Elk product heeft hierbij een bepaalde inkoopprijs. Jij verkoopt het product vervolgens aan jouw klanten voor een hogere verkoopprijs, plus btw. Het verschil tussen deze 2 prijzen (inkoopprijs en verkoopprijs zonder btw) noemen we de winstmarge.
5% wordt als een lage marge beschouwd. Ondernemingen met lage marges hebben doorgaans hoge bedrijfskosten of verkopen producten met lage prijzen. 10% wordt als een gezonde marge gezien.
Veel ondernemers zeggen dat ze streven naar 5 tot 10% marge van de omzet.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst.
De winstmarge bereken je met de volgende formule: Winstmarge = [(prijs van het product voor klanten – inkoopkosten product) / prijs van het product voor klanten] x 100.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
De winst van een bedrijf bereken je door de kosten die het bedrijf maakt op de omzet in mindering te brengen. In een winst- & verliesrekening (of resultatenrekening) worden opbrengsten en kosten van een organisatie tegen elkaar afgezet om zo de winst c.q. het resultaat te bepalen.
Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf.
De regel stelt dat het groeipercentage en de winstmarge van een bedrijf samen ten minste 40% moeten zijn. Dit betekent dat een bedrijf dat een snelle groei doormaakt hogere uitgaven kan rechtvaardigen, terwijl een bedrijf met een langzamere groei hogere winsten zou moeten hebben.
Maar wat de ideale ROI voor een mkb-ondernemer is, hangt af in welke sector het bedrijf zit en hoe jong of oud het bedrijf is. De bank verwacht bij een beginnende onderneming een ROI van tussen de 15 en 20 procent.Voor een groeiend bedrijf is een ROI van 20 procent doorgaans goed.”
Hoge brutowinstmarges zijn doorgaans te vinden bij productiebedrijven, terwijl bedrijven die kant-en-klare producten kopen en verkopen, zoals supermarkten, doorgaans lagere brutomarges hebben.
Historisch gezien bedraagt de marge van de gemiddelde supermarkt circa 1%. In Nederland rekenen we doorgaans met een gemiddelde van 2,5-3%. "Het is duidelijk dat boodschappenkopers denken dat de winkels waar ze winkelen veel winstgevender zijn dan ze in werkelijkheid zijn," zegt Doug Madenberg van The Feedback Group.
Wat als een goede jaarlijkse omzet voor een klein bedrijf wordt beschouwd, hangt af van de omvang van het bedrijf. De gemiddelde jaarlijkse omzet voor een klein bedrijf met één eigenaar en geen werknemers is $ 44.000 per jaar . Naarmate het aantal werknemers begint te stijgen, stijgt ook de gemiddelde omzet.
De producten met de hoogste winstmarges zijn die waarbij de kosten om iets te maken aanzienlijk lager zijn dan de prijs die klanten ervoor willen betalen. Speciale producten die een nichemarkt aanspreken, kinderproducten en kaarsen staan erom bekend dat ze potentieel hoge marges hebben.
Wat is het verschil tussen winstmarge en winst? De winstmarge is het bedrag of het percentage dat je als ondernemer overhoudt als je een product verkoopt. Dit wil niet zeggen dat dit bedrag ook gelijk is aan de winst. Van deze marge moet je namelijk ook je kosten betalen, voordat je de winst overhoudt.
De regel van 40 stelt SaaS-bedrijven in staat om de juiste balans te vinden tussen groei en winstgevendheid . Een regel van 40-waarde van 40% of meer geeft aan dat een bedrijf op de goede weg is, aangezien de groeivoet en winstmarge samen 40% of meer bedragen.
De 4% regel is gebaseerd op een studie waarin is berekend dat je met 4% rendement over je geïnvesteerd vermogen, je minimaal 33 jaar lang je gewenste bedrag kunt onttrekken aan je vermogen, zonder dat je vermogen uitgeput raakt.
De regel van 40 stelt dat de som van de jaarlijkse terugkerende omzetgroei van een gezond SaaS-bedrijf en zijn EBITDA-marge gelijk moet zijn aan of hoger moet zijn dan 40% . Het is een maatstaf voor hoe goed een SaaS groei in evenwicht brengt met winstgevendheid.
30% gemiddelde jaarlijkse omzetgroei is gezond en duurzaam voor de meeste bootstrapped SaaS-bedrijven , maar het is een nachtmerrie als je grote VC-financiering hebt opgehaald. Dit is waarom: veel B2B SaaS-overnemers beschouwen een groeipercentage van 30% met wat winst als een zeer goede groei. 50% of hoger zonder geld te verbranden is geweldige groei.
Een bedrijfswaardering aan de hand van vuistregels
De jaaromzet als bedrijfswaarde aanhouden. 3 tot 6 keer de EBITDA. 5 tot 8 keer de nettowinst.
Je kunt jouw bedrijf financieel gezond noemen als er meer eigen vermogen dan vreemd vermogen in het bedrijf zit. Het kengetal dat we hierbij gebruiken, noemen we solvabiliteit. Het geeft aan of je schulden op de lange termijn zal kunnen afbetalen. Dit is een belangrijk meetinstrument voor kredietverstrekkers.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.
Winst is omzet minus kosten . Voor brutowinst trek je wat kosten af. Voor nettowinst trek je alle kosten af.
Hebt u een jaaromzet van maximaal € 2.200? En bent u niet verplicht uw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK)? Dan kunt u gebruikmaken van de registratiedrempel voor kleine ondernemers.