bij velgen wordt de inchmaat nog steeds gebruikt; 26, 27.5, 28 en 29 inch. 28 inch betekent dus een diameter van 28 inch = 28 x 2,54 = 71,12 cm.
700C is de Franse maat voor standaard racefietsen. 650C is de Franse aanduiding voor racefietsen met kleinere wielen met een diameter van 571mm, in gebruik bij kleine wielrensters en jeugdige wielrenners.
2.2 Inbouwruimte frame
Doorgaans passen banden tot 2,6” zeker in je frame. In de meeste gevallen monteer je een band tussen de 2,1” en 2,35”. Voor deze maten hoef je dus niet je frame te gaan nameten.
Meet de afstand vanaf uw kruis tot aan de grond dit is uw binnenbeenlengte; Deze lengte in centimeters maal 0,66 is voor u de juiste framehoogte; Zit u exact tussen twee framehoogtes in dan kiest u bij een stadsfiets voor de hoge framemaat. Gaat u uw fiets meer sportief gebruiken dan kiest u de lagere framemaat.
Het eerste getal (37) bestaat uit 2 cijfers en geeft de breedte in millimeters aan van de band in opgepompte toestand. Het tweede getal (622) bestaat uit 3 cijfers en geeft de binnendiameter in millimeters van de fietsband aan gemeten vanaf de hieldraad (velg maat).
De eerste twee cijfers staan voor de breedte van de buitenband in millimeters (mm) en de 3 cijfers na het streepje staan voor de diameter van de velg in millimeters (mm).
Zo past een band met de maten 25-622 om een velg met maten 16-622 of 19-622. Ze hebben alle twee als nominale diameter 622 mm. De breedte van de velg is 16 of 19 mm, van de band 25 mm. Om een velg passen banden met verschillende breedtes.
De verschillende oude systemen worden stilaan vervangen door een Europese ETRTO-norm. Een voorbeeld hiervan is 47—622, 40-622 (stadsfiets) en 23-622 (koersfiets).
Als je een bredere buitenband wil, dan kies je een buitenband waarop het getal groter is. In ons voorbeeld wordt het dan 42-622 in plaats van 37-622. De maximale breedte van de gewenste buitenband kun je eenvoudig bepalen.
Volwassen fietsen hebben standaard een wielmaat van 28 inch, de maat wordt daarom bepaald met de framemaat van de fiets. De framemaat geeft de afstand aan tussen het midden van de trapas en de bovenzijde van de zadelbuis.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
Daar zijn in totaal vier miljard van gemaakt, allemaal met vier wielen en zonder deuren. Maar denk ook aan bureaustoelen, winkelwagentjes en het feit dat historici schatten dat het wiel er duizend jaar eerder was dan de deur. Daar kunnen zelfs de geschatte 2,3 miljard huizen op aarde niet tegenop.
Een 28 inch heeft 622 als ETRTO-maat.