Adaptive cruise control of intelligent cruise control, is een systeem dat zonder enige vorm van communicatie met andere voertuigen in staat is om de snelheid en volgafstand van het uitgeruste voertuig te regelen. Het bouwt verder op de reeds bestaande cruisecontrol en is een vorm van 'precrash-systeem'.
Adaptive Cruise Control (ACC) werkt bijna hetzelfde als de 'normale' Cruise Control. Het grote voordeel van Adaptive Cruise Control (ACC) is dat de auto 'meedenkt' met het verkeer. Waar Cruise control je auto een constant snelheid laat rijden, helpt Adaptive Cruise Control je met remmen, afstand houden en gas geven.
Aandacht kan verslappen bij gebruik ACC
En hoe minder instructies, des te groter is de kans dat de alertheid van de bestuurder afneemt. Een ander nadeel van het gebruik van ACC is dat files er door kunnen toenemen. Een ongewenst bijeffect, zo concludeert de ANWB.
Hoe werkt 'ie? Aan de voorzijde van de auto, bijvoorbeeld in de bumper of binnenspiegel, zit een sensor die meet de afstand tot je voorligger en zijn snelheid. Deze sensor stuurt de informatie naar een computer en vergelijkt die met de ingestelde snelheid en berekent een veilige volgafstand.
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
Bij hoogwaardigere wagens kan de multifunctionele bedieningshendel met cruise control tot 180 euro kosten. De vakgarage rekent voor deze eenvoudige oplossingen ca. 100 euro voor de installatie. Een uitgebreid inbouwen met nieuwe bekabeling en extra modules kost 600 euro aan arbeidsloon.
Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
Om voldoende afstand te houden, moet je vaak remmen wat het rijden alsnog onrustig of onveilig kan maken. Daarom heeft Volkswagen Adaptive Cruise Control. Dat houdt automatisch voldoende afstand tot je voorliggers – wel zo veilig en comfortabel.
Intelligent snelheidsregelingssysteem. Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto's te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid.
Het grote nadeel van cruise control is dat het je risico op een ongeval vergroot, omdat het je aandacht en reactiesnelheid beïnvloedt. Onderzoek toont aan dat vrachtwagens die inrijden op de staart van een file, vaak met cruise control aan het rijden waren.
Het is ontspannend en het helpt bij een gunstig brandstofverbruik. Verder kan het boetes voorkomen. Nadeel van een normale cruise control is echter dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruise control (de)activeren.
Cruise control werkt niet vanzelf, deze zet je via een snelheidsregelaar aan. Deze bevind zich op de hendel aan de linkerkant van het stuur. Heb je jouw snelheid bereikt, zet dan de cruise control aan.
Adaptive Cruise Control is een snelheidsregelaar die zijn tempo automatisch aanpast aan de voorganger. Met behulp van een afstandsradar 'ziet' het de auto voor je en anticipeert de auto door automatisch afstand te houden.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Schakel de schakelaar naar On of beweeg de pook aan de stuurkolom naar On. Dit zet het systeem aan. Let op, omdat er nog geen snelheid is ingesteld werkt het nog niet. Zodra je op de gewenste snelheid bent schakel of klik je naar SET, hiermee gaat de Cruise-controle aan en ook gelijk naar de ingestelde snelheid.
Bij een auto met Adaptive Cruise Control (ACC) wordt de snelheid van de auto namelijk automatisch teruggebracht als een voorligger langzamer rijdt dan de door jouw ingestelde rijsnelheid, zonder dat jij als bestuurder iets hoeft te doen. De minimale afstand die je wilt bewaren tot je voorligger, bepaal je zelf.
Veel voertuigen zijn uitgerust met rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) die de opmaat zijn naar volledig geautomatiseerde voertuigen. Een moderne auto is met de komst van ADAS een stuk technologie geworden, waar software een steeds nadrukkelijker rol speelt.
Parkeersensoren. Rijbaanassistentie. Verbeterde veiligheidsgordels. Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen.
De actieve afstandsassistent DISTRONIC kan de door de bestuurder ingestelde afstand ten opzichte van voorliggers aanhouden en op deze wijze de bestuurder ontlasten bij ritten op de autosnelweg of in langzaamrijdend verkeer.
Hij bevordert een constante rijsnelheid en vermindert daarmee het energiegebruik. Bovendien wordt voorkomen dat ongemerkt de snelheidslimiet wordt overschreden. Dit bespaart op bekeuringen en voorkomt dat het brandstofgebruik sterk oploopt.
Maar nog niet elke auto heeft een snelheidsregelaar, gelukkig kunt u bij bijna alle moderne auto's achteraf een Cruise Control inbouwen. Een inbouwspecialist, autodealer of garage kan dit voor u doen. Afhankelijk van het automodel kost het inbouwen van een Cruise Control tussen de één en drie arbeidsuren.
Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto af op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bij remmen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze bloedheet en kunnen ze hun remkracht verliezen.
Cruise control is een automatische snelheidsregelaar of “cruise controller”. Het is makkelijk bij een lange rit. De cruise-controller is een elektronisch systeem dat de o.a. brandstoftoevoer naar de motor regelt, zodat het gaspedaal tijdelijk wprdt vervangen.
Hoe werkt een snelheidsbegrenzer? Een snelheidsbegrenzer is een systeem dat de maximumsnelheid van een voertuig begrenst. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder niet harder kan rijden dan de maximumsnelheid die is ingesteld. We kunnen onderscheid maken tussen permanente en variabele snelheidsbegrenzers.