'AVIA ecosave Diesel heeft een verhoogd cetaangehalte waardoor de ontsteking en de verbranding optimaal op elkaar zijn afgestemd. Het mondt uit in betere prestaties en een lager brandstofverbruik. ' Dit levert milieuvoordeel en een schonere motor door een betere verbranding.
Multipower Diesel
Je voertuig stoot niet alleen minder uitlaatgassen en roet uit, je reduceert ook je brandstofverbruik. Tank je deze dieselvariant van AVIA, dan draag je dus bij aan een schoner milieu. De toevoegingen in Multipower Diesel beschermen ook tegen corrosie en oxidatie.
AVIA heeft net als UnitedConsumers duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Daarom zorgt AVIA dat al hun brandstoffen ruimschoots voldoen aan alle door de overheid gestelde normeringen. De benzines van AVIA dragen bijvoorbeeld bij aan een lage CO2-uitstoot, een schone motor en verlengen de levensduur van de motor.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots.
Gewone diesel (B7, met maximaal 7 procent toegevoegde biobrandstof) is geschikt voor alle dieselmotoren. Voor wie veel korte ritjes onderneemt of lang in lage toerentallen blijft, wordt duurdere diesel wel aangeraden. De additieven in de premium brandstof zouden de motor onder zware omstandigheden toch schoon houden.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
Met Shell FuelSave Euro 95 en Shell FuelSave Diesel biedt Shell een zuinige brandstof die niet meer kost, De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Met zijn hogere cetaangetal en hoogwaardige motorreinigende eigenschappen is BP Ultimate Diesel ontwikkeld voor een regelmatigere en vollediger verbranding dan gewone diesel, waardoor energie efficiënter vrijkomt.
Onze verbeterde Shell V-Power Diesel bevat 60% meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Diesel en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen, zoals de brandstofinjectoren2. Tevens is de verbeterde Shell V-Power Diesel ontworpen om het uitlaatgasrecirculatiesysteem schoner te houden8.
Twee dubbeltjes duurder. Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren.
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Niet iedere motor is geschikt voor pure biodiesel (B100). Dieselauto's die voor 1996 gebouwd zijn, kunnen deze brandstof zonder problemen gebruiken. Nieuwere dieselmotoren moeten een klein onderdeel van de motor laten vervangen om 100% biodiesel te kunnen gebruiken.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
De meeste fabrikanten van zwaar verkeer, zoals Volvo, Scania en Mercedes, hebben het gebruik van zuivere HVO in hun motoren goedgekeurd. Deze fabrikanten hebben tot op heden Neste MY als brandstof goedgekeurd: Via onderstaande link vindt u alle goedgekeurde modellen van autofabrikanten. Goedgekeurde voertuigmodellen.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
Shell FuelSave brandstof
Shell FuelSave brandstoffen zijn ontwikkeld om meer energie uit elke druppel brandstof te halen en de efficiëntie van de motor te verbeteren. De reinigende toevoegingen in Shell FuelSave Diesel helpen de vorming van vuilafzettingen op injectoren te voorkomen.