Diversificatie is een beleggingsstrategie die inhoudt dat beleggers hun kapitaal spreiden over verschillende activa, sectoren, geografische gebieden of markten om het risico te verminderen.
Diversificatie is een strategie waarbij je investeert in verschillende assets uit verschillende sectoren. Het helpt je om risico te spreiden. Dus stel: een van de sectoren waarin je belegt stort in, dan heb je andere sectoren in je portfolio die nog wel goed presteren. Hierdoor blijft je portfolio in balans.
Economische diversificatie is het proces van het verschuiven van een economie van een enkele inkomstenbron naar meerdere bronnen uit een groeiend scala aan sectoren en markten . Traditioneel is het toegepast als een strategie om positieve economische groei en ontwikkeling te stimuleren.
Diversificatie is een strategie om door middel van een spreiding over meerdere hulpbronnen de risico's te spreiden.
Diversificatie is een slimme strategie voor bedrijven die hun risico's willen spreiden en nieuwe groeimogelijkheden willen benutten. Door te diversifiëren, kan een onderneming haar inkomstenbronnen uitbreiden, zichzelf beschermen tegen marktschommelingen en haar concurrentiepositie versterken.
Een diversificatiestrategie is een techniek om een bedrijf uit te breiden . Deze strategie helpt de groei van het bedrijf te stimuleren door nieuwe producten en diensten toe te voegen aan het aanbod van het bedrijf. Met deze nieuwe aanbiedingen kan het bedrijf zakelijke kansen nastreven buiten zijn reguliere praktijken en markten.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: diversificatie (zn) : spreiding, verbreding, variabilisatie, risicospreiding, diversifiëring.
Diversificatie is een strategie die een grote verscheidenheid aan investeringen binnen een portefeuille mengt in een poging om het portefeuillerisico te verminderen . Diversificatie wordt meestal gedaan door te investeren in verschillende activaklassen zoals aandelen, obligaties, onroerend goed of cryptocurrency.
dus het antwoord in uniformiteit.
Door uw beleggingen over verschillende activa te spreiden, is de kans kleiner dat uw portefeuille wordt weggevaagd door één negatieve gebeurtenis die van invloed is op die ene holding . In plaats daarvan wordt uw portefeuille verspreid over verschillende soorten activa en bedrijven, waardoor uw kapitaal behouden blijft en uw risicogecorrigeerde rendementen toenemen.
De Entropy-maatstaf vergelijkt de bestaande werkgelegenheids- of inkomensverdelingen tussen industrieën in een regio met een equiproportioneel verdeling . Hogere Entropy-indexwaarden geven een grotere relatieve diversificatie aan, terwijl lagere waarden relatief meer specialisatie aangeven.
Een regio die bijvoorbeeld voornamelijk afhankelijk is van olieproductie, is economisch niet divers, terwijl een regio die naast olie ook een levendige productie- en persoonlijke dienstverleningssector heeft, economisch juist diverser is.
Diversificatie helpt om de volatiliteit te beheren en biedt een stabieler pad voor eerlijke groei en ontwikkeling . Succesvolle diversificatie is nu des te belangrijker in het kielzog van de vertragende wereldwijde groei en de noodzaak in veel ontwikkelingslanden om het aantal en de kwaliteit van banen te vergroten.
Diversificatie kan bescherming bieden tegen inflatie . Verschillende activaklassen kunnen anders presteren tijdens inflatieperioden. Door te diversifiëren over activa met een bewezen staat van dienst van goede prestaties tijdens inflatie, kunnen beleggers de koopkracht van hun portefeuilles behouden.
In het model van Ansoff betreft de groeistrategie marktpenetratie het verkopen van bestaande producten in een bestaande markt. Door middel van marktpenetratie zal het huidige marktaandeel moeten worden vergroot door het van een concurrent af te nemen of door de verkoop aan de huidige afnemers te laten toenemen.
Bij differentiatie in de bedrijfseconomie stoot een bedrijf een activiteit in de bedrijfskolom af. Het tegenovergestelde is integratie (latijn: integrare = in zijn oorspronkelijke toestand herstellen) waarbij een bedrijf een extra activiteit uit de bedrijfskolom gaat uitvoeren.
Diversificatie, ook wel risicospreiding genoemd, is de praktijk van het beleggen in verschillende soorten activa om het risico te spreiden en het rendement te optimaliseren. Door hun portefeuilles te diversifiëren kunnen beleggers hun potentiële verliezen minimaliseren als één bepaalde belegging niet goed presteert.
Diversiteit is een ander woord voor 'verscheidenheid'. Het betekent dat mensen van elkaar verschillen.
Productdiversificatie: Dit is de strategie waarbij bedrijven nieuwe producten op de bestaande markten introduceren.
Portfoliodiversificatie is een sleutel tot langetermijninvesteringssucces . Een goed gediversifieerde portfolio omvat een mix van aandelen, obligaties en mogelijk alternatieve investeringen in verschillende sectoren, bedrijfsgroottes en geografische regio's.
Waarom slaagt diversificatie er vaak niet in om de winstgevendheid te vergroten? Het grote aantal bedrijven in de diversificatie maakt het beheer ervan onredelijk . De voordelen die de strategie creëert, worden overtroffen door de bureaucratische kosten van diversificatie. De-diversificatie kan vaak optreden als gevolg van de inspanningen van het bedrijf.
Het beste voorbeeld van gerelateerde diversificatie is Apple Company . Apple gebruikt een gerelateerde diversificatiestrategie bij het produceren van nieuwe producten die overeenkomsten vertonen met bestaande producten.
Gerelateerde diversificatie: wanneer potentiële synergieën te realiseren zijn tussen bestaande activiteiten en het nieuwe product of de nieuwe markt.
allerlei, diversen, varia, velerlei, diverse.
verscheidenheid aanbrengen in (iets) Voorbeelden: 'Bedrijven die diversifiëren groeien harder.