Zorg dat je met je lichaam niet buiten het zwaartepunt van je motor gaat hangen, maar houd je gewicht erboven. Doe je dat niet, dan kun je vallen. Denk maar aan een keukentrapje. Zolang je zelf in een rechte lijn met het trapje blijft, dan val je niet om.
Dit doe je door naar rechts tegen het stuur te blijven duwen. Hierbij gebruik je je heupen en/of je eigen lichaamsgewicht ter ondersteuning. Duw je harder, dan zal de motor scherper sturen en 'platter' door de bocht gaan. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en zal je weer rechtdoor gaan rijden.
Meest risicovolle situaties voor motorrijders
De meest risicovolle situatie voor motorrijders is kruisend verkeer. Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%).
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Het meest risicovol voor motorrijders is het kruisend verkeer. Zeker 83% van de ongelukken heeft hier mee te maken! Splitsingen en kruispunten vormen de grootste risico´s, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Het is zo dat kruisend verkeer het hoogste risico vormt voor bestuurders op de motor. Een botsing bij een knooppunt ontstaat daarom veelal omdat de motorrijder niet kan uitwijken of stoppen. Opvallend genoeg gebeuren de meeste botsingen op T-knooppunten, maar er zijn ook voldoende ongevallen op andere kruispunten.
Verkeersdoden naar vervoerswijze
38 procent van de verkeersdoden in 2020 was een fietser en 32 procent een inzittende van een personenauto (158 bestuurders en 37 passagiers). Daarnaast overleden 44 motorrijders en 41 voetgangers. Vergeleken met een jaar eerder kwamen er meer fietsers om.
Een van de belangrijkste dingen tijdens het rijden op een motor is misschien wel het schakelen. Dit lijkt voor veel mensen vaak lastig, maar dit is het totaal niet. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je kunt schakelen. Zo kun je schakelen door middel van de koppelingshendel en schakelen op een halfautomaat.
Motor theorie moeilijker dan auto? Je motortheorie is niet echt lastiger dan dat van de auto. Het is wat uitgebreider omdat er een hoop zaken zijn waar je op moet letten op de motor die in de auto helemaal niets uitmaken.
Kosten van een motorrijles
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Rechts afslaande auto's zijn de belangrijkste oorzaak van motor ongelukken en neemt bijna de helft van alle ongevallen voor zijn rekening van ongevallen tussen motor en auto. Wat in de praktijk gebeurt is dat de auto je niet ziet of je snelheid verkeerd in schat als ze op een kruising links afslaan.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Remmen als je door een bocht rijdt
Al je om meer grip vraagt dan beschikbaar is, kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het erg van belang om vóór de bocht al je snelheid aan te passen. Daarna kun je met de achterrem in de bocht nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Een bijkomend voordeel hiervan is dat je minder spanning op je stuur zet, waardoor je bij eventuele foutjes de motor meer de kans geeft om zichzelf te corrigeren. Wanneer je de motor omgooit, probeer dan je buitenste onderarm op de tank te leggen en de elleboog van de binnenste arm naar de grond toe te laten wijzen.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Hoeveel fouten mag je hebben? Het theorie-examen voor de motor bestaat uit 50 vragen en 2 testvragen, hiervan moet je 44 of meer vragen goed beantwoorden.
Met code 80 mag je rijden op een driewielige motor, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2). Code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
De snelheid van het halen van je motorrijbewijs is voor een groot deel afhankelijk van de tijd die je er voor vrij kunt maken. Als je een "gemiddelde" leerling bent dan kost het ongeveer 24 uur. Als je elke week 2 uur rijdt en je examens goed indeelt, dan kun je dus met ongeveer 12 weken klaar zijn.
De meeste verkeersdoden zijn 80 jaar of ouder
Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen. De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal).
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
U mag alleen op een motor rijden als u een motorrijbewijs heeft. Er zijn 3 soorten: rijbewijs A1, A2 en A. Welk rijbewijs u nodig heeft, hangt af van het vermogen van de motor.