De aandrijfashoes is een beschermende hoes van rubber of thermoplastic en zorgt ervoor dat er geen vuil in vocht in de homokineet kan komen. Zo wordt vroegtijdige slijtage aan de onderdelen van de aandrijfas voorkomen.
Een stofhoes of asmanchet kost rond de €10- €17,- euro, inclusief montagemateriaal en smeermiddel. Dit is veel minder dan de soms €200,- euro per zijde van een aandrijfas.
Een stofhoes is een auto-onderdeel dat de aandrijf assen beschermt tegen stof en vuil die in de cardan verbinding kunnen gaan zitten. Daardoor kan de aandrijf as beschadigen of slechter werken. Een stofhoes moet vervangen worden op het moment dat hij scheuren gaat vertonen.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is.
Afhankelijk van de auto en hoe makkelijk het is om de aandrijfas te bereiken, kun je rekenen op kosten tussen de €1.000 en €2.000 euro voor de vervanging (als je de assen aan beide kanten vervangen moet). Als je een auto met vierwielaandrijving hebt, moet je over het algemeen rekenen met nog hogere kosten.
De aandrijfas van uw auto is waarschijnlijk kapot. Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt.
Aandrijfashoes: hoeveel kost dit product? De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Aandrijfashoes varieert van € 3 tot € 139, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Wie een beetje thuis is in deze materie, weet dat dit nooit een oplossing voor de lange duur kan zijn. De complete set voor de vervanging van een ashoes kost vanaf 15 euro. Hij wordt geleverd met vers smeervet en alle benodigde bevestigingsonderdelen.
Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden. De meeste fabrikanten bevelen vervanging aan om de 80.000 km.
De meeste auto's hebben twee aandrijfashoezen. De ashoes aan de wielzijde en de ashoes aan de versnellingsbakzijde. De ashoezen bieden bescherming aan de homokineet van de auto. De homokineet is het verbindingsstuk tussen de wielen en de aandrijfas.
Tikkende en/of ratelende geluiden tijdens het nemen van bochten duiden op beschadiging van de wielzijde homokineet. Trillingen in het stuurwiel kunnen veroorzaakt worden door slijtage in de wielzijde homokineet.
Een homokinetische aandrijfas gaat in principe een heel autoleven mee. Toch is het een slijtagedeel. Soms volstaat het vervangen van een ashoes, in andere gevallen is het verstandig de complete aandrijfsas inclusief homokineet te vervangen.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
Een defecte of slecht geproduceerde aandrijfas kan leiden tot veel problemen zoals het afbreken van de homokineten aan de differentieelzijde of wielzijde. Dit kan zelfs leiden tot het verlies van een wiel.
Blijf niet doorrijden met een kapotte wiellager
Er is een ding wat je beslist niet moet doen en dat is met een kapotte wiellager gewoon door blijven rijden. Probeer als het even kan zo snel mogelijk dit onderdeel te vervangen.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
Het brommende geluid word veroorzaakt door 1 of meer lagers in het differentieel. Het jankende geluid word veroorzaakt doordat er door een kapot lager teveel spelling ontstaat tussen het pignion tandwiel en het kroonwiel.
Als de snaar stuk is, dan kun je daar niet omheen. Dit geeft bij een draaiende motor een snerpend en piepend geluid. En dat geluid wordt vaak nog erger als je gas geeft. Dit is het teken dat hij op is of niet goed vastzit.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Een kapot differentieel ook wel cardan genoemd kan meerdere oorzaken hebben. Vaak heeft een differentieel olie die levenslang meegaat. Dit is echter niet bij alle fabrikanten. Zowel is differentieels met en zonder levenslange olie is het verstandig om de olie af en toe te verversen (bijvoorbeeld 150.000 km).
Uw binnenste aandrijfashoes wordt standaard gecontroleerd tijdens een APK of onderhoudsbeurt. Wanneer u merkt dat de ashoes versleten of gescheurd is, kunt u deze het beste zo snel mogelijk laten vervangen. Hiermee voorkomt u dat de homokineet versleten raakt en u een hoge rekening voor de reparatie dient te betalen.