In het personaal perspectief wordt gebruik gemaakt van de hij- en zij-vorm. Het verhaal wordt verteld in de derde persoon, maar volgt wel één persoon in het verhaal. Dit hij/zij-vertelperspectief wordt veel gebruikt in romans.
De derde persoon enkelvoud brengt meer rust en een zekere distantie in een verhaal. Zo kan de schrijver in de derde persoon enkelvoud eenvoudig een cameraperspectief hanteren, bijvoorbeeld: 'Hij keek zonder gelaatsuitdrukking naar de jurk.Daarna glimlachte hij.
Wat de camera filmt is je perspectief. Er zijn verschillende perspectieven zoals: alwetend, vanuit de eerste persoon (ik-perspectief), vanuit de tweede persoon (jij-perspectief) en vanuit de derde persoon (hij/zij-perspectief).
Het personale perspectief is de meest gebruikte vertelvorm.Hierbij wordt de hoofdpersoon aangeduid met hij of zij en volgen we deze zonder zelf actief deel te nemen aan het verhaal. Deze vertelvorm lijkt het meest op een film: je ziet het personage, maar ziet de wereld niet vanuit zijn ogen.
Vertelvorm waarin het perspectief (point of view, focalisatie) ligt bij één of meer personages van de tekst over wie in de derde persoon wordt verteld. Bij de personale vertelvorm lijkt de verteller volledig afwezig te zijn.
Perspectief De meeste hoofdstukken zijn geschreven vanuit een personaal perspectief.
Alwetende of auctoriale verteller
De alwetende verteller neemt de lezer als het ware aan de hand en leidt hem door het verhaal heen. Hij legt uit wanneer er nieuwe personages optreden, wanneer er een tijdssprong gemaakt wordt of wanneer er zaken aan de orde komen die de lezer niet begrijpt.
Een personele verteller of personale vertelinstantie in een verhaal is niet alwetend ; staat in de hij of zij vorm. Een voorbeeld is de figuur van Serenus Zeitblom in de roman Doctor Faustus van Thomas Mann, die een beschrijving geeft van het leven van een componist, maar zelf niet goed begrijpt wat er gaande is.
Een drie punt perspectief heeft 3 verdwijnpunten.Je kijkt bijvoorbeeld van boven naar beneden, dit noem je ook wel een vogelperspectief. Vogels vliegen hoog en kijken naar beneden. Dan is er ook nog het kikker perspectief en dan kijk je van beneden naar boven.
Hoe teken je perspectief? Perspectief teken je met behulp van perspectieflijnen, verdwijnpunten, de horizon en de standplaats van je gezichtspunt. Dat klinkt ingewikkeld maar dat is het niet als je het eenmaal door hebt. Je kunt tekenen in eenpuntsperspectief, tweepuntsperspectief of een driepuntsperspectief.
Normaal Perspectief - NP
Je kijkt elkaar meestal recht in de ogen aan. Denk hierbij wel altijd aan de 3/4 regel!
Als je mensen aanspreekt, gebruik je de tweede persoon.Als iemand over andere mensen, dieren of dingen spreekt, gebeurt dat in de derde persoon. het getal: enkelvoud (één mens of zaak) of meervoud (meer exemplaren) het geslacht: mannelijk, vrouwelijk of onzijdig.
Zij is een persoonlijk voornaamwoord (derde persoon enkelvoud of meervoud), terwijl zei een vorm van het werkwoord “zeggen” is.
Bij een personaal vertelperspectief is de verteller onzichtbaar. Je hebt als lezer het idee dat het verhaal zichzelf vertelt, omdat het is geschreven in de derde persoon, dus vanuit het hij- of zij-perspectief. Lezers komen alleen te weten komt wat de hoofdpersoon ziet, hoort en denkt.
Net als bij de personale vertelsituatie wordt er hij en zij gebruikt. Het is verschil is dat je van meerdere personages weet wat ze denken en voelen, omdat de verteller inzicht heeft in alle personages. De verteller kent het verleden en de toekomst.
De steen der wijzen was naar verluidt een magische stof, waar alchemisten naar op zoek waren. De steen zou gewone metalen in edelmetalen kunnen veranderen, bijvoorbeeld ijzer in goud.Je kon er ook een elixer mee maken dat je het eeuwige leven bezorgde.
Als schrijver van een verhaal kan je bepalen wie je verhaal vertelt. Dat noemen we het vertelperspectief of het vertelstandpunt. De schrijver kan kiezen voor een personeel ik-vertelstandpunt. De protagonist vertelt over wat hij allemaal meemaakt en we zien het hele verhaal door zijn ogen.
Vertelvorm waarin het perspectief ligt bij meer dan één personage dat als verteller optreedt, zodat we nu eens de gebeurtenissen volgen vanuit het gezichtspunt van de één, dan weer vanuit dat van de ander.
Focalisatie is een theoretisch principe uit de narratologie en slaat in de eerste plaats op het standpunt van waaruit verteld wordt. Het begrip focalisatie is ontleend aan de fotografie en de film.