In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.
Je creëert zo een setting waarin je openlijk met elkaar kunt praten. Na de IK-IK-JIJ boodschap geef je aan welk gedrag je wilt zien. Dit helpt je medewerker verder. Belangrijk is om niet alleen kritiek te geven, maar vooral in gesprek te gaan over een oplossing die beide partijen past.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Als iemand jou niet mag, valt daar helaas niet altijd zoveel aan te doen. Stop met proberen de goedkeuring van deze persoon te krijgen, want als je het al een tijdje probeert en ze behandelt je nog als een grof stuk vuil, zal het waarschijnlijk niet komen. Verspil geen energie meer aan lief tegen hem of haar doen.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Het geven van tastbare voorwerpen zoals stickers, iets lekkers of cadeautjes. Leuke hebbedingetjes maar ook voorwerpen met een bepaalde symbolische of gevoelswaarde bv. gelukspoppetje, beschermengeltje.
Motivering én motivatie betekenen allebei 'onderbouwing' en 'reden waarom iemand iets wil of doet'. Daarnaast kun je motivatie gebruiken om aan te geven dat je iets graag wilt en er moeite voor wilt doen en voor iets wat je aanspoort die moeite te doen ('prikkel, stimulans').
Beïnvloeding is de uitwerking die jouw gedrag (on)bewust heeft op anderen. Door je hier meer bewust van te zijn, neem je anderen mee in de gewenste richting. Dit voorkomt conflicten en zorgt ervoor dat samenwerkingen beter verlopen. Beïnvloeding gaat altijd op basis van eerlijke informatie.
De reden voor jouw gevoeligheden ligt in het verleden. Jouw trigger is ooit ontstaan, omdat er iets gebeurd is en je op dat moment je emoties en gevoelens niet geuit hebt. Als kind maak je pijnlijke en/of gevoelige ervaringen mee.