Professionele diagnose apparaten geven toegang tot bijna alle voertuigmodules bij bijna alle voertuigen. Vaak is het ook mogelijk om instellingen aan te passen en te programmeren. Alle auto's in de Europese markt zijn vanaf bouwjaar 2001 (benzine) en 2004 (diesel) verplicht om aan de EOBD standaard te voldoen.
De aansluiting zit vaak onder het stuur of bij de zekeringkast. Het komt ook weleens voor dat hij in de middenconsole is geplaatst. Wanneer je hem niet kunt vinden, raadpleeg dan de gebruikershandleiding van de auto.
Een readiness-test is niets anders dan een zelfcontrole van het EOBD systeem. Het EOBD systeem voert controles uit op gebied van milieu gerelateerde onderdelen tijdens een vastgestelde rijcyclus. De readiness-test is afgerond als alle gerelateerde onderdelen gevonden en getest zijn.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
Wanneer uw auto méér dan 3.5 % CO uitstoot heeft is dat feitelijk afkeur.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
obd1 is ontwikkeld om emissie controle te controleren. Obd2 checkt naast de emissie waarden diverse sensoren in de motor op hun werking. Motor storingen kunnen uitgelezen en gewist worden.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Wat is de beste OBD2 scanner? Volgens ons is de iCarsoft Multi-system Car Diagnostic Tool CR Pro het antwoord op deze vraag. De iCarsoft Multi-system Car Diagnostic Tool CR Pro is een all-in-one-apparaat dat geschikt is voor meer dan veertig automerken.
Een OBD scanner is een aparte behuizing met toetsen en een display waarmee het OBD systeem wordt bediend. Een OBD scanner is het eenvoudigste in gebruik, u kunt na het aansluiten direct de auto uitlezen. Heeft u geen of weinig ervaring met auto's uitlezen dan adviseren wij u om een OBD Scanner te kiezen!
Het gebeurd wel eens dat het programma dat op de computer staat niet goed werkt waardoor de auto niet uit te lezen valt. Dit is simpel op te lossen door computer opnieuw op te starten. Mocht het dan nog niet lukken om de auto uit te lezen dan zit het probleem toch in de auto.
NON-MIL-DTC:
Hier gaat het om een DTC die niets met een emissie technische storing te maken heeft, dus ook niet met de EOBD-wetgeving.
Er zijn 2 manieren om een auto via OBD uit te lezen. U kunt kiezen voor een OBD Handscanner of een Diagnose Interface. OBD Handscanners zijn het eenvoudigst in gebruik. Met voorgeprogrammeerde software kunt u de scanner direct op een auto aansluiten en beginnen met uitlezen.
Een moderne auto zit vol met elektronica. Met elkaar verbonden door een boordcomputer, de zogenaamde ECU (engine control unit). Deze computer controleert continu of alles in orde is en stuurt alles aan. Van richtingaanwijzer tot remlicht en van hoeveel gas je geeft tot de stand van de airco.
OBD is een afkorting voor On Board Diagnostics. OBD heeft zowel een regelende als een diagnostische taak, vooral in het motormanagementsysteem van de ECU. Zo kan er via het OBD systeem een storing opgespoord worden door deze uit te lezen met een diagnose-testkast.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
De Wegenwacht beschikt over uitleesapparatuur en zal ongetwijfeld ook aangesloten kunnen worden op uw auto. Maar de alarmcentrale zal altijd de inschatting maken of u met het betreffende lampje gerust kunt rijden om het probleem vervolgens door een garage te laten oplossen.
Een afkeurpunt is een gebrek aan het voertuig in het kader van de APK-eisen. Is bij het voertuig een reparatie- en/of een afkeurpunt van toepassing dan moet u dit punt vermelden in het afmeldscherm. Alle reparatie- en/of afkeurpunten staan op de keuringsaspectenlijst (beschikbaar in het afmeldscherm).
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
nee is niet verplicht.
In Nederland rijden zeker 20.200 auto's zonder filter rond, maar bij slechts 397 auto's werd dit ook geconstateerd. Het roetfilter verwijderen is verboden. Een auto zonder roetfilter stoot tot 150 keer zoveel schadelijke fijnstof uit als een auto met filter.