Het opvoeren van scooters is niet illegaal, op een opgevoerde scooter rijden wel. Snorscooters (deze hebben een blauwe kentekenplaat) mogen niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -
Snelheid en de Nederlandse wet
Een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u rijden, de constructiesnelheid is echter 54km p/u voordat u een WOK melding krijgt. Hoewel u scooter met u scooter niet harder mag rijden als 25 of 45. Mag de constructiesnelheid wel harder zijn, voordat u een WOK melding RDW krijgt.
Reacties. Een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden." Als bij controle de politie het gebruik van een dergelijke snelheidsbegrenzer aantreft dan kan men voor drie strafbare feiten een sanctie of een proces-verbaal krijgen.
Een 70 met 50 kop haalt met een 16mm carbje met gemak de 70km en als je wat meer tijd hebt ook makkelijk de 80.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Heb je je scooter aangepast? Dan is hij klaar voor de keuring bij een RDW keuringsstation. Helaas is dat niet gratis. De RDW rekent €64,00 voor het heractiveren van je scooter en daarnaast moet je nog €10,10 betalen om de scooter weer op jouw naam te laten zetten.
De kosten voor begrenzer + montage bedragen €65,- euro . Op de montage en begrenzer krijg je ook 6 maanden garantie. Hoe werkt de 2T Remote-begrenzer: Bij de 2T Remote-Begrenzer krijg je 2 gecodeerde afstandsbedieningen die alleen op jouw scooter of brommer werken.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Let op: opvoeren is op eigen risico
Het is namelijk strafbaar om te rijden op zo'n opgevoerde scooter. Wanneer de politie deze op de rollerbank zet en 'ie te hard gaat, riskeer je een WOK-status op de scooter. Dat is duur en brengt veel gezeik met zich mee. Het opvoeren van een scooter is altijd op eigen risico.
Als je scooter niet verzekerd is dan kun je een boete van 350 euro krijgen. Het RDW is verantwoordelijk voor het uitreiken van boetes betrekking hebben op de staat van je scooter. Als je scooter niet verzekerd is of niet aan de wettelijk vastgestelde veiligheidseisen voldoet dan krijg je een boete van het RDW.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Te hard rijden:
Tot maximaal 10 km/u: 65 euro. 11 t/m 15 km/u: 130 euro. 16 km/u of sneller: 260 euro.
Dan kun je een zogenaamde Wok-melding krijgen. WOK staat voor Wacht Op Keuring. De Politie meldt bij de RDW dat je scooter niet meer aan de wettelijke eisen voldoet. Dit betekent dat je scooter in de originele staat moet worden teruggebracht en opnieuw door de RDW moet worden gekeurd.
Deze snelheid wordt bepaald door het ontwerp van het voertuig. Een bromfiets heeft een maximum constructiesnelheid van 45 kilometer per uur, voor een snorfiets is dit 25 kilometer per uur.
De 50cc (brom) Quad rijdt maximaal 45km p/u. De (motor) Quads rijden een stuk sneller. De maximumsnelheid en kracht is weer afhankelijk van het aantal cc's. Je kunt al een (motor) Quad kopen met 150cc maar ook een met 300cc of 500cc.
De voertuigen zorgen volgens de briefschrijvers voor lichamelijk letsel ten gevolge van ongevallen, door de uitstoot van schadelijke stoffen en dankzij geluidsoverlast. Ook bevordert het gebruik overgewicht en diabetes, omdat mensen te weinig bewegen. Dat kan zelfs een vroegtijdige dood betekenen.
Door verhoging van de maximum bromfietssnelheid op de rijbaan kunnen bromfietsers als meer gelijkwaardige weggebruikers meerijden met het autoverkeer. Hierdoor neemt de kans op onveilige situaties tussen bromfietsers en automobilisten af.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
Echter staat er een snelheid van 60km/uur op de Europese typegoedkeuring. Dit is volgens de RDW een opgave van de fabrikant. Volgens de RDW is er geen maximumsnelheid voor dit type voertuigen.