Hierin staat wat uw organisatie gaat doen om de risico's tegen te gaan of te beperken. Via een arboplan wordt geprobeerd ziekte en arbeidsongeschiktheid onder medewerkers te voorkomen. Maar ook wat de organisatie kan betekenen voor de gezondheid van de medewerkers. Daarmee wordt de kans op verzuim verkleind.
De werkgever stelt het arbobeleid op in samenwerking met de vertegenwoordiging van werknemers (ondernemingsraad, personeelsvereniging, vakbonden). Dit Arbobeleidsplan vormt een overkoepelend overzicht van afzonderlijke arbomaatregelen die de de uw organisatie kan nemen.
In de Arbeidsomstandighedenwet - of kortweg: de Arbowet - staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen. De Arbowet is een zogeheten kaderwet. Dat betekent dat er geen concrete regels staan, maar algemene bepalingen over het arbobeleid in bedrijven.
Arbo Unie bevordert de vitaliteit en gezondheid van werkende mensen en maakt organisaties daarmee succesvoller. We willen bereiken dat mensen lekker in hun vel zitten door de veiligheid en omstandigheden waarin en waaronder mensen werken te verbeteren.
Welke vragen zijn belangrijk om aan de bedrijfsarts te stellen? Vraag naar de verwachte herstelprognose, dan heeft u een indicatie hoe lang het verzuim gaat duren. Vraag of de bedrijfsarts duidelijk wil aangeven met welke beperkingen er rekening dient te worden gehouden in het werk.
Werkgevers zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Wat dit precies betekent, staat in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Om deze wetten nauwkeurig na te leven moet iedere werkgever een arbobeleid voeren.
De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert namens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) of bedrijven zich aan de Arbowetgeving houden.
Naast het creëren van een gezonde en veilige werkplek (en het vermijden van schadeclaims) heeft een goed arbobeleid nog meer positieve effecten: Een werknemer presteert beter als hij zich veilig voelt en comfortabel kan werken. Goede arbeidsomstandigheden verhogen de motivatie van werknemers.
Maximaal is dat 23 kilo, maar bij extra zware omstandigheden kan dat dus nog lager zijn. Over het algemeen luidt de uitkomst maximaal 12 kg of zelfs nog veel minder. In de bouw geldt als regel dat goederen zwaarder dan 50 kg niet handmatig verplaatst mogen worden. Dus ook niet met meerdere werknemers.
Arbobeleid is het beleid dat een werkgever binnen zijn bedrijf voert op het gebied van arbeidsomstandigheden. Een goed arbobeleid leidt tot duurzame inzetbaarheid en verhoogde productiviteit. Het arbobeleid beperkt de gezondheidsrisico's, vermindert het ziekteverzuim en bevordert de re-integratie.
Alle werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Werkgevers en werknemers zijn samen verantwoordelijk voor het gezond en veilig werken en voor de invulling van deze wet in de eigen organisatie of branche.
Het PAGO is een onderzoek van een bedrijfsarts dat erop gericht is om gezondheidsrisico's van het werk zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken. Het PMO is een aanvullend onderzoek en bestaat uit het verplichte PAGO en het niet-verplichte leefstijlonderzoek.
De werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers, in alle aspecten die met het werk te maken hebben. De werkgever van een bedrijf is er verantwoordelijk voor dat de Arbowet wordt nageleefd.
De werkgever moet zijn werknemers volgens artikel 18 in de Arbowet periodiek een arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) aanbieden. Doel van het onderzoek is het zoveel mogelijk voorkomen van de risico's die de arbeid voor de gezondheid en de veiligheid van de werkenden met zich meebrengt.
Het ondersteunen van de werkgever om optimale arbeidsomstandigheden te realiseren. Dit gebeurt via de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De preventiemedewerker ondersteunt met het opstellen van een overzicht van alle risico's over de veiligheid, gezondheid en het welzijn binnen het bedrijf.
U moet ook op de flexibele werkplek of bij thuiswerken zorgen dat de werknemer gezond en veilig kan werken: Uw werknemer moet een ergonomische werkplek hebben. Uw werknemer moet zich houden aan de regels voor beeldschermwerk. U moet uw werknemer informeren over en helpen bij veilig werken.
De werkgever maakt bij langdurig verzuim een afspraak voor de werknemer bij de bedrijfsarts, waarbij de werknemer verplicht is deze afspraak na te komen. Anderzijds heeft de werknemer ook recht op een bedrijfsarts. Een werknemer mag dus ook uit zichzelf een bedrijfsarts inschakelen, zonder dat er sprake is van verzuim.
Wil jij je opgeven voor een arbeidsomstandighedenspreekuur, maar weet je niet bij welke arbodienst je werkgever is aangesloten? Vraag dat dan na bij je HR-adviseur of de Ondernemingsraad. Zij kunnen je verder helpen.
Bedrijfsarts stelt een probleem vast en zoekt naar de mogelijkheden om de werknemer te helpen om op een gezonde manier terug in het werk te komen. De bedrijfsarts neemt tijdens zijn gesprek niet uitsluitend medische zaken in het overweging, maar kijkt naar alle factoren die op dat moment van belang zijn.
Een herstelperiode van ongeveer zes weken is vaak voldoende om te herstellen en weer in balans te komen. De meeste medewerkers kunnen binnen een aantal maanden hun werk weer volledig hervatten. Je kunt je hierbij laten adviseren door de huisarts of bedrijfsarts.
Veel bedrijven hebben in hun contract opgenomen wat geoorloofd is qua ziekteverzuim. Bedrijfsarts Jerry Mahadewsing zegt dat de regels verschillen per organisatie. "De meeste organisaties vinden drie keer verzuim per jaar geoorloofd." Als dat hoger is, volgt vaak een gesprek.