Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Afwijkend tussen de twee olieën is het eerste getal. Wanneer Peugeot het gekozen voor 0W30 voorschrijft is deze olie koud wat dunner dan de oorspronkelijke 5W30. Wanneer na de laatste beurt op uw aandringen de gebruikelijke 5W30 weer is toegepast zal deze ook met deze olie weer aangevuld moeten worden.
Trend naar dunnere olie
Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
0W30 olie is erg dun en zorgt voor een gemakkelijke koude start. Deze olie is ook geschikt voor auto's waarbij 5W30 of 10W30 olie wordt aangeraden. Gebruik van dit type olie leidt tot een lager brandstofverbruik vanwege de verminderde frictie.
Waarom 0W-30 olie
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
0W30 olie is een olie die dunner is bij koude temperaturen. De 0W30 aanduiding stamt uit de SAE klasse voor motoroliën van SAE, een Amerikaanse organisatie. De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 30 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft.
Hoe lager dit cijfer, hoe dunner de olie bij koude (gelijke gemeten) temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand. Voorbeeld:10W of 5W geeft de "verpompbaarheid" van de olie bij koude temperatuur weer. Deze verpompbaarheid is gemeten tussen 25W en 0W.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
De 0w30 motorolie is bij ons al te krijgen vanaf €3,34 per liter.
Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start. Het tweede getal is bepaald door hoe een olie stroomt bij normale bedrijfstemperaturen van de motor. Hoe lager het getal, hoe beter de stroming.
Een 5w30 smeermiddel bezit een hogere pompsnelheid via het systeem van de smering. Hierdoor worden de onderdelen van de motor beter schoon, wordt de koeling bevordert, en gaat het verbruik van de brandstof naar beneden.
Hogere viscositeit
De motorolie die in Europa wordt verkocht, is bestemd om te gebruiken bij Europese temperaturen. Europese olie is te dun voor motoren van vrachtwagens die in een warm continent rondrijden. In warme gebieden gebruikt u daarom het best olie met een viscositeit die afgestemd is op de hoge temperaturen.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Of u nu een lichte benzine- of dieselmotor heeft, 5w30 is vaak de aanbevolen motorolie om te gebruiken omdat het stroomt gemakkelijker bij winterse temperaturen. Tegelijkertijd kan het een veilige viscositeit behouden wanneer de motor hard aan het werk is in de zomerse hitte.
Houd er rekening mee dat een overstap van 5w30-olie op 5w40 en vice versa uitsluitend aanbeveling verdient, indien dit door de autoproducent wordt goedgekeurd. Anders kan de motor kan voortijdig stukgaan.
Een SAE 0W20 heeft dus dezelfde vloeibaarheid bij koude start als bijvoorbeeld een SAE 0W30 terwijl de 0W20 dunner (vloeibaarder) is op bedrijfstemperatuur.
5w30 olie is zowel in volsynthetische uitvoering als in halfsynthetische motorolie verkrijgbaar. Maar formeel staat volsynthetische olie voor uw auto voorgeschreven en kom je dat in de praktijk ook tegen, specifiek voor uw auto.
Kies je de verkeerde motorolie, dan kun je de motor blijvend beschadigen. Maak gebruik van advies op maat als je geen idee hebt welke motorolie de juiste olie is voor jouw auto? Je kunt zoeken op kenteken of slim zoeken door merk en type in te voeren.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld om het verouderingsproces zoals olielekkage door gescheurde ringen, oxidatie en een hoger brandstofverbruik bij motoren met een hoge kilometerstand te vertragen en daardoor de levensduur van de motor te verlengen.
Afhankelijk van de in het handboek geadviseerde viscositeit kan synthetische olie ook de prestaties en het brandstofverbruik van uw auto verbeteren en zelfs langer sterker blijven tussen verversingsintervallen dan traditionele minerale of semisynthetische oliën.
Om aan deze hoge eisen te voldoen is de Castrol Edge 0W30 met FST ontwikkeld. FST staat voor Fluid Strength Technology. Castrol Edge 0W-30 is de sterkste olie die Castrol heeft ontwikkeld, uit tests blijkt dat onze olie tot de nieuwe olie tot 40% sterker is.
Een SAE 0W30 heeft dus dezelfde vloeibaarheid bij koude start als bijvoorbeeld een SAE 0W40 terwijl de 0W30 dunner (vloeibaarder) is op bedrijfstemperatuur.
Als een motorolie is goedgekeurd voor een voertuig, kunt u die mengen met alle andere goedgekeurde oliën. Wanneer een motorolie voor een voertuig is goedgekeurd, garanderen de fabrikanten dat deze met andere goedgekeurde oliën kan worden gemengd. Viscositeit en prestaties zijn in dit geval niet belangrijk.