Nike segmenteert haar doelgroep o.b.v. psychopathische factoren. Dit betekend dat zij groepen maakt van afnemers die soortgelijke gedragskenmerken vertonen.
Just Do it
Bedacht in 1988 en sindsdien al vaak teruggekomen in de vele Nike's reclames. Het is een vlotte en krachtige slogan waarmee Nike de klant aanzet om in beweging te komen en te gaan sporten, natuurlijk met de producten van Nike…
Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.
Nike, Inc. 1971 (hernoemd naar Nike, Inc.) Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1964 onder de naam "Blue Ribbon Sports" (BRS) op, voerden het merk 'Nike' vanaf 1972 en veranderden in 1978 de naam van het bedrijf in 'Nike, Inc. ', naar de Griekse godin van de overwinning Nikè.
3. Nike. Het is naaik, toch? Nee, het is naikie.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem.
Vijftig jaar geleden verkocht Phil Knight het eerste paar Nikes uit de kofferbak van zijn auto. In 2015 heeft zijn Amerikaanse bedrijf een omzet van meer dan dertig miljard dollar.
Nike ondervindt met name concurrentie van het Duitse adidas sinds haar moederbedrijf adidas AG het Engelse Reebok als dochteronderneming ingelijfd heeft. Eveneens tot de concurrentie behoren Puma, ASICS en Fila.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
Een goede propositie vertelt een klant een van deze drie dingen (of alledrie): in welke behoefte het product voorziet; wat de voordelen van het product zijn; waarom dit product beter is dan dat van de concurrenten.
Een krachtige propositie is in een paar zinnen te formuleren als duidelijk statement dat uitlegt hoe jouw product het probleem van jouw klant 'oplost' of zijn situatie 'verbetert'. En het vertelt jouw ideale klant waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent. Het beschrijft de kern van jouw bedrijf.
Merkpropositie is een raak, relevant en communicatief aanbod richting je consument. Het is dé relevante en overtuigende boodschap van jouw merk. Om daarmee vanuit jouw eigen identiteit een unieke plek in te nemen in de het hoofd en het hart van je consument, en daarmee in de markt.
Nike of Adidas: welke voetbalschoen is beter? Zowel de Nike Mercurials als Adidas Messi-series zijn van een exceptioneel hoge kwaliteit. Beide schoenen zijn gefocust op een hoge gevoeligheid en pasvorm. De Adidasschoenen zijn hierbij nog net iets beter voor een goed balgevoel volgens de meeste voetballers.
adidas is nog steeds het kleine broertje van Nike. Het is op de beurs ruim drie keer minder waard. adidas is echter goed op weg om het gat dicht te rijden. Sinds 2014 deed adidas met een geannualiseerde omzetgroei van ruim 10% beter dan de 7% van Nike.
Vandaag maakt Nike de resultaten van zijn gebroken boekjaar bekend. Nike blijft wel een flink maatje groter dan Adidas. Met een omzet van (omgerekend) 33,2 miljard euro verkoopt Nike de helft meer dan Adidas.
“Voor veel modellen stijgt de vraag snel. De Nike Air Max 1 behoudt bijna altijd zijn waarde en stijgt steeds sneller in prijs. Beleggen in sneakers is daarom commercieel gezien erg interessant. Je hebt heel snel rendement.”
Toen het Nike logo in 1971 geboren werd, kreeg het ook een naam: de 'Nike Swoosh'. Het logo is niet echt een vinkje en ook niet echt een vleugel. 'Check' of 'Wing' waren dan ook geen goede namen geweest voor het Nike logo. De naam 'Swoosh' geeft weer dat gevoel van beweging en snelheid.
Zeldzame Nike schoenen
Elk paar is of heel uniek, of enorm zeldzaam. Voorbeelden van de schoenen die worden aangeboden zijn de 'Nike Air Force 1 Entourage x Undefeated x Fukijama Gold'. Deze schoenen zijn gemaakt als herinnering aan de HBO-serie Entourage. De verwachte opbrengst van enkel dit paar is al €35.000.
In de Griekse mythologie is Aphrodite de godin van de liefde en de vruchtbaarheid. De Romeinen noemden haar Venus. In de beeldende kunst wordt ze vaak vergezeld door haar hulpje Eros, wiens liefdespijlen onweerstaanbaar zijn. Aphrodite was de dochter van oppergod Zeus en Dione.
Eos is in de Griekse mythologie de godin van de dageraad. Ze krijgt ook wel de bijnaam 'met de roze vingers' aangezien ze in de ochtend langs de hemel rijdt en deze dan roze kleurt. Het liefdesleven van de godin is minder rooskleurig. Haar Romeinse equivalent is Aurora.
De Duitse voedingsmiddelenproducent Dr. Oetker heeft de verwarring rond de uitspraak van het merk ietwat aan zichzelf te danken. Hoewel de naam van de Duitse dokter oorspronkelijk op zijn Duits als "eut-ker" werd uitgesproken, noemde het bedrijf zichzelf in reclamespotjes jarenlang consequent "dokter oet-ker".