Een contentstrateeg is een vakman of -vrouw.Als je contentstrategie op je visitekaartje zet, handel je in audits en spreadsheets, metadata en messaging, voice en tone, taxonomie, workflow en governance. Maar je doet ook in mensen, veranderingen, en weerstand.
Deze strategen adviseren over de content zelf en focussen op wat de klant uiteindelijk te zien krijgt. Zo denken ze na over welke doelgroep ze willen bereiken en welke content daar nu en in de toekomst interessant voor is.
In jouw content-strategie leg je vast:
wat je doelen zijn. wie je doelgroep is en welke reis je klant aflegt. wat voor content je gaat maken. hoe, waar en wanneer je de content gaat publiceren.
Content marketing is een marketingmethode waarbij potentiële klanten worden gebonden door hen te voorzien van content die hen daadwerkelijk vooruit helpt. De focus ligt bij deze vorm van marketing niet op het product of dienst, maar op de toegevoegde waarde voor de (potentiële) klant.
Het doel van een contentstrategie is het plannen, creëren en beheren van inhoud om specifieke zakelijke doelen te bereiken. Met behulp van een goede contentstrategie kunnen bedrijven hun online aanwezigheid versterken, hun merkbekendheid vergroten, meer websiteverkeer genereren en hun zoekmachine rankings verbeteren.
Het contentplan beschrijft de onderwerpen waarover je wilt communiceren, wie je daarmee wilt helpen en wanneer en door wie dat moet gebeuren. En vooral wat het doel is van elk van de publicaties.
Wat is het doel van contentmarketing? Contentmarketing is een hulpmiddel bij het genereren van leads, maar het verhoogt ook de merkbekendheid, de verkoop, het bereik, de interactie met en de betrokkenheid van klanten en de loyaliteit.
Iedereen is online, ook jouw doelgroep. Met content marketing zorg je voor relevante content die wordt gevonden door jouw doelgroep. Een goede strategie zorgt voor een betere online vindbaarheid en uiteindelijk meer leads en dus meer omzet.
Goede content marketing komt voort uit een mission statement, en bouwt op naar de doelstellingen van jouw bedrijf. Goede content marketing biedt waarde aan jouw doelgroep. Echt goede content marketing is eigenlijk juist niet eens te herkennen als content marketing.
Goede content is content die je doelgroep waardeert en die bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf. De definitie van goede content zal daarom van bedrijf tot bedrijf verschillen.
In de contentplanning ofwel contentkalender bepaal je wanneer je je doelgroep met welke boodschap, waar en met welke middelen wilt bereiken. Daarnaast geef je aan wat het budget en doel is en wie verantwoordelijk is voor de uitvoering. Ook kun je een kolom maken voor behaald resultaat.
Hoeveel verdient een Content Strategist in Nederland? Het gemiddelde salaris voor een Content Strategist in Nederland is € 52.500 per jaar.
Universiteit opleidingsniveau levert € 3.070,- per maand op. Met een HBO opleiding ontvang je € 2.825, MBO niveau resulteert in een salaris van € 2.800,-.
Waarom is content belangrijk? In feite is content niet alleen belangrijk, het is noodzakelijk voor de groei en ontwikkeling van elk bedrijf. Het biedt een platform om de boodschap over te brengen, vertrouwen en autoriteit op te bouwen, inzicht in de doelgroep te verkrijgen en conversies en verkoop te verhogen.
Het woord content heeft namelijk meerdere definities. Zo is voor velen de definitie van content dat je ergens tevreden over bent. Maar in de marketing wereld heeft dit woord een hele andere betekenis. Zo zien wij content als alles wat je op een website, in een publicatie of in een database vindt.
Het 6C-model is een marketing framework dat zich richt op het opbouwen van een sterke online aanwezigheid en betrokkenheid bij klanten. Het model benadrukt zes kerngebieden die essentieel zijn voor succesvolle digitale marketingstrategieën.
Je doelgroep ziet je als autoriteit
Daarom moet je content altijd relevante en waardevolle informatie bevatten. Het doel is dat je altijd op de radar van je doelgroep bent als ze zoeken naar oplossingen rondom jouw product of dienst.
Contentpijlers zijn de pijlers die passen bij jouw bedrijf. Het zijn onderwerpen die passen bij jouw organisatie en unieke verhaal.
Het content thema is een bundeling van informatie – geclusterde content in diverse mediavormen – waarmee jij jouw doelgroepen laat zien wat je weet, kunt, doet en hebt meegemaakt.
Definitie: Creatieve content
Hieronder vallen veel soorten content zoals blogs, e-books, foto's en brochures, maar ook rich media assets zoals promotievideo's, digitale advertenties en fotografie.