Als de accu nog goed genoeg is, zijn ze bereid er 500 euro voor te geven. Een Sparta Ion Classic kostte in 2008, beetje afhankelijk van de uitvoering, ongeveer 1600 euro. In drie jaar tijd daalt de waarde dus snel. Koops: 'Een elektrische fiets van een paar jaar oud, daar gaat ongeveer 40 procent van de nieuwprijs af.
Doorgaans zie je online een verkoopprijs van € 700 tot € 850. Betaal je een stuk minder voor de fiets omdat de accu niet meer voldoet, dan is het natuurlijk altijd een optie de batterij alsnog nieuw aan te schaffen. Controleer dan wel goed of het model nog leverbaar is.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Voorheen rekende men met nog eens 20 procent per jaar, maar nu liggen de verkoopprijzen van tweedehands elektrische fietsen duidelijk hoger. In de regel is een e-bike die bij aanschaf € 2.500 kostte, na drie jaar nog € 1.000 tot € 1.200 waard (bij benadering). Daarbij gaan we er wel van uit dat de accu nog goed is.
Niet weggooien maar apart inleveren
Is een elektrische fiets niet meer te repareren of is de techniek te ver verouderd? Dan zit er niets anders op dan hem af te danken. De fietsenmaker zal hem innemen als je een nieuwe fiets koopt. Maar je kunt een fiets ook zelf wegbrengen naar een gemeentelijk inzamelpunt.
Een goed onderhouden fiets die indertijd 1000 euro kostte, kun je nu voor 200 euro krijgen. Dan moet je denken aan fietsen van Koga, Gazelle en Giant met 3×8 of 3×7 versnellingen en V-brakes. Het zijn prima fietsen, maar nu niet meer populair. Mensen doen die fietsen weg omdat ze een e-bike kopen.
Elk jaar dat de fiets veroudert, neemt de waarde van de fiets met een 1/8 deel af. Met die gegevens kun je dus zelf een rekensommetje maken. Was je fiets goedkoper dan €750, dan verloopt die afschrijving nog sneller. Zo is een fiets van onder de €100 na slechts één jaar nog maar de helft waard.
Een e-bike met een batterij van 200 watt haalt met flinke ondersteuning van de motor dus ongeveer 25 km. Maak je minder gebruik van de ondersteunende motor dan haal je 40 km. Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus grotendeels af van de accu.
U kunt uw gebruikte e-bike natuurlijk te koop zetten op een van de vele verkoopsites, maar u kunt uw fiets ook inruilen bij de BOVAG-fietsenhandel. Als uw fiets niet meer dan een paar jaar oud is en u hem altijd goed heeft (laten) onderhouden, kunt een interessante inruilprijs krijgen.
Dat de nieuwste accu's tot wel 1000 maal opgeladen kunnen worden is helemaal waar, wat de heren fabrikanten er alleen niet bij vertellen is dat je dit wel binnen een jaar of 5 moet doen. Dat komt dus neer op 12.000km fietsen per jaar….. dat is best veel.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Wanneer je een nieuwe elektrische fiets koopt en deze na 3 jaar weer gaat verkopen is de waarde enorm afgenomen. Dit komt deels doordat de accu steeds minder wordt en deze vervangen erg duur is. Als je een nieuwe elektrische fiets koopt voor 1500 euro zal deze na een jaar of 3 niet veel meer waard zijn dan 500 euro.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
De gemakkelijkste optie is om de oude e-bike bij de fietsdealer in te ruilen, waarna je korting krijgt op een nieuwe fiets. Veel winkels lappen gebruikte ebikes op en bieden ze vervolgens weer te koop aan. De verkoper stelt op basis van het bouwjaar, de conditie en de technische staat een inruilkorting aan je voor.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Beste elektrische fiets met middenmotor
De testwinnaar is de Flyer Upstreet 5.0 met 5 sterren en een 8.6. De Koga E-Nova EVO PT scoorde ook 5 sterren en met een nipt verschil een 8.4. De rest van de top 10 scoorde minimaal een 8 of hoger met 4.5 sterren.
De gemiddelde afstand voor een enkele rit naar het werk met een elektrische fiets is 10,8 kilometer. Dat betekent dat je met een fietsvergoeding van 23 eurocent per kilometer 546 werkdagen moet fietsen om dat bedrag terug te verdienen. Rekening houdend met weekends en verlofdagen is dat zo'n twee jaar en vijf maanden.
Studentfiets.nl is altijd op zoek naar oude (defecte) fietsen! Heb je een oude fiets in de schuur staan die niet meer gebruikt wordt? Dan halen wij deze kostenloos bij u op en ontvangt u voor de fiets een gepaste vergoeding. Studentfiets.nl koopt alleen fietsen in na ondertekening van een eerlijkheid verklaring.
Is de fiets niet door te verkopen, breng hem dan naar een kringloopwinkel. Is de fiets volledig onbruikbaar, zet hem dan bij het oud ijzer op de lokale vuilstort.