Als de auto een lage kilometerstand heeft, maar het rempedaal is volledig versleten, dan kan dit wijzen op een teruggedraaide teller. Als de auto vooral in stop-en-go verkeer heeft gereden (denk aan files), dan is het niet zo raar als het rempedaal bij een lage kilometerstand al versleten is.
Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen. Door het kenteken in te vullen, krijgt u - naast allerlei andere voertuiggegevens - het laatste oordeel over de kilometerstand te zien. Dit oordeel is gebaseerd op de kilometerstand die het laatst in ons register is opgeslagen.
"Er rijden in Nederland 260.000 auto's met een teruggedraaide teller rond." Het is officieel bij wet verboden, maar het gebeurt toch volop: het terugdraaien van tellers van tweedehands auto's. Dit ondanks de dreiging van een boete van 10.000 euro of een jaar celstraf.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'.
Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad of de kilometerteller is teruggedraaid. Dit risico maak je onschadelijk door het chassisnummer te checken. Het vin- of chassinummer staat meestal in de deur of onder de voorruit van de auto.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar. Dat is niet uitzonderlijk.
Kilometerstanden controleren
De kilometerstand van een voertuig kan gecontroleerd worden via KentekenCheck.nl zodat u er zeker van bent dat de KM stand klopt. In het kentekenrapport wordt de huidige KM stand gecontroleerd en melding gegeven of de stand Juist/Onjuist is.
Extra: Kilometerteller vs.
Mag je rijden met een kapotte kilometerteller? Het antwoord is JA. De kilometerteller is namelijk de teller die bijhoudt hoeveel kilometer je al hebt gereden, en heeft dus niets te maken met je snelheid. Met een kapotte snelheidsmeter mag je niet rijden.
U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer. Dit chassisnummer, ook wel VIN nummer of framenummer genoemd, kunt u eenvoudig opvragen bij de verkoper van het voertuig.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
De meest betrouwbare manier om te bekijken of een kilometerstand klopt, is door het onderhoudsboekje dat bij de auto hoort in te zien. Vraag de verkoper dan ook altijd om het onderhoudsboekje. En bekijk of de auto alle onderhoudsbeurten heeft gehad die de auto volgens het onderhoudsboekje zou moeten hebben.
De terugdraaiende teller behouden? Ja, in de meeste gevallen is het interessanter om je analoge meter zo lang mogelijk te behouden, zo kan je blijven gebruik maken van het systeem met de analoge meter met prosumententarief.
De kilometerstand terugdraaien kan ook door de complete kilometerteller uit het dashboard te schroeven. De stand wordt dan eenvoudig teruggedraaid. Een digitale kilometerteller terugdraaien is minstens zo eenvoudig.Er is eenvoudige soft- en hardware beschikbaar die de tellerstand terugdraaien mogelijk maakt.
Kort gezegd: Sinds 1 maart 2021 draait je digitale meter niet meer terug. Wat je afneemt van het net wordt apart gemeten en gefactureerd van wat je terug levert. Het Grondwettelijk hof vernietigde het principe van de terugdraaiende teller, als de teller ook beide richtingen apart kan meten.
De kilometerstand is belangrijk
De kilometerstand is over het algemeen de belangrijkste factor bij het bepalen van de waarde van een auto. Een auto met 40.000 kilometer op de teller is een stuk meer waard dan hetzelfde model met 160.000 gereden kilometers.
De check kost nog geen 3,00 euro en is heel compleet. In aanvulling op de km check krijg je ook gratis inzicht in alle algemene voertuiggegevens. Alleen met de NAP uitdraai weet jij zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een miskoop te voorkomen.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Wat is een normale kilometerstand voor een tweedehands auto? Dat verschilt per occasion met kilometerstand. Zo heb je voor benzine een gemiddelde van 12.500 kilometer per jaar, voor diesels 30.000 kilometer per jaar en voor elektrische auto's 20.000 kilometer per jaar.
Meestal gaan auto's minstens 300.000 km mee als ze goed onderhouden zijn, maar wanneer ze deze limiet bereiken. Maar sommige auto's gaan veel langer mee als ze goed worden onderhouden. In dergelijke gevallen kunt u overwegen een gebruikte auto te kopen.
Waarom import auto kopen: veel lagere prijs
Deze voertuigen worden veel ingezet door fabrikanten voor hun medewerkers en komen na korte tijd op de occasionmarkt. Er is binnen Europa dus veel meer aanbod van occasions, die ook nog eens voldoen aan de wensen van de Nederlandse autokoper.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.