Wat is ECE-R10? EMC ECE-R10 is een type goedkeuring voor elektrische systemen op voertuigen en houdt dus in dat de verlichting geen storing mag veroorzaken op andere elektrische apparatuur. Gelijktijdig is een ECE-R10 lamp bestand tegen elektromagnetische straling van buitenaf, dus ook van de apparatuur.
ECE is een afkorting voor Economic Commission Europe. Deze commissie stelt richtlijnen op waar producten, zoals helmen en vizieren aan moeten voldoen en zorgt ervoor dat deze producten worden getest.
Alle lampen aan de buitenkant van een voertuig (zoals personenauto, motor, scooter, bus en vrachtwagen, traktor) moeten een E-merk hebben. Dit is een markering op de lamp bestaande uit de letter E en een code.
Is Xenon of LED toegestaan in mijn voertuig? U mag alleen Xenon en LED lampen plaatsen in uw voertuig als de licht unit hiervoor gemaakt is. Alle LED en Xenon verlichting met een H-fitting dus: H7, H4, H1, etc. zijn niet bestemd voor op de openbare weg.
Al jaren zijn er LED vervangingslampen op de markt, waardoor het mogelijk is om minder zuinige halogeenlampen te vervangen door LED. Helaas is het in Nederland nog niet toegestaan om dit te doen.
Een ECE goedgekeurde helm herken je aan het label op de kinriem, waar een E met een nummer erachter op staat. Het nummer geeft aan in welk land de helm gekeurd is. Dit houdt overigens niet in dat de helm alleen maar in de land gedragen mag worden, het is slechts de locatie waar hij getest is.
Je mag met iedere helm, mits hij gekeurd is volgend het ECE 22.05 keurmerk, op zowel de motor als de scooter stappen. Omdat er maar één keurmerk is op het gebied van helmen is er dus geen onderscheid in motorhelmen en scooterhelmen.
Iedere helm die in Europa wordt verhandeld moet voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn en voorzien zijn van een keurmerk. Ontbreekt dit keurmerk, dan kun je je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de helm. Goedgekeurde helmen zijn voorzien van een E-label, uitgegeven door de economische Commissie voor Europa (ECE).
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Om te controleren of dat voldoende is kan je de helm aan de achterkant met kracht naar voren duwen. Hierdoor ontstaat er ruimte tussen de voorkant van de helm en je voorhoofd. Als daar het vingerkootje van je pink net tussen past dan heb je genoeg ruimte.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets. U draagt nu al een goedgekeurde bromfietshelm als u met de snorfiets in Amsterdam of Utrecht rijdt. In deze 2 steden moeten snorfietsers op bepaalde plaatsen op de rijbaan rijden en een helm dragen.
Helmplicht voor blauw kenteken
Een scooter met een blauw kenteken hoeft op dit moment nog géén helm te dragen, vanaf januari 2023 is dit wél het geval. Let er bij het aanschaffen van een scooter met een blauw kenteken dus op dat je vanaf januari 2023 ook een helm moet gaan dragen.
Dit betekent dat alle snorfietsers en passagiers dan net als alle bromfietsers een helm op moeten. Een snorfiets herken je aan een blauwe kentekenplaat, een bromfiets heeft een gele kentekenplaat.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
De Pinlock lens bestaat uit een organisch en doorzichtig materiaal, voorzien van een siliconen randje. Deze lens wordt met behulp van twee pinnetjes aan de zijkanten van het helmvizier bevestigd. De siliconen rand zorgt ervoor dat de lens luchtdicht wordt afgesloten.
Voor de meeste bouwhelmen geldt een maximale geldigheid tussen de drie en vijf jaar. Voor helmen van polyethyleen geldt een geadviseerde levensduur van drie jaar. Helmen van polycarbonaat (PC), ABS-polymeriaat (ABS) en polyamide (PA) dienen na uiterlijk vijf jaar vervangen te worden.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Wettelijk gezien mag een snorscooter niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Er wordt bij snelheidsmetingen altijd rekening gehouden met een afwijking van 3 kilometer per uur. Dit betekent dat 28 kilometer per uur officieel het uiterste limiet is voor een snorscooter.
Je snorscooter laten omkeuren in het kort
Keuring door de RDW: afspraak maken op de website. Omkeuren door de RDW kost 108,- euro. Na keuring van de RDW vraag je een gele kentekenplaat aan (kosten 25-45 euro) Omkeuren van snorfiets naar bromfiets is ook mogelijk bij e-scooters.
Je kan hem namelijk gewoon om laten keuren van blauw naar geel kenteken. Wij kunnen jouw scooter of snorfiets 45 kilometer per uur laten rijden zonder concessies te doen aan garantie, betrouwbaarheid of levensduur.
Lang waren er geruchten en plannen over, maar de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juli 2022 zullen ook de snorfiets rijders een helm gaan dragen. Snorfietsen zijn scooters of brommers met een blauw kenteken.
Dat is volgens de onderzoekers de Bontrager Rally MIPS en de veiligste race-helm is de Lazer Century MIPS. Opgemerkt moet wel dat een aantal merken die in Nederland populair zijn, maar in Amerika niet veel verkocht worden niet zijn meegenomen in de test.
WaveCel is tot 48 x effectiever
Bij het voorkomen van een hersenschudding door een val heb je WaveCel tot 48x minder kans op een hersenschudding dan bij EPS schuim en 28x minder kans dan bij MIPS.