Er is een maximaal aanvaardbare wachttijd afgesproken door zorgaanbieders en zorgverzekeraars, dit heet de Treeknorm. Deze wachttijd is 4 weken voor de toegang tot de polikliniek en diagnostiek.Voor behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken.
Volgens Groot zijn er een aantal redenen voor de toename van wachttijden: meer vraag, minder budget en minder personeel. "Met name verpleegkundigen zijn moeilijk te krijgen. Dat betekent dat ziekenhuizen in toenemende mate afdelingen moeten sluiten."
Met wachtlijstbemiddeling probeert de zorgverzekeraar eerder zorg voor de patiënt te regelen. Deze service is gratis. En is de bemiddeling beschikbaar voor behandelingen met wachttijden bínnen de Treeknorm.
Uw eerste afspraak duurt een uur. Het kan zijn dat u hierna nog afspraken moet maken voor vervolgonderzoek. Een vervolgafspraak duurt vaak korter dan uw eerste bezoek, meestal zo'n twintig minuten. Als u na uw afspraak ook een behandeling krijgt op de dagbehandeling, verblijft u uiteraard langer in het ziekenhuis.
U mag op zijn laatst 24 uur van tevoren uw afspraak annuleren of verzetten.
De anesthesioloog bepaalt niet op welke datum u geopereerd wordt. Hij weet ook niet hoe lang de wachttijd voor uw operatie is. Dit wordt gepland door de afdeling Opname van de specialist die u gaat opereren.
Vrije keuze arts en zorgverlener
In de Nederlandse wet is daarom opgenomen dat patiënten het recht hebben om zelf een hulpverlener te kiezen en eventueel van hulpverlener te veranderen. Dat houdt in dat de patiënt bijvoorbeeld voor een ander ziekenhuis mag kiezen voor het uitvoeren van een bepaalde operatie.
Verzekeraars helpen jaarlijks zo'n 40.000 tot 45.000 patiënten bij een bemiddeling. Het merendeel gaat over operaties binnen de medisch specialistische zorg, zoals een knieoperatie, staaroperatie of heupoperatie. Een kwart van de bemiddelingen is bestemd voor de GGZ.
De wachttijd is het aantal weken tussen de aanmelddatum en het moment dat de patiënt door de zorgaanbieder in zorg wordt genomen.
In een normaal jaar worden ongeveer 2 miljoen operaties in Nederland uitgevoerd. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) schat (op basis van data van de ziekenhuizen) het aantal extra wachtenden door corona op 100 tot 120 duizend. Dat de wachtlijsten nog niet afnemen, komt onder meer door het nog steeds hoge ziekteverzuim.
De gemiddelde wachttijd is de afgelopen maanden opgelopen naar vier weken voor een aneurysma operatie, en twaalf weken voor een nieuwe heup. Patiënten wachten gemiddeld negen weken op een staaroperatie en twaalf weken op een nieuwe knie.
Bespreek je twijfels en klachten met de zorgverlener(s) in het ziekenhuis waar je nu behandeld wordt. Misschien kunnen zij je doorverwijzen naar een ander ziekenhuis. Neem contact op met je zorgverzekeraar over deze situatie. Sommige zorgverzekeraars doen aan zorgbemiddeling en wachttijdbemiddeling.
De maximale aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is overeengekomen (de zogenoemde 'Treeknorm'), bedraagt voor de toegang tot de polikliniek en diagnostiek (onderzoek) 4 weken. Voor een behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 7 weken.
Wat houdt wachttijd in? Wachttijd houdt in dat u vanaf ingangsdatum van de aanvullende verzekering na een bepaalde periode recht heeft op vergoeding.
Wat doet Zorgbemiddeling? Wie specialistische zorg nodig heeft of naar een ziekenhuis moet, komt soms terecht op een wachtlijst. Zorgbemiddeling heeft als doel de toegangstijd tot een kwalitatief geïndiceerde zorgvoorziening te verkorten. Er wordt gebruik gemaakt van de capaciteit in Nederland en het buitenland.
Zorgaanbieders en verzekeraars hebben afgesproken wat redelijke wachttijden zijn in de zorg. Deze redelijke wachttijden noemen we Treeknormen. Dit is de maximaal aanvaardbare wachttijd. De Treeknorm houdt in dat u binnen 4 weken terecht moet kunnen voor een eerste gesprek (intake) met de zorgaanbieder.
Wij hebben met alle zorgverzekeraars een contract voor 2022
U bent verzekerd bij Menzis: Let op! Uw verzekeraar vergoedt uw behandeling niet op alle locaties van Bergman Clinics.
Zorgverleners zijn in principe verplicht om aan bestaande patiënten zorg te blijven verlenen, ook als dat voor de zorgverlener problemen kan opleveren. Een zorgverlener kan behandeling van een patiënt niet zomaar weigeren.
In principe beslist de arts over de duur van het verblijf. Maar je mag als patiënt het ziekenhuis verlaten wanneer je wil. Gebeurt dat tegen het advies van de arts in, moet je een document ondertekenen waarin je verklaart dat je vertrekt op eigen risico.
U mag een behandeling weigeren. Als u geen toestemming geeft voor een medisch onderzoek of een behandeling moet de arts uw besluit respecteren. De arts moet u wel goed informeren over de medische gevolgen. Zijn die gevolgen nadelig voor u, dan kunt u de arts achteraf niet aansprakelijk stellen.
Het risico dat men overlijdt ten gevolge van de anesthesie is uiterst klein en hangt eerder samen met de algemene gezondheidstoestand van de patient, de aard van de chirurgie en eventuele complicaties die zich tijdens de operatie voordoen.
Bij het bijkomen uit de anesthesie zien we soms onrust, labiele emoties en prikkelbaarheid. Dat is meestal goed op te vangen of te behandelen en is vaak van korte duur. Op de dag na de ingreep horen we nogal eens klachten van spierpijn, keelpijn, vermoeidheid, hoofdpijn of duizeligheid, naast natuurlijk napijn.
Na sommige operaties en regionale anesthesie (vooral epidurale en rachi-anesthesie) kunnen vooral mannen soms moeilijker plassen, terwijl vrouwen eerder urine kunnen verliezen. Hoewel dit ongemak van voorbijgaande aard is, wordt soms preventief een blaassonde geplaatst.